Jesteś w: Strona główna » Biznes » Gospodarka » Budownictwo

Eksport usług i materiałów za granicę szansą dla polskiej branży budowlanej

22.02.2016 16:07  Budownictwo
Eksport usług i materiałów za granicę szansą dla polskiej branży budowlanej Polska branża budowlana ma za sobą udany rok – wzrosty odnotowano nie tylko w budownictwie mieszkaniowym, ale również w sektorze inwestycji infrastrukturalnych drogowych i kolejowych. Prognozy na najbliższe lata są optymistyczne. Aby wykorzystać potencjał branży, należy postawić na eksport i zwiększyć udział rodzimych firm w rynkach zagranicznych. Jednak do tego  potrzebne jest wsparcie ze strony państwa.

Jak wynika z danych GUS, eksport usług budowlanych stanowi 3,6 proc. wartości sprzedaży całego sektora. W 2014 roku jego wartość osiągnęła poziom blisko 5,5 mld zł, podczas gdy sprzedaż usług budowlanych to ok. 170 mld zł. Głównymi odbiorcami produktów i usług są kraje z Unii Europejskiej – 4,17 mld zł. W pierwszej dziesiątce  państw, z którymi najwięcej handlują polskie firmy, znajdują się Niemcy, Belgia, Szwecja, Francja, Holandia, Dania, Włochy i Angola. Rosja plasuje się na czwartym miejscu.

Jak wyjaśnia Jan Styliński, prezes zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, dzięki eksportowi usług i materiałów budowlanych za granicę, polskie firmy mają szansę ściągać więcej pieniędzy, a to da im możliwość ekspansji i stałego rozwoju. Tym bardziej, że posiadamy produkty i usługi, które mogą konkurować z ofertą innych firm. Finalnie będą też zasilać budżet państwa z podatków. Jednak problemem rodzinych firm jest brak odpowiedniego zaplecza kadrowego i finansowego, co uniemożliwia im osiągnięcie sukcesu na dalekich rynkach.

Ekspert zauważa, że światowy rynek budowlany jest bardzo konkurencyjny. Dotyczy to w szczególności dużych krajów UE, które chronią swoje rynki przed dostępem obcych wykonawców i producentów. Dodatkowo, państwa te chętnie wspierają własne firmy w zagranicznej ekspansji. Stąd, zdaniem eksperta, polscy przedsiębiorcy powinni się skupić na krajach byłego Związku Radzieckiego, a także zwrócić się w stronę państw afrykańskich i azjatyckich. Podkreśla, że obecnie nie istnieją już łatwe rynki, ale na tych obszarach istnieje pewna przestrzeń i możliwość uzyskania kontraktów. Dla rodzimych firm, które mają relatywnie słabą kondycją finansową w porównaniu z niektórymi przedsiębiorstwami ze starej UE, ważne jest uzyskanie wsparcia ze strony rządu w postaci np. pożyczek preferencyjnych, kredytów czy gwarancji eksportowych.

Eksport to jeden filarów tzw. planu Morawieckiego, czyli rządowego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Wicepremier i minister rozwoju zapowiada wsparcie nowych kierunków eksportowych oraz aktywną pomoc dla polskich firm za granicą poprzez dyplomację ekonomiczną. Jednak przedsiębiorcy biorą też sprawy we własne ręce. Na początku grudnia 2015 roku 16 spółek z krajowym kapitałem powołało Polski Klaster Eksporterów Budownictwa (PCCE). Celem inicjatywy jest zwiększenie eksportu, bo od 2020 roku zmniejszy się strumień pieniędzy płynących z UE na inwestycje infrastrukturalne. To porozumienie pozwoli firmom wspólnie zaprezentować swoje możliwości wobec dużych zleceniodawców, wymieniać się doświadczeniami i informacjami.


Sylwia Stwora
Inwestycje.pl


  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes