Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma

Podróże służbowe w branży handlowej – jak często, jak długo i kto za to płaci?

15.02.2018 10:27  Firma
Podróże służbowe w branży handlowej – jak często, jak długo i kto za to płaci?
Ponad połowa polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw organizuje podróże służbowe. Najwięcej czasu w delegacji spędzają reprezentanci firm handlowych. To oni najczęściej również dysponują samochodami firmowymi i kartami służbowymi – wynika z  badania Diners Club Polska.

Co piąta polska firma handlowa z sektora MŚP wysyła pracowników w podróże służbowe – wynika z badania Diners Club Polska.  40 proc. wyjeżdżających, w delegacji jest średnio raz na tydzień lub częściej. W porównaniu do pracowników pozostałych badanych branż (usługowej, przemysłowej i rolniczej), to handlowcy najwięcej czasu spędzają w  podróży. Ponad 80 proc. ich wyjazdów trwa minimum dwa dni lub dłużej. 
 
W pakiecie samochód firmowy i karta służbowa
 
Na standard podróży służbowych handlowcy nie powinni narzekać. Na większość wyjazdów udają się samochodem – 85 proc. z nich korzysta z auta firmowego, dużo mniej, bo 7 proc. jeździ prywatnym pojazdem. Delegaci nie korzystają z transportu kolejowego, ale zdarza im się podróżować również samolotem. Na ten środek transportu wskazało ponad 7 proc. właścicieli firm. 
 
- Niecałe 17 proc. polskich MŚP zadeklarowało, że koszty podróży służbowych opłaca kartą firmową. Najczęściej praktykują to firmy handlowe. Co trzecia z  nich w delegacji posługuje się służbową kartą. Za to ponad 56 proc. pracowników tej branży otrzymuje gotówkę w formie zaliczki, którą potem rozlicza. Niecałe 13 proc. badanych koszty wyjazdu opłaca z  własnej kieszeni, a następnie czeka na ich zwrot – mówi Monika Grabowska z Diners Club Polska. 
 
Jak pokazuje badanie Diners Club, to w dużych firmach handlowych najczęściej możemy spotkać osobne stanowisko dla osoby odpowiedzialnej wyłącznie za organizację podróży służbowych. Takiego pracownika posiada co trzecie przedsiębiorstwo. 
 
Szerokie perspektywy
 
Ponad 92 proc. właścicieli MŚP zajmujących się handlem oceniło sytuację finansową swojej firmy na bardzo dobrym (32 proc.) lub dobrym (60 proc.) poziomie. Jednocześnie, co trzeci przedsiębiorca uważa, że najbliższe 12 miesięcy pozytywnie wpłyną na jego firmę. Badania pokazały, że zdecydowanie najważniejszym zadaniem, jakie stawiają przed sobą handlowcy w 2018 roku to pozyskanie nowych klientów. Wyścig o nich zapowiedziało ponad 72 proc. właścicieli. Na podium najczęściej wskazywanych na ten rok wyzwań znalazły się również chęć utrzymania obecnych klientów (7,4 proc.) i zwiększenie zatrudnienia (7,3 proc.) 
 
- Pracownicy sektora handlowego mogą spać spokojnie. Zapowiadane zmiany w zatrudnieniu dotyczą tylko zwiększania etatów, a nie ich redukcji. Ponad 60 proc. właścicieli przyznało, że w najbliższym czasie rozszerzy grono pracowników firmy, natomiast co trzeci zadeklarował, że pozostanie ono na niezmienionym poziomie – dodaje Monika Grabowska z Diners Club Polska. 
 
Nota metodologiczna:
 
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na zlecenie Diners Club Polska we wrześniu 2017 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski, metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4 proc. poziom ufności 0,95.
 
Diners Club Polska

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com


Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes