E-commerce - pierwsze kroki

06.05.2014 09:24  E-commerce
E-commerce - pierwsze kroki Polski rynek e-commerce powoli wchodzi w okres dojrzewania. Swojej szansy w handlu internetowym upatruje coraz więcej firm i osób, które dopiero rozpoczynają biznes „na własny rachunek”. Taki trend może cieszyć, jednak statystyki pokazują, że większość tego typu przedsiębiorstw nie może znaleźć na rynku niszy, którą mogliby wypełnić. Okazuje się jednak, że najważniejszym pytaniem nie jest to, jak się wybić, ale jak utrzymać się na powierzchni.

Według badań portalu interaktywnie.pl rynek e-commerce w 2013 roku w naszym kraju warty był ponad 26 mld zł. Oznacza to, że każdy Polak w ubiegłym roku wydał w sieci ponad 650 zł. Już teraz jest to imponująca kwota, a specjaliści przewidują, że w najbliższych latach możemy spodziewać się jedynie wzrostu.

Takie pieniądze przyciągają coraz większe grono osób, które w sieci upatrują swojej biznesowej szansy. Czasy intuicyjnego doboru narzędzi, sposobów promocji oraz konstrukcji sklepu odeszły już do lamusa. Obecnie w biznesie jest coraz mniej przypadkowych sukcesów. Jest to raczej rezultat ciężkiej pracy, opracowanej strategii i wykorzystania narzędzi, które oferuje rynek.

Szablon na plus

Z badania Trusted Shops wynika, że Polacy zajmują trzecie miejsce w Europie pod względem częstotliwości robienia zakupów w sieci. Co trzeci Polak korzysta z usług wirtualnych sklepów przynajmniej raz w tygodniu, a 50 proc. z nas robi to raz lub dwa razy w miesiącu. W rankingu przez nami uplasowali się tylko Brytyjczycy i Niemcy. Już teraz widać, jak wielki potencjał drzemie we wciąż rozwijającym się rynku handlu internetowego. Jednak często samo otworzenie sklepu może okazać się barierą nie do pokonania.

Już sam proces projektowania strony internetowej, która powinna być dostosowania do obsługi klientów może przysporzyć sporo trudności. – Rozpoczęcie prac nas witryną powinno się zacząć od dokładnego określenia grupy docelowej oraz charakteru naszej działalności. Należy wziąć pod uwagę budżet, którym dysponujemy – nie wszyscy mogą pozwolić sobie na wynajęcie informatyka i grafika. Z pomocą przychodzą serwisy, które oferują gotowe szablony i projekty – mówi Mariusz Skiba z Net Ventures.

Zbudowanie strony „od zera” wiąże się z wydatkiem rzędu kilku lub nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dlatego też ludziom stawiającym swoje pierwsze kroki w e-biznesie polecane jest zastosowanie personalizowanych szablonów. Rozwiązania te są dużo tańsze od zlecenia wykonania sklepu zewnętrznej firmie, a oferowane funkcjonalności z nawiązką pozwalają na obsługę ruchu generowanego przez klientów.

Najważniejszy jest dialog

Kolejną, często ignorowaną przez większość rozpoczynających e-sprzedaż firm jest obsługa klienta. O tym jak istotną rolę odgrywa ona w prowadzeniu sklepu mówi Mariusz Skiba. – Badania pokazują, że większość firm nie wykorzystuje wszystkich kanałów komunikacji. Najczęściej sklepy do kontaktu z klientem używają jedynie e-maila, czasami telefonu. Marka, która do budowania relacji wykorzystuje nowoczesne narzędzia, takie jak czaty czy portale społecznościowe, tworzy wizerunek innowacyjnej i otwartej na dialog.

Zdaniem specjalistów utrata klienta poprzez nieodpowiednią obsługę, a co za tym idzie potrzeba pozyskania nowego, generuje dużo wyższe koszty niż utrzymanie dobrych stosunków z obecnymi konsumentami. W sieci dostępne są narzędzia, które pozwalają na łatwe zarządzanie procesami komunikacyjnymi. Dzięki nim utrzymanie dobrych relacji z klientami nie wymaga specjalistycznej wiedzy, a zadowoleni kontrahenci stanowią „żywą reklamę” naszego sklepu.

Oczywiście, są to tylko podstawy, które jedynie naświetlają złożony problem rozpoczęcia sprzedaży w sieci. Należy wziąć również pod uwagę kanały dystrybucji, reklamę czy źródła dostaw i magazynowania towaru. Nowe technologie pozwalają jednak na znaczne uproszczenie rozpoczęcia działalności, zwłaszcza w kwestii projektowania strony czy obsługi klienta. Być może właśnie rozwijający się rynek e-commerce stanowi szansę na wybicie się ze swoją ofertą.

Wirtualne-Sklepy.pl

kk

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, już teraz możesz zapisać się do naszego newslettera:

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes