Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma

Offline’owa obsługa klienta w służbie rewolucji FinTechowej

21.08.2018 14:15  Firma
Offline’owa obsługa klienta w służbie rewolucji FinTechowej
FinTech jest jedną z najszybciej i najbardziej dynamicznie rozwijających się branż technologicznych, dostarczających rozwiązania wspierające rynek usług finansowych. Oznacza to wiele korzystnych zmian wpływających na perspektywę rozwoju całego rynku usług, nie tylko finansowych, ale również w zakresie automatyzacji procesów sprzedaży i obsługi klientów.

Jedno jest pewne - już teraz łatwo przewidzieć, że  w przeciągu kilku lat rynek usług finansowych stanie się „nierozpoznawalny”. Co to oznacza dla przedsiębiorców, jak też dla konsumentów? Czy rozwiązania teleinformatyczne i nowoczesne technologie w pełni zastąpią bezpośrednie relacje i kontakty z klientami?
 
Rozwiązania FinTechowe są już obecne niemal w każdej sferze rynku usług finansowych. Aplikacje internetowe i mobilne wspierające branżę stają się standardem nawet w krajach słabo rozwiniętych. Korzystając jednak z rozwiązań digitalowych jako klient, warto mieć pewność, że ‘klikane’ przez nas decyzje są słuszne, a produkt, który wybraliśmy jest przeznaczony właśnie dla nas.
 
Osobisty kontakt z klientem, a efektywność rozwiązań digitalowych

Dostawcy usług finansowych celowo przyzwyczajają nas do samodzielności, a dokładniej  do samoobsługi, ponieważ w ten sposób łatwo mogą ograniczyć koszty. Coraz więcej z nich znakomicie wykorzystuje możliwości i potencjał rozwiązań digitalowych. Cały czas jednak istnieją również branże – na przykład sektor ubezpieczeń czy windykacji – które mają problem  z zaadaptowaniem się do online’owej rzeczywistości. Nie wynika to bynajmniej z barier technologicznych, co z trudności związanych z zarządzaniem bezpośrednimi relacjami  z klientem.
 
Zastanawiające jest zatem to, dlaczego FinTechy, które radzą sobie ze sprzedażą swoich usług online, zapominają o relacjach z klientami? Branża FMCG, branża gastronomiczna czy motoryzacyjna sprzedają swoje produkty również online, ale wciąż bazując na emocjach i tworzeniu relacji, budując tym samym przywiązanie do marki. Dlaczego więc branża FinTech odsuwa się  od swojego klienta?
 
Zmiana kierunku – sprawdzone rozwiązania offline wsparciem dla usług online
 
W tej chwili nie możemy powiedzieć o rewolucji czy poważnej metamorfozie branży FinTech, ale dostrzegany jest powoli fakt, że klientom brakuje możliwości kontaktu czy spotkania z doradcą. W związku z tym, coraz więcej dostawców usług finansowych online wraca do standardowej, offline’owej formuły obsługi klienta jako dodatkowej formy budowania i utrzymywania relacji. Mobilni doradcy Aforti Exchange oprócz kontaktu zdalnego, mogą osobiście spotkać się 
z klientem w dowolnie wskazanym przez niego miejscu, by udzielić wsparcia, odpowiedzieć na dodatkowe pytania, a finalnie wesprzeć w podjęciu decyzji odnośnie skorzystania z oferty. 
 
Co więcej – w przypadku internetowej platformy wymiany walut online dla firm, po stronie klienta pozostaje wybór, w jaki sposób i w jakiej formie korzysta z usług. Może pozostać anonimowy i wymieniać waluty online, ale zawsze ma możliwość współpracy z Aforti, bazującej również  na bezpośrednim kontakcie z ekspertami rynków finansowych. Jest to jest szczególnie istotne  w przypadku transakcji o znacznej wartości.
 
Klienci, którzy przywykli do standardowych rozwiązań finansowych i nie znają potencjału usług FinTech, są wszędzie. Rolą FinTechów jest nie tylko ich odnalezienie i przedstawienie konkurencyjnej oferty, ale przede wszystkim odpowiedź na ich prawdziwe potrzeby. Klient mając do dyspozycji, poza funkcjonalną aplikacją digital’ową, dedykowanych sobie ekspertów, czuje się zauważony, a otrzymane wsparcie merytoryczne pozwala mu na podjęcie racjonalnej, przemyślanej decyzji co do zakupu produktów i usług. Przedsiębiorcy nie zawsze muszą znać tajniki skutecznej wymiany walut online, by z sukcesem prowadzić swój biznes. To właśnie rolą doradcy jest dostarczanie rozwiązań na miarę ich potrzeb. Dlatego też produkt – zwłaszcza z branży FinTech – musi być prosty, by nie sprawiać dyskomfortu w użytkowaniu, a obecność doradcy potęguje poczucie bezpieczeństwa, które jest tak ważne w przypadku realizowania transakcji wyłącznie online.
 
W oczekiwaniu na Payment Service Directive 2
 
Branża FinTech rozwija się w bardzo szybkim tempie, a prognozy wzrostu dla tego sektora w kolejnych latach są niezwykle obiecujące. Wszystko za sprawą PDS2, czyli Payment Service Directive 2 – unijnej dyrektywy, która została przyjęta przez polski parlament i na mocy której już w przyszłym roku FinTechy będą mogły realizować zlecenia płatnicze swoich klientów, mając dostęp ich rachunków bankowych. To – z punktu widzenia internetowych platform wymiany walut, jak też innych FinTechów – najważniejsza zmiana, jaką wprowadza implementacja nowych przepisów UE. Do tej pory FinTechy nie miały takich uprawnień.

W tym kontekście kluczowy staje się projekt Polish API, prowadzony przez Związek Banków Polskich z udziałem stowarzyszonych banków i wybranych FinTechów, którego rezultatem ma być przygotowanie rozwiązania technologicznego, umożliwiającego dostęp FinTechów do rachunków bankowych swoich klientów. To prawdziwa rewolucja w świecie finansów, która znacznie przyspieszy i uprości procedurę wymiany walut online. Aforti Exchange jest również aktywnym uczestnikiem tego projektu.
 
Wszystkie te zmiany są mocnym potwierdzeniem tego, że otoczenie prawne wspiera i będzie wspierać nową finansową rzeczywistość. Tradycyjne instytucje finansowe będą zmuszone nadążać za konkurencyjnością FinTechów, by utrzymać swoją pozycję na rynku. I – podczas, gdy wszyscy dostawcy usług finansowych będą bardzo zajęci rywalizowaniem ze sobą – prawdziwym zwycięzcą stanie się klient, czyli każdy z nas.

Aleksandra Wodzisławska, prezes zarządu Aforti Exchange / Grupa Aforti
 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com


Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes