Jesteś w: Strona główna » Biznes » E-biznes » E-commerce

Wpływ zakupów online na handel w centrach handlowych

06.12.2013 19:05  E-commerce
Wpływ zakupów online na handel w centrach handlowych Czy w dobie coraz bardziej popularnych zakupów w internecie handel tradycyjny będzie ewoluował? Które kategorie produktów są najchętniej kupowane w Internecie a które w sklepach w centrach handlowych? Gdzie klienci szukają informacji na ich temat?

Badanie występowania efektu ROPO i „showroomingu” na zlecenie Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH), przeprowadziła Korporacja Badawcza Pretendent. Zapytano 600 mieszkańców największych polskich miast, w których jest duża dostępność do Internetu i oraz do centrów handlowych. Wyniki zostały przedstawione podczas PRCH Business Mixer, 4. grudnia w Warszawie.

Problem badawczy:


Dzięki coraz szerszemu wykorzystaniu przestrzeni internetowej, także w celach zakupowych, powstało zjawisko rozbieżności pomiędzy miejscem zakupu produktu, a miejscem poszukiwania informacji o nim, tzw. efekt ROPO (ang. Research Online – Purchase Offline oraz odwrotne „Research Offline – Purchase Online”, określane też jako “showrooming”).

Zjawisko zostało przebadane techniką CAWI (ankietą internetową) na próbie 600 mieszkańców następujących miast: Katowice, Kraków, Poznań, Trójmiasto, Warszawa i Wrocław, którzy deklarowali zakupy zarówno w centrach handlowych, jak i w internecie. Uczestnicy badania wskazywali także platformy e-commerce, w których najczęściej dokonują zakupów w przestrzeni internetowej z podziałem na różne kategorie produktowe.

Z analizowanych danych wynikają następujące wnioski:

1. Najsilniejszy efekt ROPO (Research Online – Purchase Offline) wystąpił w przypadku kategorii:
a) Duże AGD,
b) Małe AGD,
c) Duże RTV,
d) Sprzęt sportowy,
e) Akcesoria samochodowe,

2. Największy odsetek zakupów w internecie wystąpił w przypadku kategorii:
a) oprogramowanie,
b) Książki/płyty CD/filmy,
c) Małe RTV,
d) Sprzęt komputerowy

3. Najmniejszy odsetek zakupów w internecie wystąpił w przypadku kategorii:
a) Produkty spożywcze,
b) Alkohol,
c) Chemia gospodarcza,
d) Gazety, magazyny, prasa,
e) Artykuły tytoniowe, papierosy itp.

4. Serwisy aukcyjne jak np. Allegro są zdecydowanym liderem w przypadku zakupów w internecie. Dotyczy to zarówno zakupów dokonywanych w sklepach internetowych (lub u sprzedawców działających na takiej samej zasadzie jak sklepy internetowe) jak i na aukcjach.

5. W sklepach internetowych konkretnych marek występujących tez w centrach handlowych najczęściej kupowano:
a) Produkty spożywcze,
b) Oprogramowanie

6. Urządzenia mobilne (smartfon, tablet) są wykorzystywane do zakupów przez nieco ponad 25% badanych.

Komentarze ekspertów:


„Wyniki badania wskazują na istniejący efekt ROPO w kilku z badanych grup produktowych. Najsilniej jest on zauważalny w takich branżach, jak RTV/AGD, w których wartość koszyka zakupowego jest zazwyczaj wysoka. Przykładowo w przypadku produktów jak telewizory, wieże stereo, lodówki, kuchenki czy pralki wciąż 6 na 10 klientów dokonuje zakupu w sklepach. Widać wiec, że klienci szukają informacji o produkcie na wielu płaszczyznach, dokonując jednak zakupu częściej w sklepie tradycyjnym” – komentuje Radosław Knap z Polskiej Rady Centrów Handlowych. – „W przypadku mody, czyli najpopularniejszej kategorii w centrach handlowych sytuacja jest taka, że odzież codzienną w sklepach kupuje ponad 75% klientów dużych miast, a bieliznę aż 83%.”

Spośród przebadanych kategorii, w żadnej nie natchnęliśmy się na silny efekt showroomingu. Okazuje się wiec, ze nie ma obecnie w Polsce kategorii, w których klienci traktują sklep jako główne źródło informacji a Internet jako zasadnicze miejsce zakupu. Jednakże, warto przyglądać się zjawisku i jego ewolucji w czasie. Mamy już przykłady na rynkach zachodnich, w których salony internetowe wkraczają do tradycyjnych punktów sprzedaży jako salony-showroomy, w których klient poznaje asortyment, może go wypróbować, ale dokonuje finalnego zakupu online.” – dodaje Michał Kamiński, Manager ds. Badań Ilościowych z Korporacji Badawczej Pretendent.

Badania przeprowadzone przez KB Pretendent pod egidą PRCH są pierwszą próbą ujęcia tak szerokiego zjawiska na polskim rynku handlowym. Z pewnością, staną się przyczynkiem do szerokiej dyskusji w branży oraz poszukiwania bardziej efektywnych metod dotarcia do klientów. Branża z zainteresowaniem będzie śledzić ewolucję zwyczajów konsumenckich, wobec coraz powszechniejszego wykorzystania internetu, także w celach zakupowych. Obecnie Internet jest powszechnie wykorzystywany zarówno poprzez sklepy jak i centra handlowe do celów reklamy i komunikacji.

Polska Rada Centrów Handlowych

kk


  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

Dodaj komentarz

biznes