Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma » Franchising

Quo vadis franczyzo?

10.04.2013 19:26  Franchising
Quo vadis franczyzo?
Formułując przewidywania na najbliższe miesiące, warto przyjrzeć się wydarzeniom, które miały miejsce w ostatnim roku we franczyzie. Dla podmiotów funkcjonujących na tym rynku, podobnie zresztą jak dla wielu polskich przedsiębiorstw, nie był to łatwy okres. Należy spodziewać się, że większość tendencji utrzyma się w 2013 roku, co stanowi wyzwanie dla wielu sieci franczyzowych.

Sytuacja gospodarcza miała znaczący wpływ na decyzje franczyzodawców, którzy często rezygnowali z rozwoju sieci, koncentrując się na utrzymaniu dotychczasowego statusu. Pojawiły się również przejęcia i rewitalizacje marek. Miało to miejsce praktycznie we wszystkich rodzajach franczyzy.

W gastronomii zdarzały się zamknięcia formatów franczyzowych, jednak w dalszym ciągu debiutowały także nowe marki. Choć przystąpienie do systemu gastro wiąże się z zainwestowaniem relatywnie dużej ilości środków pieniężnych (w porównaniu np. do małych punktów usługowych) oraz spełnieniem określonych kryteriów wynikających ze specyfiki tej branży, z drugiej strony umożliwia osiągnięcie znacznie wyższej marży niż w handlu. Mimo okoliczności, gastronomia wciąż pozostawała więc ciekawą propozycją dla osób poszukujących pomysłu na biznes.

Złożona sytuacja
 
Skąd wzięły się wspomniane tendencje na rynku franczyzowym? Niezmiennie, praktycznie we wszystkich dziedzinach franczyzy, jednym z podstawowych kryteriów pozostaje posiadanie kapitału początkowego przez potencjalnego franczyzobiorcę. Brak takich środków lub dysponowanie ich niewystarczającym poziomem ma niekorzystny wpływ na ostateczną decyzję o podjęciu współpracy.

W związku z sytuacją gospodarczą wielu potencjalnych franczyzobiorców napotykało ograniczenia związane właśnie z pozyskiwaniem kapitału startowego. Bardzo często środki pieniężne na rozpoczęcie biznesu pochodzą bowiem z oszczędności, które mogły zmniejszyć się np. z powodu dłuższego braku zatrudnienia. Z przyczyn finansowych franczyzobiorcy poszukiwali (i poszukują) również bardziej atrakcyjnych ofert systemów franczyzowych. Kryzys gospodarczy wpłynął jednak na decyzje części franczyzodawców o zmniejszeniu promocji na tzw. „wejście do sieci”, co mogło stanowić trudność dla potencjalnych franczyzobiorców.
 
Choć wydaje się to sprzeczne z powyższymi tendencjami, z drugiej strony nastroje na rynku pracy korzystnie wpłynęły na rozwój niektórych segmentów rynku franczyzowego w Polsce. Obserwować mogliśmy wzrost popularności małych formatów (np. w dziedzinie beauty i spa). Dla wielu przedsiębiorczych osób franczyza stała się ciekawą alternatywą dla zatrudnienia na etacie. Mogły one pozyskiwać niezbędne środki finansowe z funduszy przeznaczonych na walkę z bezrobociem i rozpoczęcie własnego biznesu. Sytuacja na rynku wpłynęła także na obniżenie cen za reklamę oraz wynajem powierzchni handlowych, co korzystnie zmniejszyło część dotychczasowych kosztów sieci sprzedaży. Franczyzodawcy mieli więc lepsze możliwości, by zainteresować swoją ofertą potencjalnych franczyzobiorców.

Dalsze wyzwania
 
Należy przewidywać, że podobne tendencje będziemy obserwować również w najbliższym okresie. Podmioty funkcjonujące na polskim rynku będą podejmować kolejne decyzje wpływające na zmniejszenie oferty systemów franczyzowych. Szczególnie może dotyczyć to takich dziedzin, jak handel i gastronomia – w tym przypadku pojawią się także konsolidacje istniejących formatów.
 
Z drugiej jednak strony franczyza podlega dynamicznym zmianom i jest nią obejmowanych coraz więcej dziedzin biznesu. Po sprawdzeniu koncepcji funkcjonowania danej marki i w celu obniżenia kosztów prowadzenia sieci sprzedaży, franczyzodawcy decydują się na przekształcenie własnych lokali i punktów sprzedaży w formaty franczyzowe bądź agencyjne. Należy spodziewać się, że w najbliższym czasie nie zabraknie więc nowych propozycji powstających w odpowiedzi na potrzeby zmieniającego się rynku. W zależności od sytuacji mogą to być np. mobilne punkty sprzedaży czy biznesy będące rozwinięciem coraz popularniejszego „mixu”, a więc np. salonu prasowego z fast foodem lub innym formatem gastro (np. kawiarnią). 
 
Ciekawym wydarzeniem branżowym będzie zaplanowane na maj 2013 w Poznaniu Forum Franczyzy. Tego typu inicjatywy są obiecującą propozycją dla sieci franczyzowych, gdyż stwarzają nie tylko możliwość promocji i nawiązywania współpracy z nowymi partnerami franczyzowymi, ale są również okazją do wzajemnej wymiany wiedzy i doświadczeń. W najbliższym czasie dużą rolę będą odgrywać bowiem działania dopasowujące koncepcje franczyzowe do potrzeb i oczekiwań wymagającego rynku. 

Tomasz Pitak, Dyrektor Operacyjny EUROKIOSK Sp. z o.o. 
 
kk

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, już teraz możesz zapisać się do naszego newslettera:

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes