Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma

Spółki kolejowe z Grupy Orlen chcą pozyskać kilkadziesiąt lokomotyw

08.03.2019 10:59  Firma
Spółki kolejowe z Grupy Orlen chcą pozyskać kilkadziesiąt lokomotyw Grupa Orlen planuje wzrost przewozów kolejowych o ok. 30%, do poziomu 11,2 mln ton rocznie w ciągu 5 lat. W tym celu  zakładane jest pozyskanie kilkudziesięciu nowoczesnych lokomotyw przewozowych, co umożliwi realizację wyznaczonych celów zarówno na rynku polskim, jak i czeskim, podała spółka.

Orlen KolTrans i Unipetrol Doprava, czyli przewoźnicy kolejowi z grupy kapitałowej PKN Orlen, ogłosili właśnie postępowanie dotyczące pozyskania kilkudziesięciu lokomotyw przewozowych do realizacji usług w Polsce i Czechach. Jest to odpowiedź na rosnące potrzeby transportowe kluczowych klientów: PKN Orlen, Orlen Południe czy czeskiego Unipetrolu, podano w komunikacie. 

"Jesteśmy na etapie analizowania możliwości rozwoju. Branża kolejowa w najbliższych latach będzie w tendencji wzrostowej. Trwa bowiem modernizacja sieci linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK ze środków UE na łączną kwotę 66 mld zł. Każdego roku wzrasta także masa przewiezionych wolumenów transportem kolejowym, w tym udział w rynku naszej spółki" - powiedział prezes Orlen KolTrans Piotr Szymański, cytowany w komunikacie. 

Zobacz także: Marża downstream grupy PKN Orlen wyniosła 9,7 USD/b w lutym

"Inwestowanie we własną flotę lokomotyw wpisuje się w strategię obszaru logistyki PKN Orlen i stanowi uzupełnienie dla istniejących aktywów w tym obszarze. Posiadanie własnego, mocnego przewoźnika kolejowego umożliwia zbudowanie przewagi konkurencyjnej na wymagającym rynku transportowym" - dodał dyrektor wykonawczy PKN Orlen ds. logistyki Błażej Krawczyszyn, również cytowany w komunikacie.

Orlen poinformował, że celem prowadzonego postępowania będzie poznanie dostępnych ofert pod kątem zakupu na własność, leasingu lub długoterminowego wynajmu lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Spółki z Grupy Orlen zainteresowane są w szczególności lokomotywami elektrycznymi ze spalinowymi modułami dojazdowymi, jak również hybrydowymi (spalinowo-elektrycznymi) - obecnie dysponują wyłącznie lokomotywami spalinowymi i elektrycznymi. Istotny jest także dla spółek aspekt serwisowania nowych lokomotyw w perspektywie długoterminowej.  

W ramach Grupy Orlen w ostatnich latach prowadzone były intensywne prace zmierzające do rozwoju przewozów kolejowych. W tym czasie Orlen KolTrans pozyskał kilkanaście nowoczesnych lokomotyw od polskich i zagranicznych dostawców. Z kolei PKN Orlen wymienił park wagonów, w tym z sukcesem wdrożył system RFID, czyli technikę zdalnego odczytywania danych identyfikacyjnych.

Zobacz także: Pierwsza z inwestycji petrochemicznych ruszy w tym półroczu

Orlen KolTrans istnieje od 2001 roku. W 2018 r. zrealizował przewóz 6 mln ton produktów paliwowych oraz petrochemicznych w relacjach krajowych i międzynarodowych, na rzecz PKN Orlen. Spółka dysponuje flotą 41 lokomotyw i 567 wagonów cystern. Zatrudnia ponad 400 osób. Unipetrol Doprava to trzeci co do wielkości prywatny przewoźnik kolejowy w Czechach należący do Grupy Unipetrol. Rocznie transportuje około 3 mln ton towarów, głównie produktów chemicznych wytwarzanych przez spółki Grupy Orlen.

Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 109,7 mld zł w 2018 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.

ISBnews

Obejrzyj koniecznie materiały wideo od inwestorzy.tv:
 
Albert "Longterm" Rokicki, #112 PYTANIA DO LONGTERMA (22.02.2019)   Subiektywny Przegląd Giełdowy Sobiesława Kozłowskiego #40
 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com


Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes