Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma » Franchising

Zarządzanie we franczyzie

27.03.2014 10:04  Franchising
Zarządzanie we franczyzie Specyfika sieci franczyzowych często nie pozwala na wdrażanie modeli biznesowych zaczerpniętych z dużych korporacji. Powoduje to potrzebę wypracowania własnego systemu zarządzania, dostosowanego do charakterystyki danej marki.

Współpraca franczyzową polega na udostępnianiu brandu i know-how znanej marki  franczyzobiorcom, którzy pod jej szyldem prowadzą własny biznes. Każdy z modeli franczyzowych jest inny, ale zawsze warto pamiętać o kilku uniwersalnych zasadach zarządzania tak skomplikowaną strukturą.

U podstaw leży rozmowa


Niezwykle istotnym jest utrzymywanie dobrych relacji z franczyzobiorcami i konsultowanie z nimi decyzji dotyczących przyszłości sieci. Są oni jej nieodłączną częścią, a od tego, czy będą się w niej dobrze czuć i zdecydują się na długoletnią współpracę, zależy sukces całego brandu. Wzajemne zaufanie i otwartość na rozmowę dają poczucie bezpieczeństwa i są dużym ułatwieniem w rozwiązywaniu wszelkich problemów.

Dialog jest podstawową zasadą współpracy franczyzowej. Franczyzobiorcy jako partnerzy biznesowi nie są pracownikami sieci. Każdy z nich prowadzi swój własny biznes i jest sam sobie szefem – mówi Magdalena Piróg, Wiceprezes Da Grasso. Na każdym etapie współpracy jest wiele istotnych kwestii do omówienia, począwszy od założeń strategicznych marki, poprzez wybór odpowiednich dostawców produktów, relacji z klientami, a skończywszy na bieżących działaniach lokalu. Dobra, a wręcz przyjacielska relacja pozwala na szczery dialog, komfortowe warunki współpracy i wspólne budowanie sukcesu marki – dodaje.

Relacje na odległość


Jednostki franczyzowe często rozsiane są po całym kraju, w przeciwieństwie do firm, których siedziby najczęściej ograniczają się do jednego budynku. Takie rozproszenie wymaga stworzenia własnych kanałów komunikacji i zbudowania dobrych relacji z partnerami oddalonymi nierzadko o kilkaset kilometrów od centrum sieci. W budowaniu relacji pomagają wszelkiego rodzaju korespondencja mailowa, wizyty w regionach, coroczne spotkania ogólnopolskie, a także takie kanały dotarcia jak strona www, Facebook czy panel administratora.

W sieci franczyzowej, takiej jak Da Grasso, obejmującej ponad 180 placówek, niemożliwym jest aby regularnie spotykać się z każdym z partnerów. Dlatego też, na potrzeby Sieci ustanowiliśmy stanowisko Opiekuna Franczyzobiorcy, do którego fraczyzobiorca może zwracać się z każdym problemem związanym z funkcjonowaniem w Sieci i bieżącą działalnością lokalu – komentuje Magdalena Piróg.

Inwestuj w rozwój

W sieciach franczyzowych, tak samo jak w przypadku każdej firmy, warto zadbać o swoją pozycję na rynku pracodawców. Najłatwiejszą, a jednocześnie dobrą metodą jej weryfikacji jest procentowy wskaźnik udziału franczyzobiorców danej sieci w całym rynku. Cykliczne audyty, badania panujących w sieci trendów i fluktuacji kadr, a przede wszystkim indywidualne oceny franczyzobiorców, pozwalają również na wyznaczenie kierunku, w którym powinna podążać sieć, aby stać się cenionym pracodawcą.

Warto także postawić na rozwój franczyzobiorców i ich pracowników. To oni są najliczniejszą grupą reprezentującą markę. Szkolenia indywidualne i grupowe pozwolą im sprawniej funkcjonować i czuć się pewniej na rynku, a ich sukces przełoży się na wzmocnioną pozycję brandu.

Wspieraj swoich partnerów w HR

Rolą centrali sieci franczyzowej jest także zadbanie o systemy rekrutacyjne i motywacyjne w poszczególnych jednostkach. Pomoc partnerom w tym zakresie, np. poprzez tworzenie scenariuszy rozmów kwalifikacyjnych i przedstawianie sprawdzonych systemów motywowania, powoduje, że ich pracownicy są bardziej kompetentni, chętni do pracy i tworzą lepszą wizytówkę marki.

Najważniejszym jest, by pamiętać, że każdy franczyzobiorca jest odrębną jednostką o różnym wykształceniu czy doświadczeniu zawodowym, a uczestnictwo w sieci dla jednego jest głównym źródłem utrzymania, dla drugiego zajęciem dodatkowym. Istnieje wiele czynników różnicujących franczyzobiorców, a to sprawia, że do każdego z nich musimy podchodzić indywidualnie – mówi Magdalena Piróg. Dlatego też, w naszej Sieci nie traktujemy franczyzobiorców jak pracowników, ale jak parterów biznesowych i przyjaciół – dodaje.

DA GRASSO SP. Z O.O.

au


  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com
biznes