Jesteś w: Strona główna » Biznes » E-biznes

Technologia RFID - na czym polega i czy opanuje rynek mody?

05.02.2019 10:52  E-biznes
Technologia RFID - na czym polega i czy opanuje rynek mody? Ma bardzo wiele zastosowań – znajduje się m.in. w kartach zbliżeniowych czy chipach mierzących czas biegaczy. Technologia RFID, bo o niej mowa, to potężne narzędzie, które umiejętnie użyte, może przynieść wiele dobrego. Branża odzieżowa także potrafi ją wykorzystać – nie tylko do oznaczania towarów, ale także w inteligentnych przymierzalniach.

Czym jest technologia RFID?

RFID (radio-frequency identification) to cały system, który działa poprzez wykorzystanie fal radiowych. Potrzebne dane umieszczane są na specjalnym chipie (inne nazwy to tag, etykieta lub transponder), który ma wbudowaną antenę. Dzięki temu czytnik RFID jest w stanie wysłać do tagu sygnał i odczytać z niego wszystkie informacje. Wiadomości można zidentyfikować za pośrednictwem unikalnego numeru, który przyporządkowany jest do konkretnej rzeczy, osoby czy miejsca. Zaletą tej technologii jest możliwość działania na odległość i skanowania setek tysięcy znaczników w tym samym momencie. Umożliwia to m.in. policzenie towaru na palecie w magazynie czy w sklepie, sprawdzenie zawartości paczki bez jej otwierania czy policzenie czasu biegu wielu zawodnikom. Eksperci wskazują na szereg zalet tego systemu, wśród których wymienić można:

  • błyskawiczny odczyt danych,
  • weryfikację czy identyfikację bez dotyku (na odległość),
  • szybsze i dokładniejsze odczyty niż w przypadku kodów kreskowych,
  • przechowywanie większej ilości danych niż kody kreskowe,
  • nie tylko odczyt, ale także zapis danych.

Zastosowanie technologii RFID w branży odzieżowej

Potencjał systemu radiowej identyfikacji dostrzegło wiele spółek z branży odzieżowej. Jedną z nich jest polska firma rodzinna https://www.lppsa.com/kariera – przedsiębiorstwo zaczyna powoli wprowadzać RFID w całym łańcuchu dostaw (od produkcji przez centrum dystrybucyjne aż po same sklepy). Ma to nie tylko usprawnić proces dostaw, ale przede wszystkim oszczędzić czas pracowników, którzy o wiele szybciej będą mogli sprawdzić dokładny stan towarów na magazynie czy poprawność konkretnych zamówień. Wszystko spowodowane jest rozwojem spółki i produkcją coraz większej liczby ubrań, których weryfikacja zajmuje wiele czasu. System poprawiłby więc wydajność i co za tym idzie, zwiększył dochody firmy. Co więcej, technologia RFID ma też wspierać pracowników przy określaniu najlepiej sprzedających się produktów czy trendów panujących w pojedynczym sklepie. Dzięki temu klienci otrzymywaliby asortyment dopasowany do ich indywidualnych potrzeb. Ponadto przychodząc do sklepu z myślą o zakupie konkretnego ubrania, nie byłoby potrzeby jego szukania – pracownik za pomocą systemu sprawdziłby od razu czy dana rzecz jest w sklepie i jeżeli tak, to w jakim dokładnie miejscu się znajduje.

Przyszłość technologii RFID

Zalety systemu identyfikacji radiowej widoczne są więc na każdym kroku. Branża odzieżowa w przyszłości korzystać będzie z tej technologii nie tylko do identyfikacji towaru, ale także do usprawnienia procesu zakupowego. Już dziś w niektórych miejscach spotkać można interaktywne przymierzalnie, w których produkty są nie tylko skanowane od razu po wejściu, ale można też m.in. zapoznać się z ich składem. Co więcej, na specjalnych lustrach wyświetlają się rekomendacje dodatków do konkretnej stylizacji i za pomocą przycisku można poprosić obsługę o ich przyniesienie. Interaktywne przymierzalnie umożliwiają też zapłacenie za towar od razu na miejscu bez konieczności stania w kolejce.


  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com
biznes