Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma » Faktoring

Utrzymanie płynności finansowej w transporcie

08.11.2017 15:13  Faktoring
 Utrzymanie płynności finansowej w transporcie
Przewoźnicy otrzymują zapłatę za świadczone usługi na samym końcu procesu transportowego. Długie terminy płatności w praktyce mogą sięgać nawet 120 dni. Tymczasem utrzymanie działalności wymaga bieżącej regulacji opłat. Zewnętrzne finansowanie wydaje się jedynym rozwiązaniem problemu płynności finansowej. Faktoring w związku z tym zyskuje na popularności – czy jednak ta opcja wygrywa z kredytem?
 
Wydłużony czas płatności za faktury wiąże się ze specyfiką branży TSL: może on wynosić 60, a nawet 90 dni. W łańcuchu płatności to przewoźnik jest na końcu, a zapłata za jego usługi jest zależna od kontrahentów. Ważny jest także termin wykonania zlecenia przez przewoźnika.

Może więc dojść do sytuacji, w której transakcja zostanie rozliczona po 120 dniach. Poszukiwanie zewnętrznego finansowania wiąże się z koniecznością regulacji bieżących kosztów wynikających z tytułu prowadzonej działalności, takich jak opłaty za leasing oraz wynagrodzenie dla pracowników. Przedsiębiorcy w celu przywrócenia płynności finansowej sięgają po kredyt obrotowy lub faktoring. Ta druga opcja stała się alternatywą dla produktów bankowych w branży transportowej: jest dedykowana firmom wystawiającym faktury z odroczonym terminem płatności.
 
Faktoring wspiera firmy, które:
  • Potrzebują środków pieniężnych,
  • Dopiero budują swoją historię kredytową,
  • Funkcjonują w branży charakteryzującej się długimi terminami płatności,
  • Potrzebują zastrzyku gotówki, by móc rozwijać działalność,
  • Stosują odroczone terminy płatności.
Kredyt czy faktoring?
 
Rozwiązanie zyskuje popularność również dlatego, że jest łatwiejsze we wdrożeniu pod względem formalnym. Kredyt na korzystnych warunkach jest dedykowany podmiotom o długim stażu, ugruntowanej pozycji rynkowej i zdolności kredytowej.  – Faktoring polega na przejęciu przez faktora należności klienta i natychmiastowym dostępie do gotówki. Korzystają z niego często małe i średnie przedsiębiorstwa, które chcą przyspieszyć swój rozwój w branży transportowej. Bardzo ważne jest to, by przed przekazaniem faktur ekspertom zweryfikować w zleceniach zapisy o cesji. Zleceniodawca musi wiedzieć o tym, że wszelkie prawa wierzyciela zostały przeniesione na firmę zewnętrzną. Brak jego zgody na takie działanie, może być ważnym sygnałem dla przewoźnika.

Warto zastanowić się, czy to pewny partner – wyjaśnia Magdalena Baranowska Prezes Zarządu spółki TransCash.eu SA, wchodzącej w skład Grupy Trans.eu. W przeciwieństwie do kredytu usługę faktoringu zabezpieczają nieopłacone faktury, dlatego faktor staje się w pewnym sensie partnerem swojego klienta. Jego zadaniem jest przede wszystkim analiza sytuacji płatników.
 
Faktoring wspiera branżę transportową

Faktoring dedykowany konkretnym branżom wiąże się z koniecznością dopasowania rozwiązań do potrzeb klientów. Do dyspozycji firm transportowych jest kilka rodzajów tego produktu finansowego. Faktoring pełny jest najpopularniejszy ze względu na to, że egzekwowaniem należności zajmuje się faktor. Faktoring z regresem lub faktoring mieszany zakładają konieczność zwrotu należności w przypadku braku płatności od kontrahenta. – Dla przewoźników ważne jest nie tylko szybkie otrzymanie środków finansowych, ale również waluta, w jakiej są wypłacane.

Wielu z nich korzysta z faktoringu eksportowego ze względu na współpracę międzynarodową, głównie z kontrahentami z Niemiec. Ponad 40% faktur w branży jest rozliczanych w euro, a obsługa transakcji zagranicznych nie jest utrudnieniem dla faktorów – informuje Magdalena Baranowska. 
 
Usługa faktoringu błyskawicznie rozwija się na polskim rynku. Z danych wynika, że po trzech kwartałach 2017 r. firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów zarządzają wierzytelnościami o wartości 132 mld zł, co oznacza wzrost o 17% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Warto dodać, że według badań PZF z usług faktorów korzysta ponad 8,5 tys. firm w kraju.

To oznacza, że ten instrument przestaje być nowością w biznesie, a realnym wsparciem i rozwiązaniem problemu zatorów płatniczych. W branży TSL aż 55% faktur nie jest opłacanych w terminie. Faktoring pozwala przewoźnikom w utrzymaniu płynności finansowej, dzięki której mają szansę na nowe inwestycje i status pewnego partnera w ramach terminowego wywiązywania się z zobowiązań. Ważną cechą faktoringu jest możliwość poprawy wskaźników finansowych firmy. W przeciwieństwie do kredytu ten instrument nie zmienia pasywów firmy, a jedynie aktywa, dzięki czemu pozwala na podniesienie wskaźników finansowych firmy. 

Trans.eu

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

  • Ostatnio natknąłem się na problem z płatnościami ze strony moich dłużników. Wpłacili pieniądze za fakturę 2 tygodnie po terminie przez co nie mogłem finansować ważnych zamówień. Dowiedziałem się o faktoringu, ale zastanawiam się czy jest to lepsze rozwiązanie niż kredyt obrotowy czy pożyczka. Ktoś ma z tym jakieś doświadczenie lub firmy warte rozważenia?

    ~arturgon   (16 listopada o 19:08)   Zgłoś spam
    Oceń komentarz:
    50%
  • podoba mi się, jest fakturą są i pieniądze, niby opłaty są ale to chyba minimalny koszt patrząc na to jak płynność finansowa się poprawia

    ~rabin//   (9 listopada o 22:44)   Zgłoś spam
    Oceń komentarz:
    50%

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes