Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma » Faktoring

Nie tylko banki. Faktoring dla małych i średnich przedsiębiorców

29.05.2017 15:24  Faktoring
Nie tylko banki. Faktoring dla małych i średnich przedsiębiorców
Do niedawna mali i średni przedsiębiorcy mieli utrudniony dostęp do finansowania zewnętrznego, a start-upy mogły liczyć jedynie na pożyczki od osób prywatnych. Pieniądze na rozwój firmy pochodziły tylko z małego kredytu obrotowego lub leasingu. Eksperci Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Magellana przekonują, że oferta faktoringowa świetnie odpowiada na potrzeby MŚP.
 
MŚP to dla mnie trzy razy siedemdziesiąt: firmy z tego sektora dostarczają prawie 70% PKB, zatrudniają ponad 70% legalnie pracujących Polaków, 70% z nich nie ma żadnej ekspozycji kredytowej, cały rozwój finansują ze środków własnych (…) Gdyby choć połowa z nich miała dostęp do finansowania, jaki procent PKB by dostarczały? - Prof. Robert Gwiazdowski Ekspert ZPP
 
Aż 96% wszystkich polskich firm stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Tym bardziej dziwią ograniczenia, którym podlegają one jeśli chodzi o dostęp do tradycyjnych form finansowania zewnętrznego. Banki uprzywilejowują pod tym względem dużych graczy. Zabezpieczenie kredytu czy stabilne i przewidywalne zyski to wymagania, które może spełnić firma o ugruntowanej pozycji na rynku, a nie początkujący przedsiębiorca. Firmy faktoringowe stworzyły więc model wsparcia finansowego, które uwzględnia specyfikę początkującego biznesu. 
 
To, co wyróżnia firmy faktoringowe, porównując je z bankami, to sposób podejmowania decyzji o współpracy z małymi przedsiębiorstwami. Zapada ona przede wszystkim na podstawie analizy potencjału danego biznesu. Poza tym w tworzeniu zindywidualizowanej oferty dla firmy brana jest pod uwagę istniejąca sieć kontrahentów oraz obroty, a nie wypracowane już zyski. Poza tym firma faktoringowa oferuje cały szereg produktów dodatkowych, na przykład specjalistyczne analizy rynku pod kątem zdarzeń , które mogą rzutować na terminowość wywiązywania się z umów przez odbiorców. - Marcin Lis, dyrektor pionu faktoringu w Magellan S.A.
 
Dla małych i średnich przedsiębiorców korzyści wynikające z faktoringu nie ograniczają się jedynie do zyskania nowego źródła finansowania zewnętrznego. W porównaniu z tradycyjną ofertą bankową, faktoring oferuje szereg dodatkowych korzyści. Przede wszystkim ciężary tego rodzaju finansowania nie spadają wyłącznie na przedsiębiorcę, jak ma to miejsce w przypadku kredytu bankowego. -  Marcin Nowacki Wiceprezes ZPP
 
Faktor ściąga należności za wystawione faktury prosto od kontrahentów. Korzystają na tym obie strony, zarówno instytucja udzielająca finansowania, jak i firma, która z niego korzysta. Kiedy na koncie przedsiębiorcy pieniądze znajdą się zaraz po wystawieniu faktury, a nie po kilku tygodniach czy nawet miesiącach, może je przeznaczyć na inwestycje lub obsługę nowych zleceń, których inaczej nie mógłby zrealizować. 
 
Gdy korzystamy z faktoringu od razu wiemy, ile zapłacimy. W przypadku kredytu tego nie wiemy, z uwagi na zmienność stóp procentowych, która od nas nie zależy, a zależy od państwa i od dużych graczy. - Prof. Robert Gwiazdowski Ekspert ZPP
 
Dla przedsiębiorcy równie istotną zaletą faktoringu jest to, że nie obniża on jego zdolności kredytowej. Ten rodzaj finansowania może więc być z powodzeniem wykorzystywany równolegle do kredytu obrotowego czy leasingu. – dodaje Marcin Lis 
 
Oferta faktoringowa została stworzona przede wszystkim dla tych gałęzi gospodarki, gdzie opóźnienia w płatnościach za faktury stanowią integralną część biznesu. W ten sposób funkcjonuje między innymi branża meblarska, transportowa, a także dostawcy szpitali, którzy czekają na zapłatę ze strony szpitali nawet 230 dni. Wśród klientów polskich firm faktoringowych licznie reprezentowani są przedsiębiorcy z branży spożywczej (12%), chemicznej (10%) i metalowej (8%). O rosnącej popularności usług faktoringowych świadczy statystyka. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów w ciągu ostatnich 5 lat odnotowują rok rocznie wzrost obrotów o ok. 17-18%. Z kolei faktoring odwrócony osiągnął w roku 2016 wzrost rzędu 40%.
 
W ofercie faktoringowej Magellana znajdują się również instrumenty służące monitorowaniu rynku i przewidywaniu zmian, mogących niekorzystnie wpłynąć na sytuację przedsiębiorcy. Klienci, którzy zdecydowali się przystąpić do współpracy faktoringowej otrzymują nie tylko bieżące wsparcie finansowe. Firma przygotowała dla nich pakiet usług, gwarantujący profesjonalne zarządzanie należnościami.

Chodzi przede wszystkim o monitorowanie zarówno bieżących transakcji jak i zawartych  umów z danym odbiorcą. W zakres świadczonych usług wchodzą również analizy rynku pod kątem zdarzeń, które mogą rzutować na terminowość wywiązywania się z umów przez odbiorców. Poza tym eksperci Magellana na życzenie klienta przygotowują analizę wiarygodności biznesowej potencjalnych kontrahentów, tych krajowych oraz zagranicznych. - Marcin Lis, dyrektor pionu faktoringu Magellana
 
Magellan  

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes