Jesteś w: Strona główna » Giełda » Wiadomości giełdowe » Analizy spółek giełdowych

Trigon DM: Wielton - spadek wolumenów

26.04.2013 12:26  Analizy spółek giełdowych
Trigon DM: Wielton - spadek wolumenów W I kwartale spodziewamy się słabszych wolumenów r/r, szczególnie widocznych w Rosji, co było częściowo spowodowane zamieszaniem z opłatą utylizacyjną od importowanych pojazdów, która została ostatecznie uregulowana w marcu. Spadek przychodów w kraju natomiast nie przekroczył 10%.

Jednocześnie asortymentem, którego sprzedaż ucierpiała najbardziej były wywrotki, których zeszłoroczna sprzedaż w I kwartale stopniała o 75%. Sprzyjające spółce otoczenie surowcowe i stabilność walut powinny przełożyć się na utrzymanie marży operacyjnej na poziomie 2,5%. Ostatecznie oczekujemy zysku netto w wysokości 1,7 mln PLN (spadek o 76% r/r). Niemniej jednak klarowna obecnie sytuacja dla rynku rosyjskim powinna naszym zdaniem wpłynąć na poprawę wyników sprzedażowych spółki w eksporcie.

Słabsze wolumeny w transporcie, szczególnie w eksporcie, dalszy wzrost segmentu AGRO. Oczekujemy, że w I kwartale wolumen sprzedanych wyrobów wyniósł 1200 szt., w tym 170 szt. (tj. 15%) dotyczyło segmentu AGRO. Zakładamy, że w dalszym ciągu najlepiej sprzedającym się asortymentem były naczepy (380 szt.) oraz zabudowy (170 szt.). Natomiast znaczącego spadku wolumenów oczekujemy w przypadku wywrotek stalowych (140 szt. vs. 578 szt. w I kwartale ubr. ), głównie za sprawą słabości rynków eksportowych, w tym Rosji, do której trafia ponad 75% wyrobów sprzedawanych za granicą. W rezultacie w I kwartale oczekujemy przychodów ze sprzedaży produktów na poziomie 114,5 mln PLN, a uwzględniając pozostałe linie biznesowe (usługi serwisowe oraz sprzedaż towarów) 119,9 mln PLN (spadek o 22% r/r, spadek o 11% kw./kw.).

Koniec zamieszania z wysokością opłaty utylizacyjnej. Opłata utylizacyjna została ostatecznie ustalona w marcu na poziomie wcześniej zaprezentowanego projektu ministerstwa gospodarki Rosji (dla pojazdów o DCM>16 ton około 7% ich wartości). Tym samym dotychczasowe odkładanie decyzji zakupowych w związku z niepewnością dotyczącą ostatecznego kształtu opłaty, które miało niekorzystny wpływ na strukturę czasową zamówień Wieltona począwszy od II półrocza ubiegłego roku w Rosji, przestanie mieć miejsce. Teraz od producentów tych pojazdów zależeć będzie w jakim stopniu pokryją tą opłatę ze swojej marży, a w jakim będą oni starali się przerzucić ją na odbiorców. Niemniej jednak klarowna obecnie sytuacja dla rynku rosyjskim powinna naszym zdaniem wpłynąć na poprawę wyników sprzedażowych spółki w eksporcie.

11% spadek sprzedaży pojazdów o DCM>16 ton w Polsce, ponad 20% spadek w Europie Zachodniej. Według danych PZPM w I kwartale w Polsce było 2894 nowych rejestracji pojazdów o DMC >= 16 ton, co stanowi spadek o 11% w ujęciu rocznym. Nie posiadamy jeszcze wiarygodnych informacji na temat sprzedaży w Rosji, która jest głównym rynkiem eksportowym Wieltona, natomiast trendy na tym rynku może naszym zdaniem obrazować sprzedaż grupy Volvo w regionie Europy Środkowej – Wschodniej. Bazując na danych dotyczących sprzedaży pojazdów grupy Volvo o DCM>3,5 tony za I kwartał można zaobserwować 25% spadek w ujęciu rocznym dostaw do klientów w Europie Zachodniej (11 992 vs. 15 931) oraz 20% spadek w Europie Środkowo – Wschodniej (3 224 vs. 4 065). Jednocześnie grupa Volvo zanotowała 24% spadek sprzedaży na wszystkich rynkach pojazdów o DCM>16 ton (31 900 vs. 41 868). Powyższe dane mogą mieć wpływ na przyszły portfel zamówień spółki, choć nie jest on bezpośredni (ciągnik siodłowy może obsługiwać kilka naczep bądź przyczep).

Wielton opublikuje raport kwartalny w dniu 15 maja.



Grzegorz Kujawski
Research Department
Trigon Dom Maklerski S.A.

kk

Notowania Wielton
  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz

gielda