Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma

Planujesz w firmie projekt IT? Nie wiesz jak go wycenić i zabudżetować? Ekspert ITMAGINATION podpowiada

06.05.2019 07:53  Firma
Planujesz w firmie projekt  IT? Nie wiesz jak go wycenić i zabudżetować? Ekspert ITMAGINATION podpowiada
Ile będzie mnie kosztować ta innowacja? Czy wiem wystarczająco dużo o projekcie, aby go wycenić? Czego i od kogo potrzebuję do wyceny? A co zrobić, jeśli coś pójdzie nie tak? Te i wiele innych pytań zadają sobie przedsiębiocy i wewnętrzni specjaliści IT, gdy muszą wycenić projekt informatyczny. Jakub Miąsik, Team Manager w ITMAGINATION, polskim software house, który dostarczył polskim i międzynarodowym firmom setki innowacyjnych usług i rozwiązań, podpowiada cztery sprawdzone sposoby na precyzyjne określenie budżetu projektu IT. 

Projekt IT zaczyna się od celu. Związane z nim wyzwanie dla zespołu IT albo zewnętrznego dostawcy oprogramowania najczęściej zdefiniowane jest w dwóch zdaniach. Precyzyjne przetłumaczenie wymagania na budżet jest kluczowym momentem całego procesu.
 
 – Wyceniając projekt w ITMAGINATION zawsze wychodzimy od decyzji o tym, jak wycenić wymaganie. Nie da się tego zrobić w sposób nie budzący mniejszych czy większych wątpliwości, ale wycenić trzeba. Wybór metody pozwalającej na dokonanie szacunku jest kluczowy – podkreśla Jakub Miąsik. 
 
Sprawdzone metody na oszacowanie budżetu projektu IT 

Mamy co najmniej trzy sposoby mające mocne podstawy metodologiczne: 
  • przez analogię
  • algorytmiczna
  • ekspercka
Metoda przez analogię zakłada, że mając doświadczenie z poprzedniego projektu jesteśmy w przybliżeniu w stanie ocenić, ile będzie kosztować coś zbliżonego. -  Niestety z mojego doświadczenia wynika, że zespoły IT rzadko korzystają z lekcji wyniesionych z zakończonych czy będących w trakcie projektów. Skutkuje to powielaniem tych samych błędów, pomimo powtarzania sobie ‘wyciągnijmy z tego ‘lesson learned’” – mówi Jakub Miąsik, ITMAGINATION.
 
Metoda „przez analogię” będzie skuteczna w organizacjach, gdzie projekty są dobrze udokumentowane, a na ich zakończenie zespół faktycznie pochyla się nad doświadczeniem i wyciąga wnioski. Przy czym nie wystarczy tu prezentacja na wewnętrznym spotkaniu. Lekcja z projektu jest odrobiona, kiedy dany wniosek staje się ugruntowaną praktyką w firmie. 
 
Metoda algorytmiczna zakłada wykorzystanie do wyceny określonych, predefiniowanych modeli.  Przykładowo jednym z popularnych algorytmu wykorzystywanych do zdefiniowania pracochłonności jest model COCOMO (COst COnstruction MOdel). Może on przyjąć dwie formy. Pierwsza wersja bazuje na uogólnieniu dotychczasowych doświadczeń projektowych. Natomiast druga wersja polega na szeregu parametrów, jakie należy zdefiniować w celu poprawnego wykonania działania. Pierwszą z koniecznych czynności jest oszacowanie ilości linii kodu lub punktów funkcyjnych. Kolejnym krokiem jest wprowadzenie 4 parametrów i wykonanie działania. Każdy, kto ma ochotę przetestować algorytm, z łatwością odnajdzie jego nieskomplikowany wzór w sieci.  
 
Warto zaufać ekspertom 

Metoda ekspercka zakłada, że mamy do dyspozycji co najmniej trzech ekspertów. Każdy z nich wykonuje indywidualną wycenę zdefiniowanego zakresu, bazując na własnych przekonaniach i doświadczeniach zawodowych. Kolejnym krokiem jest wyliczenie uśrednionej wartości, która tym samym jest szacunkowym budżetem realizacji. 
 
- W mojej ocenie metoda ekspercka pozwala najbardziej trafnie ocenić pracochłonność, pod warunkiem, że możemy skorzystać z wiedzy i doświadczenia kogoś, kto branżę i technologię zna „od podszewki” – podkreśla Jakub Miąsik. - Metoda przez analogię działa tylko jeśli organizacja potrafi metodycznie się „uczyć”. Z kolei algorytmiczna tak czy inaczej wymaga wiedzy eksperckiej, która pozwoli na określenie wymaganych przez algorytm parametrów. Dlatego rzadko są one moim wyborem numer 1 – mówi ekspert ITMAGINATION.   
 
Jak podkreśla krytyczne jest to, aby osoby szacujące koszty projektu pozbyły się myślenia życzeniowego. – podstawową pułapką, w jaką można wpaść wycinając wdrożenie, czy też szacując czas trwania projektu IT jest przyjęcie optymistycznego założenia „zrobię to w takim czasie i takim budżecie, o ile nic nie będzie mi przeszkadzać”. Tylko osoba z doświadczeniem będzie wiedziała dokładnie jaki zapas – wyrażony w dniach lub złotych należy przyjąć, aby szacunek był bezpieczny i bliski realiom. 
 
IT jak Formuła 1 

W wycenie zakresu projektu IT jednym z najważniejszych elementów jest interpretacja oczekiwań klienta (w szczególności funkcjonalnych), co jest niezmiernie ciężkim zadaniem. Niezależnie od tego, czy mówimy o kliencie wewnętrznym czy zewnętrznym. 
 
- Cele i oczekiwania każdy interpretuje „po swojemu”, a wpływ na to ma przede wszystkim doświadczenie i zamiłowanie do specyficznych rozwiązań. Pod wieloma względami IT jest w tym zakresie zbliżone do motoryzacji. Można wybrać klasę A, ale można też pędzić klasą F - wszystko zależy od oczekiwań zamawiającego – podkreśla Jakub Miąskim. Dlatego cenną informacją są budżet i ewentualne ograniczenia firmy. 
 
Nie oszczędzaj na kierowniku projektu

Jak podkreśla ekspert ITMAGINATION bardzo ważnym składnikiem budżetu IT jest uwzględnienie rezerwy, będącej buforem bezpieczeństwa zarówno dla odbiorcy rozwiązania, jak i dla dostawcy (niezależnie od tego, czy projekt jest realizowany wewnętrznie czy zewnętrznie). Powinien on dać poczucie bezpieczeństwa dla zamawiającego, który będzie mógł zaalokować odpowiednie zasoby i będzie przygotowany na ewentualne zawirowania w projekcie. 
 
Na koniec warto pamiętać, że projekt IT to nie tylko technologia i zespół pracujących z nią programistów. Jeśli chcemy aby proces był dobrze zorganizowany, nie obędzie się bez zarządcy, czyli kierownika projektu. - Wszyscy oczekują zarządzania projektem zgodnie z najwyższymi standardami, ale nie każdy chce zaakceptować koszt jaki trzeba ponieść, aby takie oczekiwanie zostało spełnione. Moja rada dla wszystkich przedsiębiorców planujących wdrożenia IT – nie warto oszczędzać na kierowniku projektu. Odpowiednia osoba w tej roli może być kluczem do powodzenia całej operacji – niezależnie od wysokości budżetu – podkreśla Jakub Miąsik. 
 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com


Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes