Jesteś w: Strona główna » Biznes » Gospodarka

Polski eksport do USA za Trumpa – kto będzie mile widziany za oceanem?

11.01.2017 12:09  Gospodarka
Wzmocnienie rodzimej gospodarki poprzez ograniczenie importu do USA to jeden z celów politycznych Donalda Trumpa, 45. prezydenta Stanów Zjednoczonych. Rynki eksportowe w innych krajach, szczególnie w Chinach, czekają duże zmiany i poszukiwanie alternatywnych partnerów handlowych. Czy polscy eksporterzy mają się czego obawiać? – Są branże, które będą zawsze mile widziane za oceanem – twierdzi Mariusz Balcerzak, specjalista ds. eksportu z Kancelarii Doradztwa Gospodarczego Cieślak&Kordasiewicz.

Eksport do Stanów Zjednoczonych po objęciu prezydentury przez Donalda Trumpa nie może być łatwiejszy niż do tej pory. Celem prezydenta elekta jest bowiem wzmocnienie rodzimej gospodarki, a to przede wszystkim poprzez ograniczanie importu. Według najnowszych doniesień Waszyngtonu możemy spodziewać się podniesienia cła na import o 10%.  Na swoim koncie na Twitterze prezydent chwalił się, że przekonał koncern Ford do otwarcia jego nowej fabryki nie w Meksyku, a w USA. Polityka Trumpa przewiduje także restrykcyjne zasady odnośnie do gospodarki chińskiej.
 
Sytuacja polskich eksporterów również musi ulec zmianie. Zdaniem Mariusza Balcerzaka wiele polskich produktów z łatwością znajdzie rynek zbytu w USA. – Uważam, że dobre jakościowo wyroby z Polski mają potencjał zarówno na zaistnienie, jak i utrzymanie się na amerykańskim rynku, nawet wobec planowanych obostrzeń importowych. Są branże, które zawsze będą mile widziane za oceanem. To między innymi te gwarantujące produkty wysoko nasycone wiedzą technologiczną i innowacyjne start-upy – komentuje Balcerzak.
 
W nowej sytuacji gospodarczej polscy producenci mogą liczyć na wsparcie Ministerstwa Rozwoju. Niedługo rozpocznie się realizacja programu Go To Brand służącego promocji polskiej gospodarki. Na promocję produktów i usług, które mają szansę stać się rozpoznawalnymi markami na zagranicznych rynkach, przedsiębiorcy mogą zdobyć dofinansowanie. Do 13 marca trwa nabór wniosków o uzyskanie środków finansowych. Ministerstwo w ramach programu planuje także zorganizować stoiska Marki Polskiej Gospodarki między innymi na imprezach wystawienniczych IT IOT World w Kalifornii, podczas Miami International Boat Show skierowanego do branży jachtów i łodzi oraz na FIME Florida, targach branży sprzętu medycznego.
 
Rynek USA został wymieniony jako perspektywiczny przez polskie Ministerstwo Rozwoju dla takich branż, jak IT/ITC, sprzęt medyczny, biotechnologia i farmaceutyka, jachty i łodzie, części samochodowe i lotnicze. – To specjalistyczne branże, wykorzystujące zaawansowaną wiedzę technologiczną. Ale nie tylko polska technologia będzie chętnie importowana do USA. Na internacjonalizację na rynku Stanów Zjednoczonych mogą liczyć także przedsiębiorstwa związane z modą, meblarstwem oraz sektorem usług prozdrowotnych – przekonuje Balcerzak.
 
Mariusz Balcerzak -  Doradca w Kancelarii Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz

biznes