Jesteś w: Strona główna » Biznes

Franczyza, czym dokładnie jest i jakie ma zalety?

26.11.2019 17:29  Biznes
Franczyza, czym dokładnie jest i jakie ma zalety?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej obarczone jest dużym ryzykiem. Brak odpowiedniej wiedzy, środków finansowych na lokal czy reklamę są olbrzymimi trudnościami w rozpoczęciu własnego biznesu. Alternatywą dla swojego sklepu czy biura jest franczyza.

Rynek polskich franczyzobiorców wzrósł w ciągu kilkunastu lat z 50 do ponad 900 firm, jak donosi Polska Organizacja Franczyzobiorców. W całym systemie dominują rodzime marki, które stanowią 85% całego rynku franczyzowego w Polsce. Główne sektory, w których przybywa punktów franczyzowych to gastronomia i handel produktami spożywczymi czy odzieżą.

Swoją popularność wśród młodych przedsiębiorców franczyza zawdzięcza pomocy udzielanej przez doświadczonego partnera. Zakres inwestycji jest dużo mniejszy, a nieocenioną pomocą okazuje się zewnętrzny marketing. Korzystanie z szyldu uznanej marki już jest dużym ułatwieniem „na start”. Czym dokładnie jest franczyza i jakie ma zalety? Bardziej szczegółowe informacje sprawdź w artykule Franczyza - gotowa recepta na dobry biznes, a w niniejszym artykule przybliżymy ogólne zasady i kilka zalet.

Franczyza - czym jest i na czym polega?

 

Jest to jeden ze sposobów prowadzenia działalności gospodarczej. Jej koncepcja polega na tym, że przedsiębiorca nie jest właścicielem całej firmy, a działa w relacji z innym podmiotem gospodarczym – franczyzodawcą, czyli partnerem silniejszym, bardziej doświadczonym i renomowanym. Franczyza to inaczej prowadzenie sklepu, biura czy firmy pod szyldem innej marki – pod skrzydłami bardziej doświadczonego partnera biznesowego. Ideą całej relacji jest umowa między franczyzobiorcą a firmą, która daje profity obu stronom.

Zalety franczyzy

 

Franczyzobiorca nie musi posiadać dużego kapitału początkowego. W zależności od umowy ma zapewnione logo, szyld, często półki i inne wyposażenie sklepu, czy nawet sam lokal. Dodatkowo uznana marka oferuje nie tylko swoje rozpoznawalne logo, ale także doświadczenie biznesowe, czyli know-how. Wszelkie kampanie reklamowe również leżą na barkach większego partnera, typu banery, telewizja czy radio.

Poza tym duża firma oferująca franczyzę jest wielkim odbiorcą towarów i usług, dlatego umożliwia zawarcie lepszych umów z dostawcami produktów do sklepu czy nawet kurierami. Sam franczyzodawca natomiast rozwija markę, kanały dystrybucji, zwiększa zasięg działalności i potencjalne zyski.

Franczyza to swoistego rodzaju symbioza biznesowa początkującego przedsiębiorcy i doświadczonego potentata biznesowego. Pierwszy z nich ma ułatwiony start, a drugi szybciej rozwija firmę.


Obejrzyj koniecznie materiały wideo od inwestorzy.tv:
 
Albert "Longterm" Rokicki, #123 PYTANIA DO LONGTERMA (21.11.2019)   Czy branża targowa ma się dobrze | TWÓJ BIZNES #3
 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com


Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes