Jesteś w: Strona główna » Giełda » Wiadomości giełdowe » Analizy spółek giełdowych

NAR - Hossa Pro Capital. Spółka "pod lupą": Vivid Games

10.01.2016 13:35  Analizy spółek giełdowych
Kto powiedział, że inwestycje w akcje należy ograniczać jedynie do głównego parkietu GPW? Rynek NewConnect – choć należy być wyjątkowo ostrożnym przy wyborze spółek do portfela – kryje w sobie wiele perełek, które w ciągu kilku ostatnich lat osiągnęły stopę zwrotu na poziomie kilkuset procent. Do tego grona śmiało zaliczyć można Vivid Games.

Ta jedna z największych spółek notowanych na zapleczu GPW jest w absolutnej czołówce najnowocześniejszych, niezależnych studiów deweloperskich w Europie i największą firmą produkującą gry na urządzenia mobilne w Polsce. Vivid Games jest licencjonowanym partnerem takich firm jak Apple, Sony czy Nintendo, dzięki czemu może projektować gry na konsole i urządzenia tych producentów. W przeciągu ośmiu lat prowadzenia działalności polska marka opracowała już ponad 150 gier (m.in. „Real Boxing”, „Speedball 2 HD”, „Ski Jumping Pro”, „Neon Mania” i inne), co przyczyniło się do stworzenia silnej i rozpoznawalnej nazwy nie tylko w kraju, ale również i za granicą.

Za sukcesem stoi zarząd stworzony w głównej mierze z ludzi młodych, jednak posiadających co najmniej kilkuletnie doświadczenie z grami video. Takie połączenie sprawia, że potrafią oni świetnie odczytać tendencje rynkowe i zapotrzebowanie wśród graczy, a jednocześnie potrafią harmonijnie rozwijać firmę. Choć funkcjonuje ona od 2006 roku, to dopiero od kilku lat, po decyzji o skupieniu się na produkcji gier mobilnych, notuje ona skokowe wzrosty przychodów.

Spółka zadebiutowała na parkiecie NewConnect 11 czerwca 2012 roku. Cena emisyjna wynosiła 0,34 zł za akcję.  Pierwsze miesiące były zapoznaniem się inwestorów z polską marką i delikatnym spadkiem kursu. Ostrożne podejście mogło wynikać z wielu skandali, które w przeszłości przetoczyły się po NewConnect, a które dotyczyły debiutujących firm, często snujących plany sprzedażowe opiewające na miliony zysku, a w rzeczywistości prowadzące do rychłej upadłości.





Prawdziwy skok wartości akcje Vivid odnotowały w sierpniu 2012 roku, po opublikowaniu kwartalnych danych sprzedażowych, które okazały się dużo lepsze od oczekiwanych. W porównaniu r/r sprzedaż wzrosła dwukrotnie, przychody o 65%, a zysk operacyjny o 26%. Takie wyniki w połączeniu z planowanymi dużymi premierami gier w drugiej połowie 2012 roku (przede wszystkim najbardziej dochodowy dla spółki „Real Boxing 3D”) spowodowały bardzo optymistyczne nastroje wśród inwestorów. Długoterminowy trend wzrostowy trwał aż do listopada ubiegłego roku, a spółka na przestrzeni tego okresu odnotowała wzrost wartości akcji o ponad 2000%.

Ostatnie tygodnie to jednak wyraźna zmiana tendencji, agresywne przełamanie trendów wzrostowych i spadek kursu o ok. 40%. Przełamana została bariera 5 zł, a cena akcji zbliża się do 2 słabych wsparć  na poziomie 4,55 i 4,15 zł.

Na wykresie możemy zaobserwować sezonowość, jaka cechuje polskiego dystrybutora gier. Kurs rośnie skokowo, a największe wzrosty odnotowywane są najczęściej na przełomie III i IV kwartału roku. Dzieje się tak, ponieważ premiery największych nowych gier planowane są zazwyczaj na ostatnie miesiące roku, i to wtedy spodziewane są największe wzrosty przychodów. Oczywiście okolica sierpnia, to także data publikacji wyników kwartalnych/półrocznych, i jeśli dynamika wzrostu przychodów i innych wyników finansowych jest zgodna, lub wyższa od oczekiwanej, inwestorzy utwierdzają się w prawidłowym rozwoju przedsiębiorstwa.

Wraz z upływem lat, wypuszczaniem na rynek kolejnych tytułów oraz dywersyfikacją produktów, sezonowość powoli zanika i jest to zjawisko jak najbardziej pożądane. Oznacza to, że firma posiada ugruntowaną pozycję, szeroką ofertę i przede wszystkim jest przewidywalna, co ma duże znaczenie dla inwestorów.

Po latach wzrostów, Vivid Games staje obecnie przed kolejnym trudnym wyzwaniem – utrzymaniem pozycji lidera w polskiej i europejskiej branży gier mobilnych. Opanowanie rynku jest niezwykle ciężkie, ponieważ grę na smartfona, czy tableta napisać może niemal każdy programista. Z jednej strony jest to zagrożenie, lecz z drugiej strony takie rozproszenie konkurencji jest korzystne dla polskiej firmy, która może dalej budować silną markę, oraz zdominować segment gier wysokobudżetowych – wysokiej jakości.

Perspektywy dla rynku gier mobilnych są imponujące.  Firma Newzoo w swojej analizie szacuje przychody całego sektora w skali globalnej w 2015 roku na poziomie 30,3 mld dolarów (wzrost aż o 20%). Przy spełnieniu takich założeń branża mobilna prześcignęłaby pod względem przychodów branżę konsolową, co jeszcze kilka lat temu wydawało się nierealne.

Jednak wraz z tak szybkim rozwojem nasuwa się pytanie – czy rynek mobilny nie dobije za moment do sufitu? Wydaje się, że z racji młodego wieku sektora, i coraz nowszych technologii, potencjał wzrostowy nadal jest spory. Spółka Vivid Games celem uchronienia się od ewentualnego zastoju postanowiła rozszerzyć działalność o kolejne usługi, takie jak Portal Gracza (kompleksowe wsparcie dla graczy), czy też Vivid Games Publishing, czyli platformę wydawniczą gier zewnętrznych producentów.

Wyniki finansowe za ostatnie kilka lat prezentują się znakomicie:





Na szczególną uwagę zasługuje rok ubiegły, gdzie odnotowano dynamikę wzrostu zysku netto o 265%, a przychodów ze sprzedaży o 85%.

Wyniki te być może są już efektem zmiany strategii biznesowej Vivid Games. Polega ona na wycofaniu się ze sprzedaży gier i wprowadzeniu modelu free-to-play, tzn. na darmowym udostępnianiu produktów, z jednoczesnym wdrożeniem płatności wewnątrz gier (np. za dodatkowe opcje, rozszerzenie rozgrywki).

Efektem tak dobrych wyników, a jednocześnie kolejnym bodźcem do rozwoju ma być planowane na I kwartał 2016 roku wejście spółki na parkiet główny GPW. Zarząd liczy przede wszystkim na zainteresowanie ze strony inwestorów instytucjonalnych, a dodatkowo uzyskane środki finansowe z emisji akcji planuje przeznaczyć na badania i dalszy rozwój.            



Jakub Serwa





  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

Dodaj komentarz

gielda