Jesteś w: Strona główna » Finanse Osobiste


Polacy coraz mocniej zależy na budowaniu pozytywnej historii płatniczej

18.05.2015 11:33  Finanse Osobiste
Polacy coraz mocniej zależy na budowaniu pozytywnej historii płatniczej Wiarygodność płatnicza coraz częściej wpływa na ostateczną decyzję o podjęciu współpracy z potencjalnym kontrahentem. Zainteresowanie uzyskaniem  informacji pozytywnej o tym, że dana firma lub osoba zawsze na czas opłaca rachunki, faktury i inne zobowiązania finansowe potwierdzają dane Rejestru Dłużników ERIF, zgodnie z którymi w I kwartale 2015 roku w bazie BIG-u znajdowało się ponad 500 tys. wpisów pozytywnych.

Jak wynika z raportu kwartalnego Rejestru Dłużników ERIF, aż 64 proc. wszystkich zadłużeń, to te z tytułu szeroko pojetych zobowiązań wobec sektora finansowego (kredyty gotówkowe, kredyty mieszkaniowe, pożyczki itp.). Co trzecia zaległa płatność wynika z nieuregulowanych rachunków za usługi multimedialne. Jeśli chodzi o firmy i jednostki organizacyjne, to dla tej grupy największy problem stanowi terminowe regulowanie rachunków za usługi telekomunikacyjne – 70 proc. całości zadłużeń.

Między styczniem a marcem ilość spraw w bazie BIG-u wyniosła 2,5 mln. Ich łączna wartość przekroczyła 12,1 mld zł. Co ciekawe, identyczna kwota ma zostac przeznaczona na walkę z bezrobociem nad Wisłą w tym roku. W porównaniu z IV kwartałem parametr ten wzrósł o 4 proc. (od października do grudnia parametr ten wynosił 11,6 mld zł). Ilość spraw z informacją pozytywną osiągnęła pułap 505 045 i jest o ponad 160 tys. spraw wyższa niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku (wówczas byłoa 349 648 spraw). Porównując dane od I kwartału 2012 roku, kiedy to po raz pierwszy w raporcie ukazay się dane o informacji pozytywnej, wzrost wynosi aż o 15 938 proc.

Jak zauważa Edyta Szymczak, prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF BIG SA, systematyczny wzrost zainteresowania możliwością potwierdzenia swojej wiarygodności płatniczej jest źródłem wzrostu gospodarczego. Potwierdzają to doświadczenia międzynarodowych agencji kredytowych, z których prawie 80 proc. jednocześnie przetwarza zarówno informacje pozytywne, jak i negatywne. To przekłada się na większe zaufanie na rynku, bezpieczeństwo zawieranych transakcji, a także ogranicza ryzyko nietrafionych decyzji finansowych. Poza tym, dzięki pozytywnym wpisom, jesteśmy lepiej postrzegani przez banki, instytucje pożyczkowe oraz innych usługodawców. Będąc odpowiedzialnym i rzetelnym płatnikiem, łatwiej jest uzyskać preferencyjne warunki usługi np. kredytu w banku czy szybciej znaleźć kontahenta lub, w przypadku przedsiębiorstw, również konsumenta.

Wprawdzie liczba osób i firm w Polsce dbających o swoją pozytywną historię płatniczą stale rośnie, ale nadal jest stosunko niska. Jak wyjaśnia Edyta Szymczak, aby to zmienić, Rejestr Dłużników ERIF podejmuje szereg akcji edukacyjnych nastawionych na promowanie idei wymiany informacji pozytywnych. Jedną z nich jest Ogólnopolski Dzień Informacji Pozytywnej, który będzie przypadał 21 maja.


Sylwia Stwora
Inwestycje.pl


  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

  • Tak to już z tym BIK jest. Po to biorę chwilówkę żeby spłacić w miarę szybko, a nie jakiś długoterminowy kredyt w baku. Jak zależy wam na czasie to szybciutko do max.15 minut od przyznania wniosku dają w wonga.

    Norbert   (6 listopada 2015 o 00:21)   Zgłoś spam
    Oceń komentarz:
    50%
  • Takie raporty o wiarygodności płatniczej firm zamawiam z Crefo.pl Pozwala to uniknąć wielu transakcji, z których potem mogłyby wyniknąć problemy.

    Robson267   (26 czerwca 2015 o 12:01)   Zgłoś spam
    Oceń komentarz:
    50%

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

finanse_osobiste