Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma

Jak sprawdzić czy twój pomysł na biznes faktycznie ma szansę na sukces - część I

26.02.2019 09:24  Firma
Jak sprawdzić czy twój pomysł na biznes faktycznie ma szansę na sukces - część I
Przygotowaliśmy poradnik wyjaśniający z jakich narzędzi korzystać (i jak), aby zweryfikować pomysł biznesowy. Co więcej, wszystkie te działania można zrealizować za darmo i bez wychodzenia z domu. Wystarczy dostęp do internetu i… wytrwałość. 
 
Jako przedsiębiorca powinieneś ocenić nie tylko potencjał samego pomysłu na biznes, ale też rynek zbytu. Rynek jest o wiele ważniejszy niż produkt. Wyobraź sobie, że stworzyłeś Maserati Quattroporte, piękny i dopracowany w szczegółach samochód. Ma sportowy charakter, niezwykłe osiągi i prezentuje się nadzwyczaj elegancko. W recenzjach twój pojazd wypada świetnie, a każda osoba, która mogła się nim przejechać, jest zachwycona i chętna do zakupu. Ale wprowadzasz go na rynek polski, bez możliwości sprzedaży zagranicą, w dodatku nie oferujesz możliwości zakupu na raty czy w leasingu. Nagle okazuje się, że twój wspaniały produkt – rewelacyjny samochód – kupuje pięć osób. Pomimo doskonałego produktu musisz zamknąć biznes. Zabija go rynek, a konkretnie jego brak. 
Zawsze, zanim zdecydujesz się stworzyć dany produkt lub usługę, dokładnie zastanów się, czy istnieje rynek zbytu. Na początku nie musisz przeprowadzać żadnych analiz i obliczeń. Pierwszym krokiem powinna być twoja intuicja. Czy według ciebie w Polsce jest dużo ludzi, którzy mogliby kupić za gotówkę Maserati Quattroporte? Często nie będziesz musiał przeprowadzać analizy, by ocenić czy istnieje rynek dla twoich produktów. Często wystarczy zdrowy rozsądek. 
 
Kolejnym krokiem jest lektura badań i opinii specjalistów. Jeśli uznasz, że twój pomysł na konkretny produkt lub usługę ma szansę powodzenia na danym rynku, zabierz się za czytanie. Oto kilka przykładowych źródeł w przypadku polskiego rynku:
 
1. Wirtualne Media – Badania. Bardzo dużo raportów wraz z komentarzami ekspertów. To tutaj dowiesz się, jakie kryteria są najważniejsze dla Polaka przy zakupie mieszkań, jaki odsetek internautów z Polski kupuje odzież w internecie, czy też ile kont w serwisie Netflix może być pirackich, jeśli chodzi o rodzimy rynek. Poszukaj badań dotyczących twojego produktu lub branży, a następnie poczytaj jak oceniany jest rynek zbytu i jego klienci. Więcej www.wirtualnemedia.pl/wiadomosci/badania

2. Polskie Badania Internetu. Jak nazwa wskazuje, dowiesz się ilu mamy w Polsce internautów, jakie serwisy są często odwiedzane, jakich urządzeń używamy do przeglądania sieci, itp. Więcej: www.pbi.org.pl/raporty
 
3. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Tutaj znajdują się raporty np. na temat zawodów deficytowych i nadwyżkowych, sytuacji kobiet i mężczyzn na rynku pracy, czy też ocena osób powyżej 50 roku życia na rynku pracy. Przydatne informacje zwłaszcza dla tych przedsiębiorców, którzy chcą stworzyć projekt związany z rynkiem pracy, np. ogłoszeniami o pracę czy narzędzia dla osób wykonujących konkretny zawód. Więcej: www.mpips.gov.pl
 
Oprócz tego zawsze szukaj informacji niezależnie, korzystając z google.pl. Wpisuj branżę, która cię interesuje, dodając takie słowa kluczowe jak „sprzedaż”, „badania”, „rynek”, „raporty”. Np. możesz wpisać „sprzedaż samochodów osobowych w polsce”, „rynek nieruchomości w polsce”, czy też „rynek zabawek dla dzieci polska”. Kolejno wybieraj filtr: Narzędzia -> Ostatni rok, aby wyświetlać wyniki z ostatniego roku. Dzięki temu zyskasz dostęp do aktualnej wiedzy. 
 
Te dwa kroki to podstawy, jakie powinieneś wykonać, by w miarę rozsądnie ocenić atrakcyjność danego pomysłu biznesowego i tego, czy istnieje na niego rynek. 
 
Od ogółu do szczegółu
 
Jeżeli na podstawie tej prostej analizy twój pomysł biznesowy nadal wydaje się wart uwagi, kolejnym krokiem jest pogłębione rozeznanie. Na tym etapie warto zawęzić szukanie informacji do konkretnych produktów i rynku. Weźmy za przykład ebooki. Poszukiwanie informacji możemy rozpocząć od wpisania hasła „ebooki” w google.pl, zawężając wyniki tylko do zbiorów badań z serwisu wirtualnemedia.pl. W tym celu wpisujemy w google.pl:
  • ebooki site:wirtualnemedia.pl
Operator „site:” zawęża wyniki do wskazanej domeny internetowej. Warto znać również inne operatory - można je łatwo wyszukać w google, wpisując „operatory google”. Ta wiedza pozwoli ci lepiej przeprowadzać rozeznania online. 
 
Kiedy wyświetlą się wyniki, wybierz jeszcze filtr Narzędzia -> Ostatni rok, aby przeglądać tylko wyniki nie starsze niż rok. Na tym etapie otwórz co najmniej kilka zakładek w przeglądarce, zabierając się na lekturę materiału. W naszym przypadku ciekawe wydawały się publikacje o tytułach:
  • Po ebooki sięgamy częściej w podróży, po książkę papierową w domu
  • Polki najczęściej czytają książki sensacyjne i kryminały, przekonują się do ebooków
  • Legimi wstrzymuje ekspansję zagraniczną, bo sprzedała za mało akcji. Chce poprawić wyniki w Polsce1
Po lekturze tych publikacji nasuwają się pierwsze wnioski i pytania. Dużo przydatnych informacji znajduje się w tekście „Po ebooki sięgamy częściej w podróży, po książkę papierową w domu”. Tutaj dowiesz się m.in. tego, że osoby czytające ebooki najczęściej zaczynały to robić za namową znajomych (36 proc. respondentów), kolejno zachęciły je niskie ceny (30 proc.), a następnie powodem czytania ebooka był wyjazd na wakacje lub dłuższa podróż (29 proc.). Za największe zalety ebooków respondenci wskazali brak konieczności noszenia ciężkich egzemplarzy na co dzień (43 proc. wskazań), dostępność biblioteki z książkami niezależnie od sytuacji (32 proc.), jak i wygodę (20 proc.). W przypadku ebooków jest przecież tak, że pod uwagę należy brać tylko wagę samego czytnika – a te są zazwyczaj bardzo lekkie. W jednym czytniku możesz przechowywać setki czy nawet tysiące książek, niezależnie od ich grubości. Dzięki temu ebook z książkami zajmuje niewiele miejsca w torbie podróżnej i wygodnie czyta się ulubione pozycje np. na leżaku lub w pociągu. 
 
Co ciekawe, niewiele osób uznało za zalety inne cechy czytników i ebooków, np. brak konieczności używania zakładki wskazało 1 proc. respondentów, a drugi 1 proc. wybrało brak konieczności przewracania kartek. Niezbyt dużymi zaletami okazały się też: ekologia i związana z tym oszczędność papieru (3 proc.), szybki proces zakupu, bez wychodzenia z domu (3 proc.), czy oszczędność miejsca w domu (4 proc.). 
 
Osoby biorące udział w badaniu zostały również zapytane o to, gdzie najczęściej czytają ebooki zamiast książek drukowanych. Na pierwszym miejscu była odpowiedź: „W środkach transportu publicznego (podczas codziennego przemieszczania się)”. Wskazało ją 59 proc., deklarując, że w tych miejscach czyta wyłącznie ebooki. Tylko 11 proc. wybrało tutaj wyłącznie książkę drukowaną, a 18 proc. zaznaczyło „ebook i książka drukowana”. Pozostałe osoby wskazały odpowiedź „żadna z nich”. Drugie często wskazywane miejsce czytania ebooków to „Podczas dłuższych podróży” (51 proc. ebooki; 22 proc. ebook i książka drukowana; 22 proc. tylko książka drukowana), trzecie „Na wakacjach” (40 proc. ebooki; 26 proc. ebooki i książka drukowana; 27 proc. tylko książka drukowana). W przypadku odpowiedzi „W domu” tylko 12 proc. wskazało, że czyta wyłącznie ebooki, 40 proc. zaznaczyło ebooki i książki drukowane, a 46 proc. wskazało tylko książki drukowane. 
 
Aby dłużej nie przynudzać, napiszę tylko, że wskazano jeszcze ulubione czytniki ebooków oraz preferowane gatunki literackie – na pierwszym miejscu „Sensacja, kryminał”, następnie „Fantastyka” i na trzecim „Horror, thriller”. Osoba, która chce tworzyć ebooki i następnie je sprzedawać, może z takiego badania wyciągnąć wiele istotnych informacji. Oto kilka wniosków:
 
1. Warto zająć się popularną tematyką. Jeśli nie potrafisz lub nie chcesz pisać fikcyjnych historii fantastycznych czy kryminalnych, to już na starcie zawężasz sobie grupę odbiorców. Pod uwagę bierzemy tutaj oczywiście tylko rynek polski.
2. Warto sprzedawać ebooki w formatach obsługiwanych przez najpopularniejsze czytniki. Trzeba się zatem upewnić, czy udostępnianie ebooków w wybranych formatach nie wiąże się z dodatkowymi opłatami lub nie jest w jakiś sposób utrudnione. 
3. Ze względu na to, że do ebooków zachęcają najczęściej znajomi, warto stworzyć akcje z marketingu rekomendacji (ang. referral marketing). Marketing rekomendacji polega na tym, że to klienci polecają twój produkt i w zamian za to otrzymują prowizje od sprzedaży (lub inną formę wynagrodzenia). Ta forma marketingu świetnie sprawdza się w serwisach społecznościowych.  
4. Łatwo zauważyć, że ebooki należy skierować do osób często podróżujących (dojeżdżających do pracy), jak również należy uwzględnić sezonowość – wakacje, ferie i wszelkiego rodzaju urlopy. Należy więc adresować reklamy do osób, które np. akurat planują wyjazd na wakacje, jak również znajdują się w regionach, gdzie akurat planowane są ferie. Porady o tym, jak adresować reklamy i trafiać do pierwszych odbiorców, także znajdziesz w rozdziale o sprzedaży i marketingu. 
 
Już te informacje dają pewne wskazówki i kroki do podjęcia. Ale to ciągle za mało, by obiektywnie zdecydować, że warto (lub nie) zająć się rozwojem takiego biznesu. 
 
Powyższe działania były nastawione na ujęcie mikro – konkretny segment ebooków. Teraz należy przeprowadzić ujęcie marko – ocenić sam rynek i możliwości klientów. Tutaj stawiasz sobie pierwsze pytanie: Ilu mamy w Polsce internautów? A następnie: Kto konkretnie czyta książki? Ile osób kupuje książki w internecie? Chcąc znaleźć odpowiedzi na te pytania, poszukaj badań i raportów przez google.pl (zakładając, że interesuje cię polski rynek). Wpisz takie hasła jak:
  • liczba internautów w Polsce
  • co kupujemy w internecie najczęściej
  • kto kupuje książki w internecie
Jak zawsze zawęź wyniki, stosując filtr Narzędzia -> Ostatni rok. Jeśli wyników jest za mało, możesz wskazać zakres dat samodzielnie, zaczynając od dwóch lat, a potem – jeśli ciągle będzie za mało danych – od trzech. 
 
W czasie pisania książki trafiłem na takie wyniki wyszukiwania:

Szukana fraza (filtr „Ostatni rok”)

Publikacje, które wyświetliłem

liczba internautów w Polsce

Polskie Badania Internetu

co kupujemy w internecie najczęściej

 

Co kupujemy w internecie ubrania, dodatki i akcesoria

Jak Polacy kupują w sieci - wiedza dla e-commerce

Gdzie Polacy najczęściej kupują przez internet?

Co Polacy najczęściej kupują w sieci?

Zakupy w internecie. Oto, co polscy e-konsumenci kupują

Jak płacimy w e-sklepach i co najczęściej kupują przez internet Polacy

kto kupuje książki w internecie

W sieci kupujemy coraz więcej i chętniej. Jak wygląda handel

Polacy na zakupach online - czy przekonujemy się do zakupów w sieci?

Kto i co czyta? Romanse i kryminały [raport o czytelnictwie]

Przeczytaliśmy za ciebie raport Gemiusa o e-commerce w PL

Dlaczego prawie nie kupuję książek? 7 powodów

Przez internet Polacy nie czytają książek?

Gdzie kupujemy książki, czyli badanie świadomości i preferencji

Płeć a statystyki sprzedaży internetowej – co, kto i jak kupuje w Sieci

 
Informacje o liczbie internautów łatwo znaleźć w serwisie Polskie Badania Internetu, dlatego tutaj nie potrzebowałem dodatkowych źródeł. Pozostałe materiały wyświetliłem i zapoznałem się ze szczegółami. Tutaj ważna uwaga: kiedy będziesz robił własne rozeznanie, powinieneś przeznaczyć na ten cel więcej czasu. Najlepiej min. dwa dni. Poświęć ten czas, aby czytać o rynku i segmencie, który cię interesuje, a także o klientach. 

Zobacz także: Rośnie odsetek osób realizujących zakupy w zagranicznych e-sklepach

Staraj się wyłapać wspólne wątki i zapisuj wszelkie wnioski, jakie nasuwają ci się po lekturze materiałów. Czas, jaki przeznaczysz na ten cel, jest bardzo ważny w kontekście powodzenia twojego pomysłu na biznes. Powyższy przykład o ebookach traktuj podglądowo - jeśli rzeczywiście chciałbym rozkręcić taki biznes, poświęciłbym dwa-trzy dni na rozeznanie i zapoznałbym się z o wiele większą ilością publikacji i raportów. 
 
Po lekturze materiałów widocznych w tabeli mogłem wyciągnąć m.in. takie wnioski:
 
1. W Polsce mamy 27,8 mln internautów (dane za kwiecień 2018).
2. Ponad połowa internautów zrobiła choć raz zakupy online w ciągu roku. 
3. Polacy najczęściej kupują przez internet odzież, dodatki i akcesoria (73 proc.), książki, płyty i filmy (70 proc.), elektronikę, w tym RTV i AGD (58 proc.), smartfony, tablety i sprzęt GSM (55 proc.).
4. Kobiety kupują częściej niż mężczyźni – 53 do 47 proc.
5. Kupujemy w różnym wieku: 29 proc. kupujących jest w wieku 15-25 lat, 29 proc. ma 25-34 lata, 30 proc. ma 35-49 lat, a 13 proc. ma 50 i więcej lat.
6. Polacy lubią kupować w takich serwisach jak: Allegro (71 proc.), OLX (32 proc.), Aliexpress (26 proc.), Zalando (13 proc.), Amazon (12 proc.), eBay (10 proc.)
7. Najczęściej kupowane kategorie prezentowe to odpowiednio perfumy (49 proc.), kosmetyki (49 proc.), zabawki (35 proc.), elektronika/AGD (34 proc.), książki/ebooki (32 proc.), słodycze (31 proc.).
8. Kobiety chętniej kupują przez internet kosmetyki, biżuterię, obuwie, dodatki, a także książki i filmy. Mężczyźni stawiają częściej na sprzęt elektroniczny, gadżety, oprogramowanie, a nawet samochody. 
9. 65 proc. Polaków zakupiło w internecie ebooka, dostęp do platformy VoD (filmy na żądanie), muzykę online, bilety lub grę. W zakupach treści cyfrowych prym wiodą ludzie do 24 roku życia, mieszkający zazwyczaj w mniejszych miastach. Książki najchętniej kupują ludzie w wieku 25-34 lat. 
10. Po książki, płyty i filmy chętniej sięgają ludzie z wyższym wykształceniem. 
11. Mężczyźni najmniej wydają na książki, bilety do kina oraz teatru – średnio od 33 do 40 zł miesięcznie. 
12. Przy podejmowaniu decyzji aż 81 proc. Polaków szuka opinii, rekomendacji i referencji na temat produktów, które planują zakupić, a aż 35 proc. robi to przed każdym zakupem. Na decyzję duży wpływ ma również cena produktu, cena dostawy oraz wiarygodność sklepu. 
13. Jeśli już kupujemy książki, to ponad 50 proc. ankietowanych deklaruje, że kupiło w ciągu roku 3 lub więcej książek. 21 proc. przyznaje, że kupiło 2 książki, 17 proc. – 1 książkę. Pozostali kupują książki jeszcze rzadziej. 
14. W jednym z badań 37 proc. Polaków deklarowało, że miało przynajmniej jednokrotny kontakt z książką w roku, natomiast siedem i więcej książek przeczytało zaledwie 10 proc. respondentów. Czytanie książek deklaruje więcej kobiet niż mężczyzn, które robią to najczęściej dla relaksu i rozrywki, natomiast mężczyźni sięgają po lektury służące ich rozwojowi i poszerzaniu wiedzy o świecie. 
 
Ta krótka analiza daje już całkiem duży wgląd w rynek i klientów. Wszystkie te czynniki powinieneś wziąć pod uwagę, ponieważ to od nich w dużym stopniu zależy powodzenie twojego biznesu. Trzymając się przykładu ebooków, jeśli chcesz je sprzedawać, powinieneś m.in. skierować je do kobiet (jeśli to lektura dla relaksu i rozrywki) lub mężczyzn (jeśli to lektura rozwojowa i poszerzająca wiedzę o świecie), w dodatku uwzględniając głównie ludzi z wyższym wykształceniem. Dobrym miejscem, poza własną stroną, będzie sprzedaż na Allegro, a cena twojej książki powinna oscylować w granicach 30-40 zł. Dobrym pomysłem jest również tworzenie kampanii marketingowych z hasłem „kup na prezent”, aby zasugerować, że twój ebook może być dobrym pomysłem na prezent dla bliskiej osoby. 
 
To oczywiście nie wszystkie możliwe wnioski, niemniej chcę ci pokazać, że właśnie tak należy podchodzić do oceniania swojego pomysłu i tego, czym się zająć. Naturalnie pod uwagę biorę tutaj rynek polski. Jeśli chciałbyś np. sprzedawać ebooki po angielsku i na całym świecie, powinieneś przeprowadzić odpowiednie rozeznanie na google.com i w j. angielskim. Zasady są te same. Wówczas rynek odbiorców rośnie do gigantycznych rozmiarów, ale konkurujesz też z o wiele większą ilością produktów. 

koniec części I

Zachęcam do zakupu książki Przeskok. Jak rozwinąć własny biznes, kiedy wciąż pracujesz na etacie, w której przekonuję jak rozwinąć własny biznes, kiedy wciąż pracujemy na etacie. Znajdziesz tam m.in. wiele informacji i porad na temat sprzedaży, pozyskiwania klientów, zrozumienia ich potrzeb, czy też tworzenia strategii marketingowej. 

Grzegorz Kubera, Inwestycje.pl 

Obejrzyj koniecznie materiały wideo od inwestorzy.tv:
 
Piłka nożna to nie jest sport, to religia   iFun4all SA, Michał Mielcarek - Prezes Zarządu, #314 ZE SPÓŁEK
 

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, już teraz możesz zapisać się do naszego newslettera:

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes