Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma

Porządki w biurze

06.04.2018 15:00  Firma
Utrzymanie porządku w burze z jednej strony leży w gestii pracownika natomiast z drugiej strony odpowiedzialny jest również pracodawca. O ile w obszarze prywatnego biurka sprawa jest dość oczywista i odpowiedni zapis powinien się dla jasności pojawić również w regulaminie biura, to już, jeśli chodzi o przestrzeń wspólną niekiedy bywają z tym kłopoty. Dowiedz się jak i kiedy zarządzać porządkami w małych i średnich firmach.
   

Po stronie prawa


Powołując się na artykuł 14 z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej traktującego o ogólnych zasadach BHP z 23 sierpnia 2003 r. możemy wnioskować, że za ogólny porządek w miejscu pracy odpowiada w pierwszej kolejności pracodawca. Dotyczy to również sanitariatów jak i w pracowniczej kuchni. Nie chodzi tu oczywiście o to by prezes własnymi rękami sprzątał biuro po pracownikach, ale by pamiętał o zatrudnieniu odpowiednio wykwalifikowanej osoby na to stanowisko. Takiej, która zadba o każdy kąt. Jeśli nie skorzysta z usług specjalistycznej firmy, a zatrudni osobę sprzątającą wyłącznie do pracy w tej jednej przestrzeni biurowej, w jego gestii jest również uposażenie pracownika we wszelkie potrzebne narzędzia środki czystości.

Porządek na co dzień


Do codziennych obowiązków każdego pracownika powinno zaś należeć utrzymanie czystości swojego miejsca pracy. Jednak jak wskazują badania, ponad połowa pracowników zupełnie o to nie dba, pozostawiając na biurkach bałagan. Niekiedy sprzątaczki zatrudnione w biurach zajmują się tym za pracowników, jednak generalnie nie powinno to należeć do ich obowiązków, gdyż biurko należy do przestrzeni prywatnej. W kuchni pracownik jest niejako zobowiązany do pozostawienia przestrzeni w czystości, nawet jeśli zatrudniona jest do tego kolejna osoba. Mając do dyspozycji kosze na segregowanie odpadów do obowiązków pracownika należy również dbanie o segregacją surowców.

Na swoim biurku pracownik może czyścić monitor, klawiaturę, telefon czy powierzchnię biurka. Nie powinien natomiast składować na nim używanych talerzy czy kubków. Z resztą czyste stanowisko pracy sprzyja lepszemu skupieniu i ułatwia znalezienie na nim potrzebnych materiałów, co przekłada się ogólnie na wydajniejszą organizację pracy własnej. Na podstawie ankiety „Ergotest – Czyste Biuro” zauważono, że jedynie 23% badanych przyznaje, że raz w miesiącu przeciera monitor, natomiast pozostali dużo rzadziej lub nawet wcale.

Profesjonalna obsługa


Ponieważ nie każdy przyzwyczajony jest do sprzątania wokół siebie, a na dodatek biura to zazwyczaj ogrom ludzi z różnych środowisk posiadający bardzo odmienne przyzwyczajenia, warto zatrudnić pracownika na stanowisko sprzątacza. Powinna być to osoba o konkretnych kwalifikacjach, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że będzie pracowała z silnymi środkami czystości oraz wrażliwymi powierzchniami, takimi jak blaty biurek z okleiną. Niewłaściwa konserwacja może skończyć się uszkodzeniem mienia firmy, a nie chcemy przecież narażać się na dodatkowe koszty.

Można tutaj skorzystać z usług firm zewnętrznych lub zatrudnić jedną konkretną osobę. Tu w zależności od upodobań i wielkości naszej firmy. W małych i średnich biurach sprawdza się jedna pani sprzątająca, której zapewniamy wszystkie potrzebne narzędzia do pracy. Przez co mamy kontrolę nad tym czego dana osoba używa do sprzątania, ile tego zużywa oraz wiemy, że kupujemy produkty określonej jakości. Pojedynczy pracownik budzi również większe zaufanie i jest zaznajomiony ze wszystkimi zakamarkami naszego biura.

Jeśli chodzi o sprzęt, to wybierajmy koniecznie ten wysokiej jakości, gdyż włożone fundusze na pewno się nam zwrócą. Cena idzie w parze z jakością. Opierajmy się także na opiniach z rynku. Dla przykładu zazwyczaj, by umyć okna raz na kilka miesięcy (zakładając, że biuro nie mieści się w wieżowcu), musimy zatrudnić dodatkową ekipę sprzątającą. Natomiast rozwiązanie jest na wyciągnięcie ręki. Automatyczna myjka do okien to rozwiązanie nie tylko do domowego użytku, ale również do przestrzeni biurowych. Chcesz kupić myjkę? Sprawdź opcje i wybierz najlepszą dla Twojego biura: https://www.kaercher.com/pl/home-garden/myjki-do-okien.html. Koszt takiej myjki to około 200zł, a jeśli w biurze mamy również przeszklone drzwi czy całe ściany w salach konferencyjnych, zyskujemy dodatkowo, ponieważ taka myjka sprawdza się znacznie lepiej niż tradycyjna ścierka. Nie zostawia smug i pracuje błyskawicznie. Nieskazitelnie czysta szklana tafla jest obowiązkowym elementem profesjonalnego biura.



  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com
biznes