Jesteś w: Strona główna » Biznes » E-biznes » E-commerce

Nowa odsłona badań rynku e-commerce DPDgroup – Barometr E-shopper 2017

27.11.2017 14:04  E-commerce
 Nowa odsłona badań rynku e-commerce DPDgroup – Barometr E-shopper 2017
DPDgroup przeprowadziła drugą edycję ogólnoeuropejskich badań preferencji konsumenckich, Barometr E-shopper. Prezentują one najnowsze trendy w e-commerce dotyczące zachowań konsumentów w internecie. Z raportu wynika, że sprzedaż online cały czas zachowuje wysoką dynamikę wzrostu. Na popularności zyskują przede wszystkim zakupy międzynarodowe, a Europejczycy coraz chętniej dokonują transakcji za pomocą urządzeń mobilnych.
 
Najważniejsze wnioski:
 
Doświadczenie zakupowe online: większość nabywców online uważa swoje ostatnie doświadczenia zakupowe za „bardzo pozytywne, a proces zakupowy za „łatwy”.
 
E-zakupy międzynarodowe: wzrasta segment zakupów międzynarodowych, szczególnie produktów pochodzących z Chin. Rynek ten ma nadal spory potencjał wzrostu, ponieważ 1/3 nabywców online rozpatruje możliwość dokonywania zakupów w sklepach zagranicznych w przyszłości.  
 
M-commerce: coraz więcej zakupów online dokonywanych jest za pośrednictwem smartfonów. Przodują w tym duzi nabywcy i tzw. „millenialsi”.
 
Doręczenia: dom jest nadal najczęściej wybieranym miejscem doręczenia, lecz rośnie zainteresowanie innymi opcjami, takimi jak punkty nadania i odbioru, sklepy i paczkomaty. 
 
Lokalne strategie: preferencje w zakresie doręczeń i płatności istotnie różnią się pomiędzy krajami. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, detaliczni sprzedawcy internetowi powinni koncentrować się na potrzebach lokalnego rynku.
 
- Tegoroczny raport podkreśla wyraźny potencjał, jaki stanowią zakupy transgraniczne. Jest on skorelowany z lokalnymi preferencjami konsumentów i określonymi potrzebami danego rynku. Zauważalny jest także znaczący wzrost zakupów dokonanych przez urządzenia mobilne, który wynika z coraz powszechniejszego dostosowania platform e-sklepów do smartfonów. Kolejnym ważnym wnioskiem płynącym z raportu jest konieczność zapewnienia doskonałego doświadczenia w podczas pierwszych zakupów w nowym e-sklepie, co zwiększa szansę na późniejszą lojalność konsumenta – komentuje Jean-Claude Sonet, członek zarządu DPDgroup.
 
Według badań Barometr E-shopper 2017, w Polsce udział zakupów internetowych w całościowym handlu wynosi już 12,4%, przy średniej europejskiej wynoszącej 11,3%. 58% Polaków zadeklarowało, że przynajmniej raz w miesiącu kupuje w sieci (2 pkt proc. więcej niż rok temu). Najpopularniejszymi produktami kupowanymi w internecie są – podobnie jak przed rokiem – buty, odzież i książki. Polacy najchętniej zamawiają przesyłki do domu (82%) i automatów paczkowych (33%). Na popularności zyskują punkty nadania i odbioru (wzrost do 15%) Z raportu wynika, że zakupy na zagranicznych serwisach zakupowych stanowią 15,6%.
 
- Badania wykazują, że rynek e-commerce w Polsce cały czas się rozwija i zyskuje większą popularność u konsumentów. Natomiast zwyczaje i oczekiwania klientów nie zmieniają się gwałtownie. Cały czas za najważniejsze uznajemy jasno określone koszty dostawy, a przesyłki najczęściej odbieramy w domu – mówi Rafał Nawłoka, Prezes Zarządu DPD Polska.
 
Duzi nabywcy nadal napędzają rynek e-commerce
 
Osoby dokonujące częstych zakupów w sieci („duzi klienci”) reprezentują 1/3 nabywców online w Europie i dokonują 86% wszystkich zakupów internetowych. Konsumenci wykazują lojalność wobec e-sklepów. Zakupy dokonywane są zazwyczaj na znanych stronach internetowych, do których kupujący mają zaufanie – dotyczy to wszystkich kategorii produktów. 
W tym roku raport po raz pierwszy uwzględnia również kategorię produktów spożywczych. Około 14% klientów sklepów internetowych (12% w Polsce) oraz 30% dużych nabywców kupuje świeżą żywność i napoje online.
 
Coraz więcej nabywców w Europie robi zakupy na zagranicznych stronach internetowych
 
W tym roku ponad połowa klientów sklepów internetowych zdecydowała się na zakupy w serwisach zagranicznych, co stanowi 2% wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zakupy dokonane w zagranicznych e-sklepach stanowią niemalże 1/5 (19,2%) całościowego handlu online.
 
Prawie 1/3 nabywców planuje w niedługiej przyszłości swoje pierwsze zakupy zagraniczne, co oznacza spory potencjał wzrostu w segmencie e-zakupów międzynarodowych w Europie.
 
Spośród nabywców, którzy w 2017 roku kupowali w zagranicznych serwisach, około 67% wybrało sklepy zlokalizowane w Europie, tyle samo kupowało w serwisach zlokalizowanych na innych kontynentach. 39% klientów sklepów internetowych w Europie wybrało serwisy w sąsiednich krajach. 44% nabywców wybrało Chiny, a 31% - USA.  
Według raportu, większość kupujących (81%) była zadowolona ze swoich doświadczeń zakupowych w serwisach zagranicznych.
 
Nabywcy w Europie oczekują wygody i elastyczności
 
Kupujący online składają zamówienia za pomocą różnych urządzeń. Rośnie liczba e-zakupów dokonywanych przez smartfony (39%), szczególnie wśród dużych nabywców i millenialsów, lecz laptopy/komputery stacjonarne nadal pozostają najpopularniejszymi urządzeniami wykorzystywanymi w tym celu. Nabywcy nie ograniczają się wyłącznie do jednej aplikacji, a 43% z nich uważa, że tzw. strona responsywna jest jednym z istotnych kryteriów decydujących o dokonaniu zakupu.
Preferowane metody płatności i doręczenia znacznie różnią się pomiędzy krajami w Europie. Klienci oczekują dostępności wielu opcji, które pozwolą im znaleźć dogodne dla siebie rozwiązanie, takich jak możliwość doręczenia nie tylko do domu, lecz również do punktów nadania i odbioru lub sklepu. Dostępne są również nowe usługi takie jak szybkie doręczenie oraz śledzenie przesyłki online
 
We Francji 58% nabywców regularnie korzysta na przykład z punktów nadania i odbioru, podczas gdy średni odsetek w Europie wynosi 17%. W Estonii rekordową popularnością cieszą się paczkomaty. Aż 80% nabywców wybiera tę opcję doręczenia – średnia europejska wynosi 8%. 69% nabywców w Rumunii preferuje płatność za pobraniem i odsetek ten znacznie przekracza średnią europejską wynoszącą 13%. 
 
Badanie DPDgroup Barometr E-shopper przeprowadziła firma Kantar TNS w okresie od 1 czerwca do 3 lipca 2017 r. Próby przeprowadzono online wśród  prawie 23 tys. respondentów z 22 krajów Europy (Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Estonia, Francja, Niemcy, Węgry, Irlandia, Łotwa, Włochy, Litwa, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwajcaria, Wielka Brytania, Rosja).
 
Badaniem objęto wyłącznie internautów powyżej 18 roku życia, którzy od stycznia 2017 roku złożyli i otrzymali co najmniej jedno zamówienie online.  
 
DPDgroup
 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

  • od jakiegoś czasu odbieram przesyłki wyłącznie w punktach :) nie muszę przynajmniej na kurierów czekać :P bliska paczka na chwile obecną jest najwygodniejszą formą dostawy :)

    ~magda902   (28 listopada 2017 o 23:40)   Zgłoś spam
    Oceń komentarz:
    50%

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes