Jesteś w: Strona główna » Biznes » E-biznes

Turystyka w cyfrowym świecie

10.12.2015 13:36  E-biznes
Internet i nowe technologie dokonały rewolucyjnych zmian w wielu branżach, także turystycznej. Współczesny konsument coraz chętniej korzysta z cyfrowych rozwiązań w codziennym życiu, nawet planując podróże i wakacje. Nic dziwnego, że coraz więcej startupów powstaje także w branży turystycznej, stanowiąc atrakcyjną inwestycję dla biznesmenów.

Startupy wrosły już na stałe w pejzaż świata biznesowego i przyciągają coraz więcej inwestorów, chcących zaryzykować i wspomóc innowacyjne przedsięwzięcia. Badania firmy Mattermark potwierdzają, że największym zainteresowaniem cieszą się startupy z branży e-commerce, druk 3D, media społecznościowe, aplikacje mobilne i Bitcoiny. Co ciekawe, szybko rosnące zainteresowanie niektórymi branżami nie oznacza wcale pozyskania przez projekty związane z tymi branżami dużych środków. Dobrym przykładem są właśnie Bitcoiny.

W latach 2012-2015 zainteresowanie tego typu przedsięwzięciami rosło najszybciej, ale ten sektor pozyskał tylko 0,18% sumy wszystkich środków, jakie zostały zainwestowane na świecie w startupy. Dla porównania projekty z branży transportowej zdobyły 6,16% środków. Również startupy z branży turystycznej coraz łatwiej zdobywają pieniądze na rozwój. Przedsięwzięcia z tego sektora pozyskały w latach 2012-2015 6,71% wszystkich zainwestowanych w startupy w tym czasie pieniędzy. Nic dziwnego, ponieważ zainteresowanie turystyką w internecie, a tym samym jej potencjał, nieustannie rosną, czego dowodem są poniższe dane.

Branża turystyczna a internet


Jak pokazują wyniki badania „E-konsumenci (Consumer Journey Online)” przeprowadzonego przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, internet należy do jednego z najważniejszych źródeł informacji na temat usług i produktów związanych z branżą turystyczną. Okazuje się, że coraz częściej Polacy przedkładają wizyty w stacjonarnych biurach podróży na rzecz wyszukiwarek ofert online. Już nawet 45% użytkowników sieci kupuje usługi i produkty turystyczne w internecie, 65% korzysta z wyszukiwarek, 47% czerpie informacje z turystycznych stron www, a 38% szuka opinii o ofertach na forach turystycznych czy grupach dyskusyjnych. Warto dodać, że ważnym źródłem wiedzy pozostaje także przekaz marketingowy branży turystycznej – 39% internautów zwraca uwagę przede wszystkim na reklamy graficzne, 30% kieruje się reklamami w mailach, tyle samo sugeruje się płatnymi linkami w wyszukiwarce Google, a 27% – wyskakującymi okienkami (źródło: iab.org.pl).

Ciekawe wyniki przynoszą badania firmy Deloitte, przedstawione w raporcie „Travel Consumer 2015. Engaging the empowered holidaymaker”. Planując wakacje, 33% użytkowników sieci kieruje się rekomendacjami znalezionymi w mediach społecznościowych, a 31% korzysta z wyszukiwarek. Bardzo dużą popularnością cieszą się porównywarki cen hoteli i biletów lotniczych – korzysta z nich nawet 59% internautów, 42% użytkowników przegląda strony o tematyce turystycznej. Warto zwrócić również uwagę, że 66% internautów szukało ofert wakacyjnych w sieci w 2015 roku (źródło: https://www2.deloitte.com/ ).

Nic dziwnego, że konsumenci używają coraz chętniej internetu, planując podróże lub szukając zakwaterowania, skoro w sieci mogą już załatwić wszystkie sprawy związane z podróżą, korzystając z usług różnych serwisów, których zakres działania tak naprawdę się uzupełnia.

Komplementarna usługa turystyczna online


Przykładem takiego uzupełniania się usług turystycznych są trzy startupy: GoEuro, GetYourGuide i HomeToGo. Pierwszy z nich umożliwia wygodne planowanie podróży. Za pomocą kilku kliknięć można tu wyszukać wszystkie połączenia kolejowe, autobusowe i lotnicze w Europie. Wystarczy tylko wybrać miejscowość początkową i docelową, datę podróży, ilość osób oraz zaznaczyć, czy podróżuje się w jedną, czy w obie strony, a po chwili użytkownik otrzyma wyczerpujące informacje na temat połączeń komunikacyjnych, dostępnych środków transportu, cen przejazdu.

Można także wybrać połączenia optymalne, najtańsze lub najszybsze. Wyszukiwarka GoEuro.pl podaje informacje o godzinach odjazdu i przyjazdu oraz o dojeździe z i na lotnisko. Oprócz tego można uzyskać wyczerpujące informacje na temat wynajęcia samochodu i podróży nim do wybranych miejscowości.

Dobrym uzupełnieniem opisanego powyżej serwisu jest startup GetYourGuide.pl, dzięki któremu można zarezerwować bilety na wycieczki organizowane na całym świecie. Wystarczy wpisać nazwę miejscowości, do której się wyjeżdża, podać od kiedy do kiedy będzie się tam przebywało, a po chwili serwis wyszuka wycieczki i atrakcje dostępne w wybranej lokalizacji i w wybranym okresie. Dzięki temu, użytkownik otrzyma kompletne informacje na temat każdej wycieczki, pozna cenę, czas trwania, a dodatkowo może zapoznać się z opiniami na temat danej atrakcji turystycznej i zarezerwuje bilet.

Trzeci z wymienionych serwisów – HomeToGo.pl – to wyszukiwarka zakwaterowania i noclegów. Gdy już będzie wiadomo, w jaki sposób najwygodniej dojechać do wybranej miejscowości i jakie atrakcje turystyczne czekają na miejscu, należy zadbać o nocleg. Dzięki HomeToGo, użytkownik szybko wyszuka pokój do wynajęcia, apartament lub domek. W wyszukiwarkę wpisuje się nazwę miejscowości, datę pobytu oraz liczbę osób. Serwis sam wyszuka oferty noclegów, porównując ceny ponad 150 stron rezerwacyjnych.

Przykład opisanych tu trzech serwisów pokazuje, że nie ruszając się z domu, można szybko i łatwo zaplanować wycieczkę lub wakacje – od dojazdu do wybranej miejscowości, poprzez zapewnienie sobie na miejscu najlepszych atrakcji, po wyszukanie najkorzystniejszego zakwaterowania. Wyraźnie widać, jaki potencjał drzemie w startupach branży turystycznej. Dostrzega to również sama branża, która każdego roku wydaje coraz więcej środków na marketing w internecie. Jak podaje firma Codemedia, w 2014 roku budżet reklamowy branży turystycznej wynosił w sumie 188 mln zł, z czego 55 mln zł przeznaczono na kanał internetowy (29%), czyli o 11 mln więcej, niż w 2013 roku. Nic dziwnego, że coraz więcej inwestorów postrzega startupy turystyczne jako atrakcyjne do lokowania pieniędzy przedsięwzięcia. 




  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com


Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes