Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma

Zarząd MOL zatwierdził nową długoterminową strategię firmy

14.10.2016 10:18  Firma
Zarząd MOL zatwierdził nową długoterminową strategię firmy
Najważniejsze założenia nowej strategii:

Umocnienie i potwierdzenie pozycji MOL jako lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Grupa MOL zamierza utrzymać wiodącą pozycję w regionie, jeśli chodzi o podstawowe obszary swojej działalności oraz stać się czołową grupą chemiczną w Europie Środkowo-Wschodniej. Chce również być dla klientów firmą pierwszego wyboru, która potrafi sprostać ich zróżnicowanym i zmiennym potrzebom poprzez zapewnienie odpowiedniej oferty produktów i usług. Planuje także stać się głównym źródłem rozwiązań mobilnych oraz innowacji, z rosnącą i konkurencyjną stopą zwrotu dla akcjonariuszy. Celem MOL jest zwiększenie swojego udziału w rynku paliwowym na szerszym obszarze Europy Środkowo-Wschodniej z obecnego poziomu nieco ponad 20% do poziomu 25-30% i znalezienie się w górnym kwartylu sektora pod względem rentowności. 
 
Przemysł rafineryjny: kompleksowość, wydajność, elastyczność i dywersyfikacja. MOL będzie  w dalszym ciągu prowadzić działalność w swoich wysoce kompleksowych, wydajnych i rentownych rafineriach, które w perspektywie średnioterminowej, biorąc pod uwagę miarę efektywności net cash margin, dołączą do czołówki europejskich rafinerów. Ponadto, poprzez stałe dążenie do poprawy wydajności, koncern zamierza uplasować się w górnym kwartylu w Europie pod względem ogólnej efektywności kosztowej.

Będzie też nadal poprawiać swoją efektywność energetyczną. Jednocześnie, w ramach realizacji średnioterminowej wizji MOL dotyczącej trendów na rynku paliw, szybko rozprzestrzeniających się technologii alternatywnych oraz zmiennych zachowań konsumentów, koncern zamierza do roku 2030 istotnie zdywersyfikować swoją działalność rafineryjną. Planowany jest stopniowy wzrost udziału produktów paliwowych nieprzeznaczonych do użytku w silnikach spalinowych tak, aby dzięki starannie wyselekcjonowanym projektom inwestycyjnym, skoncentrowanym przede wszystkim na łańcuchach wartości dodanej w branży petrochemicznej i chemicznej, do 2030 roku przekroczył on poziom 50% (obecnie poniżej 30%).
 
Przemysł petrochemiczny i chemiczny: koncentracja na alokacji kapitału i znaczny potencjał rozwojowy. MOL wierzy, że logicznym krokiem w ramach obranej strategii dywersyfikacji działalności paliwowej są kolejne inwestycje w łańcuchy wartości dodanej w sektorze petrochemicznym i chemicznym, a jednocześnie dalsza koncentracja na zintegrowanej działalności w segmencie downstream. W rezultacie, ramach rozwoju  w sektorze chemicznym i petrochemicznym, MOL planuje co 5 lat – do roku 2030 – przeznaczać około 1,5 mld. dolarów na projekty w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Koncern zamierza również zwiększyć zużycie surowców petrochemicznych do 3 mln ton oraz wprowadzać na rynek nowe grupy produktów.

Inwestycje w sektorze chemicznym i petrochemicznym powinny bazować na wykorzystaniu przez rafinerie MOL węglowodorów, stanowiąc w ten sposób kontynuację realizacji bieżącej strategii firmy, polegającej na pogłębianiu integracji działalności downstream z łańcuchem wartości, przy jednoczesnym przesunięciu w kierunku półproduktów oraz produktów specjalistycznych. 
 
Sprzedaż detaliczna: od „tradycyjnego” schematu sprzedaży detalicznej paliw do wiodącego modelu biznesowego, oferującego produkty i usługi dla konsumentów. Z jednej strony MOL pragnie prowadzić i ciągle rozwijać swą wiodącą w regionie Europy Środkowo-Wschodniej sieć stacji paliw oraz być dla klientów firmą pierwszego wyboru. Z drugiej strony, dostosowując się do zmiennej dynamiki rynku i zachowań klientów, MOL zamierza przekształcić swój model działalności detalicznej i stać się platformą dostarczającą konsumentom usługi, tak, by nie tylko wychwytywać, ale i kreować nowe rodzaje potrzeb. Jednym z celów koncernu jest zwiększenie udziału segmentu dóbr i usług konsumpcyjnych do poziomu 1/3 wskaźnika EBITDA Grupy do roku 2030.
 
Sektor E&P: wyspecjalizowana, skalowalna działalność przynosząca korzyści. MOL pragnie stać się wyspecjalizowanym i wydajnym operatorem w sektorze E&P, posiadającym odpowiedni potencjał na potrzeby rentownej eksploatacji niedużych oraz średniej wielkości aktywów wydobywczych w dobrze zdefiniowanych, głównych lokalizacjach.

MOL ma zamiar utrzymać konkurencyjny poziom kosztów dzięki jednocyfrowym wartościom bezpośrednich kosztów produkcji (obecnie wynoszą one mniej niż 7 USD/boe). Planuje również samofinansującą się, zrównoważoną i generującą wartość aktywność w sektorze E&P, nawet przy niskich cenach ropy naftowej (50 USD/bbl lub mniej). 
 
Innowacje i nowe kierunki działalności. Nowa, długookresowa strategia MOL przewiduje stopniowe inwestycje w nowe kierunki działalności, których docelowy udział we wskaźniku EBITDA Grupy osiągnie do roku 2030 poziom 10%. Inwestycje te muszą wiązać się ze ścisłą dyscypliną finansową, a nowe inicjatywy powinny wygenerować pozytywne przepływy pieniężne do roku 2030. 
 
Strategia 2030 - Kultura 2030. Sukces strategii „MOL Group 2030” i osiągnięcie strategicznych celów biznesowych w dużej mierze zależeć będzie od pomyślnych zmian w kulturze korporacyjnej. Współpraca, podejmowanie ryzyka, innowacje, elastyczność i podejście zorientowane na usługi będą mieć kluczowe znaczenie dla roli, jaką Grupa MOL będzie odgrywać w branży – zarówno w regionie, jak i społecznościach, w których działa. 
 
Konkurencyjna stopa zwrotu dla akcjonariuszy. MOL będzie dążyć do zbudowania najlepszej w swojej klasie equity story, oferując akcjonariuszom stopę zwrotu na konkurencyjnym poziomie. Zamierza też w dalszym ciągu systematycznie podwyższać poziom rocznych dywidend. MOL dba również o podwyższenie poziomu płynności i ilości akcji w wolnym obrocie w perspektywie średnioterminowej. 
 
„W ciągu ostatnich 15 lat nasz koncern z sukcesem prowadził proces konsolidacji w przemyśle naftowo-gazowym w Europie Środkowo-Wschodniej i stał się ważnym podmiotem międzynarodowym. Nasz wskaźnik EBITDA wzrósł siedmiokrotnie, a poziom kapitalizacji rynkowej – pięciokrotnie. Liczba stacji paliwowych działających pod naszą marką urosła z 450 do ponad 2000.

Dziś obsługujemy ponad milion klientów dziennie. Nasza strategia została zrealizowana, ale absolutnie nie zamierzamy na tym poprzestać. Jeśli chodzi o plany na przyszłość, to mamy odpowiednią pozycję umożliwiającą nam dalszy długoterminowy wzrost w jeszcze szybciej zmieniającym się otoczeniu, w którym pojawiają się nowe, globalne modele poboru energii i paliw oraz przełomowe zmiany technologiczne, a nawyki konsumentów ciągle ewoluują.

Celem strategii „MOL Group 2030” jest nie tylko utrzymanie i wzmocnienie naszej pozycji w regionie w kluczowych obszarach naszej działalności, ale też ponowne kształtowanie zmian zachodzących w Europie Środkowo-Wschodniej. W ramach naszej nowej strategii, w dalszej perspektywie skoncentrujemy się na dywersyfikacji i rozwoju naszego portfolio petrochemicznego tak, aby zdobyć czołową pozycję w branży chemicznej. Nie zamierzamy również zajmować się wyłącznie sprzedażą paliw za pośrednictwem naszej sieci detalicznej.

Chcemy stać się dla klientów firmą pierwszego wyboru, wychodząc naprzeciw ich coraz bardziej zróżnicowanym i zmieniającym się potrzebom, a to dzięki ofercie, w której znajdą się odpowiednie produkty i usługi. Działalność w sektorze upstream będzie nadal odgrywać kluczową rolę, stanowiąc naturalne zabezpieczenie, umożliwiając rentowne operacje  i zwiększając wartość dodaną nawet mimo niskich cen ropy.

Jestem pewien, że dzięki wysokiej jakości aktywom, sile finansowej, obecności na rozwijających się rynkach, utalentowanym pracownikom i odpowiedniej kulturze, MOL będzie znów wyznaczać tempo rozwoju w ciągu najbliższych 15 lat, oferując akcjonariuszom stopę zwrotu na konkurencyjnym poziomie i przyczyniając się w długofalowej perspektywie do dobrobytu społecznego  i dobrej koniunktury gospodarczej w regionie.” - mówi Zsolt Hernádi, Prezes Zarządu i CEO MOL Group. 
 
 MOL Group 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes