Crowfunding ma w Polsce coraz więcej zwolenników

20.06.2014 12:10  Inwestowanie
Crowfunding ma w Polsce coraz więcej zwolenników Polacy stają się coraz hojniejsi, co doskonale widać po rosnącej popularności finansowania społecznościowego. Co miesiąc na serwisach crowfundingowych, gdzie możemy wspierać innowacyjne start-upy, ciekawe projekty biznesowe i inicjatywy społeczne, kulturalne lub charytatywne, pozostawiamy przeszło 500 tys. zł. Dzięki zmianie przepisów o zbiórkach publicznych, które zaczną funkcjonować od lipca tego roku, crowfunding może jeszcze bardziej zachęcać Polaków do dobroczynności.

Ideą crowfundingu jest pozyskiwanie kapitału na rozwój biznesu, niszowej inicjatywy czy spełnienie marzeń poprzez zbieranie środków w oparciu o dużą liczbę niewielkich wpłat od osób zainteresowanych danym przedsięwzięciem. Zbiórki organizowane są głównie za pośrednictwem internetu. Mówiąc prościej, kilku chętnych udziela inicjatorowi akcji bezzwrotnej pożyczki. W zamian można mieć nie tylko udział w zyskach czy oficjalne podziękowanie, ale także wdzięczność pożyczającego wyrażoną np. biletem na pierwszy koncert lub spektakl, wydaną płytą z autografem, bezpłatnym korzystaniem z aplikacji przez określony czas czy zaproszenie na zakupy do nowopowstałego sklepu. Przykładowo, mistrz olimpijski w łyżwiarstwie szybkim, Zbigniew Bródka, zbierając fundusze na przygotowania do IO w Soczi, za wpłacone np. 300 zł, oferował udział w swoim treningu.

Na świecie działa blisko 800 portali crowfundingowych, z czego najpopularniejszym jest Kickstarter. W Polsce funkcjonuje kilka platform, m.in. polakpotrfi.pl, wspieramkulturę.pl czy beesfund.com. Pierwszy z tych serwisów powstał w 2011 roku i jest liderem polskiego rynku finansowania społecznościowego – skupia ok. 70-75 proc. rynku. Miesięcznie udaje się zebrać 300-400 tys. zł, co pozwala zrealizować nawet do 30 projektów zamieszczanych na tej platformie.

Na crowfunding stawia również warszawska Giełda Papierów Wartościowych. Wraz z miastem stołecznym Warszawą i Aulą Polską – inicjatywą non-profit, zrzeszającą ponad 5 tys. osób, która zajmuje się promocją kultury przedsiębiorczości technologicznej, chce zorganizować Warsaw Startup Space. Jest to projekt polegający na wspieraniu młodych ludzi przy realizacji innowacyjnych rozwiązań poprzez pozyskiwanie pieniędzy oraz pomoc w dalszym rozwoju biznesu.

Finansowanie społecznościowe jest bezpieczne, ponieważ w momencie, gdy wpłacimy pieniądze, a inicjatorowi przedsięwzięcia nie uda się uzbierać potrzebnej kwoty, otrzymujemy je z powrotem.

Crowfunding może zainteresować większą liczbę Polaków, gdy w lipcu zmienią się przepisy o zbiórkach publicznych. Według założeń Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, m.in. do zbierania pieniędzy nie będzie potrzebna zgoda państwa (o specjalne pozwolenie muszą się starać właściciele platform crowfundingowych).


Sylwia Stwora
Artivia.pl



Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, już teraz możesz zapisać się do naszego newslettera:

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com


Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

inwestowanie