Kampania Google Ads na Black Friday - jak w pełni wykorzystać potencjał?

20.11.2018 11:08  E-marketing




Black Friday to wyjątkowy dzień dla sklepów internetowych. Wszelkie działania, jakie podejmuje się w tym okresie muszą być wyjątkowo dokładnie przemyślane i odpowiednio zorganizowane. Niewiele bowiem trzeba, by zmarnować potencjał i by nasze starania poszły na marne...

Nieumiejętnie dobrana reklama, nieodpowiednia prezentacja produktów, niezoptymalizowana witryna lub serwer, który nie wytrzyma takiego poziomu ruchu. To wszystko może spowodować, że okazja na atrakcyjne przychody może przejść koło nosa. Co gorsza, źle wydane na promocję środki uszczuplą Twój budżet.

Używając sformułowania Black Friday mamy na myśli nie tylko sam piątek, ale te kilka szczególnych dla e-commerce dni. Dlatego mowa tu również o Cyber Monday oraz Dniu Darmowej Dostawy, który w przypadku polskich konsumentów cieszy się większym niż zachodnie „wyprzedażowe święta” zainteresowaniem.

Kampania PPC na Czarny Piątek

Przygotowanie się do wdrożenia tego planu w życie wcale nie leży wyłącznie w obszarze marketingowym. By wiedzieć na co zorganizować promocje i jak będzie wyglądała „oferta specjalna”, warto sięgnąć do zasobów samego sklepu. Bądź świadom tego, że w tym czasie, jeśli dasz im ku temu powód, klienci wpadają w prawdzie zakupowe szaleństwo. Może się okazać, że standardowy stan magazynowy jakim dysponujesz może być o wiele za mały.

W przypadku niewielkiego zapasu, postaraj się realizować kampanię reklamową, która nie będzie bardzo kosztowna. Z kolei sprytnym rozwiązaniem może być też kierowanie na ogólne słowa kluczowe i całe kategorie produktowe. Nie warto promować zasobów, którymi nie dysponujesz. Chyba, że robisz to świadomie i wiesz jakie powinny być dalsze kroki.

Najważniejsze jest zachowanie balansu. Z jednej strony warto wykorzystać okazję na zwiększenie przychodów. Z drugiej, miej na uwadze, że najważniejszy jest dobry wizerunek sklepu, który nieodpowiednim traktowaniem konsumentów bardzo łatwo zburzyć.

Analiza kampanii

Jednym z największych błędów popełnianych przez właścicieli sklepów czy marketingowców, jest niewyciąganie wniosków z wcześniejszych akcji reklamowych. Trudno jest osiągnąć dobre wyniki, jeśli powiela się ciągle te same błędy, nie mając nawet świadomości podejmowania takich działań.

By zmaksymalizować osiąganie wyznaczonych celów, konieczne jest przeanalizowanie podjętych w przeszłości działań i decyzji. Jaka reklama była najlepiej klikalna i przyniosła największy zysk? Które słowa kluczowe szczególnie trudno się reklamowały? Czy kampania remarketingowa przyniosła oczekiwane efekty? Jacy przedstawiciele Twojej grupy docelowej najlepiej konwertowali? Jakie produkty ich interesowały, a jakie nie? Takich i podobnych kwestii jest naprawdę wiele. Poświęć na te aspekty odpowiednio dużo czasu i spróbuj znaleźć tak dużo zależności jak tylko potrafisz. Nawet, jeśli w pierwszej chwili wydają się nieistotne, na późniejszym etapie ich wykorzystanie może okazać się zadziwiająco skuteczne.

Budżet na kampanię

Nie ma tu złotej zasady, bowiem to, ile wydasz w ten dzień zależy nie tylko od Ciebie, ale również od konkurencji, która w tym okresie jest większa i bardziej „agresywna” niż zwykle. Może się okazać, że mimo odpowiedniego planowania przychód wygenerowany przez wykorzystany budżet (ROAS) nie będzie zadowalający, a Ty już w połowie dnia będziesz pod kreską. Zanim podejmiesz (wydaje się) najbardziej rozsądną decyzję o jego zwiększeniu, konieczne jest dokładnie przeanalizowanie obecnej sytuacji.

Warto wcześniej przygotować analizę i mieć opracowany plan dopuszczalnego poziomu wydatków, który pozwoli na racjonalne podejmowanie decyzji. Ponadto pozwoli na zaoszczędzenie czasu, który w tym gorącym okresie jest szczególnie ważny. Idąc dalej, jeśli wszystko odpowiednio wcześnie przeanalizujesz, możesz pokusić się o wdrożenie automatycznych reguł, które dostosują parametry kampanii do dynamicznie zmieniającej się sytuacji.

Reklama podczas Czarnego Piątku

Samo tworzenie przekazu reklamowego podczas wyprzedażowego weekendu nie odbiega od standardowych działań z tego zakresu. W tym jednak wypadku ważne jest upewnienie się, że reklamy są właściwie adresowane oraz posiadają niezbędne adnotacje.

Wcześniejsze przygotowanie reklam

Jest to aspekt szczególnie wart podkreślenia. Tworzenie kampanii na szczególne okazje nie powinno być odkładane na ostatnią chwilę. Łatwiej jest wówczas o popełnienie błędów, czy wdrożenie nieprzemyślanej taktyki. Zresztą, moment ten warto wykorzystać na ewentualne tworzenie kreacji, które będą odpowiedzią na aktualny stan kampanii.

Warto odpowiednio duży zestaw reklam przygotować minimum tydzień wcześniej. Kolejnym krokiem jest przesłanie go na konto Google Ads, by z odpowiednim wyprzedzeniem uzyskać akceptację (bądź nie) przygotowanych kreacji. Taka taktyka tworzy odpowiednio duże pole do wprowadzenia ewentualnych poprawek.

Treść reklamy

Black Friday jest dniem o tyle szczególnym, że inwestycja w jego promocję to tak naprawdę stwarzanie sobie szansy na znaczne podniesienie obrotów e-sklepu. Najprostszym sposobem na zwrócenie uwagi klientów na reklamy jest umieszczenie odniesienia do konkretnych, atrakcyjnych dla grupy docelowej promocji. Liczy się efekt, więc tym bardziej powinniśmy maksymalnie uprościć stosowany przekaz. Warto też poświęcić czas na przygotowanie bardziej szczegółowych reklam kierujących na najważniejsze kategorie, a wręcz konkretne produkty.

Używaj opcji automatycznego włączania i wyłączania reklam

Automatyzacja pozwala na oszczędność czasu, jednak mimo wszystko warto cały czas kontrolować ten proces. Bywa, że kampania potrafi się zatrzymać z absolutnie trywialnego powodu. Dlatego od czasu do czasu upewnij się, że wszystko działa zgodnie z planem, bowiem w takie dni nie możesz pozwolić sobie na przerwy.

Dodaj informacje o dostępności produktów

Budowanie komunikatów reklamowych w oparciu o informacje o stanie magazynowanym nie jest podstawową formą promocji. Jest to rozwiązanie skuteczne tylko w przypadku gdy dana kategoria zawiera pojedyncze egzemplarze, trudno dostępnych na rynku produktów.

Z jednej strony zachowana zostanie płynność sprzedaży, z drugiej możliwe będzie szybkie wyprzedanie produktów, które do tej pory trudno było sprzedać.

Kontrola budżetu

Regularnie sprawdzaj swój budżet, by mieć pewność, że nie zbliżasz się zbyt szybko do jego przekroczenia lub już go nie przekroczyłeś. Jeśli jesteś bliski wydania założonej kwoty, upewnij się, że przynosi oczekiwane efekty zanim zwiększysz dostępny budżet. Nie chcesz przecież wydawać pieniędzy na kontynuację nieskutecznych działań.

Remarketing w Czarny Piątek

Remarketing jest oczywiście trafnym pomysłem na promocję w Black Friday. Pamiętaj jednak, że tego dnia również Twoja konkurencja będzie prowadziła bardziej agresywną kampanię. Dobrym sposobem na wybicie się z szumu informacyjnego jest wykreowanie nowej grupy odbiorców, wyłącznie na ten dzień. Poprzez taki zabieg stworzone zostanie nowe grono odbiorców, wśród których nie będą obejmowani dotychczasowi użytkownicy. W ten sposób możesz zastosować nieco agresywniejszą ofertę wobec osób, które odwiedziły twój sklep w Czarny Piątek i inną dla osób, które dokonały tego przed dniem wyprzedaży.

Ważne, by po Czarnym Piątku zmniejszyć budżet na kampanię remarketingową. Klienci, którzy mieli dokonać zakupu, już to zrobili. Wyświetlanie reklamy osobom, które tego nie zrobiły nie ma większego sensu, bowiem najwidoczniej oferta Twojego sklepu nie jest dla nich interesująca.

Graficzny remarketing

Nic tak nie przyciąga jak obraz. Szczególnie, że jego rola w ostatnim czasie mocno przybrała na znaczeniu. Jasna kolorystyka oraz odpowiednio dobrane komponenty nie są sprawą szczególnie skomplikowaną do przygotowania.

To właśnie obraz sprzedaje. Dlatego jeśli klient odwiedzał daną kategorię produktową, szybciej zwróci jego uwagę na zdjęcie owego lub podobnego produktu.

Słowa kluczowe

Black Friday to dzień, w którym informacje o promocjach cieszą się znacznie większym zainteresowaniem niż na co dzień. Można skorzystać z tej okazji i aktywować słowa kluczowe lub grupy, które były wcześniej wstrzymywane z powodu niższej skuteczności.

Dodatkowo wykorzystaj swoją listę remarketingową z najdłuższym okresem ważności, np. zawierającą użytkowników, którzy odwiedzili Twój sklep w przeciągu 6 ostatnich miesięcy. W ten sposób wyświetlisz reklamę wszystkim tym, którzy kiedykolwiek odwiedzali Twój sklep i aktualnie szukają informacji odnośnie ofert związanych z Czarnym Piątkiem. Można więc zakładać, że grupa docelowa, jako, że dokonała w przeszłości zakupu lub odwiedziła Twój sklep, potencjalnie jest zainteresowana oferowanym przez Ciebie asortymentem.

Ponadto pamiętaj o usunięciu lub dezaktywowaniu tych kampanii, które nie kierują na produkty objęte promocjami.

Podsumowanie

Na jakiekolwiek działania się nie zdecydujesz najważniejsze jest to, abyś nie bał się działać. Ważne jest wyjście z utartych ścieżek i działanie poza dotychczasowymi ramami. Ponadto ważne jest poświęcenie na ten temat nieco czasu, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. Chodzi przecież o sprzedaż w Twoim sklepie w jeden z najważniejszych dni dla e-commerce.

Jarosław Rzepa
specjalista ds. reklamy PPC
www.ideo.pl


  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com
biznes