Jesteś w: Strona główna » Biznes » E-biznes

Polski rynek e-commerce – podsumowanie i prognozy na 2017 rok

11.01.2017 11:58  E-biznes
Polski rynek e-commerce – podsumowanie i prognozy na 2017 rok
Początek roku nieodłącznie kojarzy się z podsumowaniami i planowaniem działań na najbliższe miesiące. Na uwagę zasługuje także polski rynek e-commerce, który od kilku lat intensywnie się rozwija. Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce, wskazuje główne zmiany, jakie miały miejsce w mijającym roku oraz trendy na kolejne miesiące.

Wejście Amazona na rynek polski nie pozostanie bez odzewu
 
Jednym z ważniejszych wydarzeń dla branży e-commerce jest powstanie polskiej wersji językowej sklepu Amazon. Gigant rynku e-commerce coraz bardziej otwiera się na polskich konsumentów i sprzedawców internetowych. Od października ubiegłego roku klienci i e-sprzedawcy mogą korzystać z możliwości wyboru języka polskiego na niemieckiej platformie Amazon. Ułatwieniem dla kupujących online jest także polskojęzyczny dział obsługi klienta, z którym można się skontaktować drogą telefoniczną lub mailową. Dodatkowo, w przypadku zamówień produktów dostępnych w polskich centrach logistycznych firmy, można oczekiwać dostawy już następnego dnia. Nikogo nie trzeba przekonywać o znaczącej roli Amazona na światowym rynku e-commerce. Polska wersja serwisu jest dużym wydarzeniem i przyszły rok pozwoli ocenić, jak duży wpływ miała ona na e-handel w kraju.
 
Content marketing zyskuje na znaczeniu
 
Jednym z trendów, który odegrał istotną rolę w mijającym roku jest content marketing. Obecnie nie wystarczy już tradycyjne wysyłanie e-maili marketingowych z ofertą sklepu. Tego rodzaju newsletterów jest już zdecydowanie zbyt dużo i konsumenci niechętnie zapoznają się z ich treścią. Zamiast tego, trzeba udowodnić użytkownikom wartość swojej marki, historię, jaka za nią stoi oraz wartości, którymi się kierują, a także zaprezentować nowe trendy lub zainspirować konsumentów. Tylko w ten sposób mogą przekonać kupujących online do zakupów w swoim sklepie.
 
Niestety, wciąż zbyt mało jest sklepów internetowych, które przykładają wagę do newsletterów wysyłanych do klientów. Najczęściej są one wysyłane masowo, bez właściwej personalizacji i żadnych wyróżników. Większość spośród wysłanych e-maili nigdy nie zostanie otwarta i gubi się w przepełnionych skrzynkach odbiorczych konsumentów. E-sprzedawcy zapominają także, jak ważna jest personalizacja i wysyłka właściwej oferty we właściwym czasie.
 
Media społecznościowe pomagają w sprzedaży 
Już od dłuższego czasu zarówno w Polsce, jak i na świecie możemy zaobserwować wzrost znaczenia mediów społecznościowych dla branży e-commerce. Coraz więcej sklepów internetowych ma swoje profile w serwisach społecznościowych takich jak Facebook czy Pinterest. Media społecznościowe dodają także funkcjonalności mające pozytywny wpływ na sprzedaż. Facebook już jakiś czas temu wprowadził przycisk „Kup teraz”. W 2016 roku ukłon w stronę e-sprzedawców uczynił serwis społecznościowy Pinterest. W USA dostępne są już tak zwane pinezki zakupowe. Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie funkcja będzie dostępna w innych krajach, ale na pewno w bliższej lub dalszej perspektywie pojawi się ona także na rynku polskim. 
 
Logistyka na wagę złota
 
Najnowsze badania, które przeprowadziliśmy w kwietniu bieżącego roku wraz z TNS Polska wskazują, że najczęstszym problemem, z jakim zetknęli się kupujący online są zbyt wysokie koszty przesyłki. Taką odpowiedź wskazało 21% ankietowanych. Drugą najczęściej wskazywaną odpowiedzią było niedotrzymanie terminów dostawy przez sklep internetowy. 16% respondentów stwierdziło, że przesyłka dotarła do nich po uzgodnionym terminie. W 2017 roku coraz więcej e-sklepów będzie przykładać większą wagę do logistyki. Oczekiwania kupujących online i aktywnie działająca konkurencja sprawiają, że przedsiębiorcy będą pracować nad usprawnieniem procesu dostawy i wdrażaniem nowych rozwiązań. Z pewnością coraz więcej e-sklepów zdecyduje się na realizację dostawy tego samego dnia.  
 
Trusted Shops
 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes