Jesteś w: Strona główna » Biznes » E-biznes

W jaki sposób promować biznes w Internecie?

17.02.2015 11:14  E-biznes
W jaki sposób promować biznes w Internecie? Nie ma na świecie firmy, która osiągnęłaby sukces rynkowy bez wsparcia marketingowego. Ani duży budżet, ani wyjątkowy produkt nie przyczynią się do wzrostu sprzedaży, jeśli nie zostaną w odpowiedni sposób zaprezentowane klientom. To z tego względu największe spółki zatrudniają tak wielu specjalistów od reklamy - żadna marka nigdy nie obroniła się sama.

Identyczna zasada tyczy się sprzedaży internetowej. Każdy produkt, który oferowany jest klientom należy odpowiednio "opakować", a w e-marketingu, tak jak i w każdej innej dziedzinie, wykorzystuje się do tego celu odpowiednie narzędzia.

Reklama display

To chyba najbardziej znana forma promocji w Internecie. Może ona przybierać formy reklam „stałych” (billboard, czy skyscraper), uruchamianych zarówno na warstwie (toplayer, intersitial), jak i pod nią (tzw. background), a także w osobnym oknie przeglądarki - pop up i pop under.

Choć obecnie słychać wiele głosów, za tym, że display stracił na skuteczności analizy mówią zupełnie, co innego - reklama ta przyczynia się do 44% większego zainteresowania klientów z zamiarem kupna promowanego produktu.

Największy wzrost widzialności w sieci po uruchomieniu kampanii odnotowują branże:



  • podróże i turystyka (280% ),
  • zdrowie, kosmetyki i farmacja (258% ),
  • finanse osobiste (210% ),
  • media i serwisy z newsami (150%),
  • motoryzacja (150%),
  • nieruchomości (140%),
  • handel detaliczny (70%).

Reklamy graficzny są efektywnym sposobem, by stworzyć profesjonalny wizerunek firmy, jednak należy pamiętać, by tworząc je dostosowywać ich treść do oczekiwań klientów.

Marketing rekomendacji

Technika szerzej znana pod pojęciem marketingu szeptanego, jednak dzisiaj bardzo różna od wybrzmiewającego negatywnie, pierwotnego określenia.

Obecnie subtelne rekomendacje zachęcające klientów do przetestowania produktów firmy, mogą mieć zdecydowanie większe znaczenie dla zwiększenia sprzedaży niż inne kampanie płatne. Tym bardziej, że w większości przypadków użytkownicy przed dokonaniem transakcji w poszukują opinii i recenzji danego produktu w sieci.
Marketing szeptany powinien być prowadzony na wszystkich serwisach zbierających opinie: w porównywarkach cen, na forach dyskusyjnych, a także w mediach społecznościowych. Wedle statystyk 68% konsumentów właśnie tam znajduje informacje determinujące decyzje o zakupie.

Decydując się na wprowadzenie marketingu szeptanego warto skorzystać z pomocy wiarygodnej agencji marketingowej - źle prowadzona szeptanka może negatywnie odbić się na wizerunku firmy. Należy jednak uważać na najtańsze z agencyjnych ofert - wówczas najczęściej opinie o firmie, produkcie, czy stronie generowane są automatycznie przez roboty. W pozostałych przypadkach cena za wpis waha się między 4 a 9 zł.

Social Media

Jeśli informacje publikowane na profilu firmowym są interesujące z punktu widzenia użytkowników najprawdopodobniej dotrą dużo dalej niż tylko do wąskiej grupy fanów. Media społecznościowe to najlepsze miejsce, by kształtować świadomość w postrzeganiu firmy, umacniać relacje ze klientami i zdobywać nowych (77% firm B2C i 41% B2B zdobywa klientów przez Facebooka).

Strony te dawno przestały być tylko zbiorem wspólnych kontaktów. Dziś social media pełnia rolę bardzo wiarygodnej wyszukiwarki - często jedna pozytywna opinia znajomego jest dużo bardziej cenna od kilkunastu recenzji. Chcąc przyciągnąć zainteresowanie należy publikować wszystko, co użytkownik może uznać za przydatne ze swojego punktu widzenia (mogą to być np. porady branżowe pochodzące z blogów firmowych).

To właśnie inspiracja, jaka powinna przyświecać wszystkim chcącym zwiększyć zyski za pomocą e-marketingu.

Content Marketing

Jak wspomnieliśmy wyżej wartościowa treść (w tym rekomendująca), czyli content przyczynia się do wzrostu zainteresowania usługami ze strony klientów.

Content marketing zakłada przełożenie tego zainteresowania na zyski ze sprzedaży:
blogi firmowe dają do 55% więcej odwiedzających, 60% użytkowników deklaruje, że kupi produkt od firmy, która zainteresuje ich swoimi treściami, 63% osiąga znacznie lepsze efekty marketingowe dzięki umieszczaciu contentu w mediach społecznościowych.

Content marketing jest bardzo skutecznym sposobem na stworzenie wizerunku firmy i wzbudzenie zaufania wśród klientów. Może on przybierać formy bloga, poradników video, inspirujących infografik, wpisów gościnnych i eksperckich. Warto pamiętać, by każda treść była unikalna. Zduplikowane wpisy mogą zostać szybko odkryte przez roboty wyszukiwarek, czego konsekwencją będzie nałożenie filtra na stronę.

Google AdWords

Zachęcająca treść do niczego się nie przyda póki użytkownicy nie będą mieli okazji się z nią zapoznać. Obecnie 93% osób Polsce korzysta z wyszukiwarki Google i to tam znajduje najpotrzebniejsze informacje.  Wniosek jest bardzo prosty - wysoka pozycja to wysoka sprzedaż.

Najprostszym sposobem, by stać się widocznym w indeksie jest kampania linków sponsorowanych Google AdWords. Wpływ na to, w jakim miejscu wyszukiwarki pojawia się, która reklama mają tzw. aukcje Google. Wynikają one z następującego wzoru:

maksymalna stawka  + wyniki jakości= ranking dodawania reklam


Wynik jakości wyliczany jest z historii konta i jego prognozowanych wyników w przyszłości. Oznacza to prawdopodobieństwo tego, czy dane słowo kluczowe będzie odpowiadało oczekiwaniom wyszukujących użytkowników. Jeśli witryna osiąga wynik jakości 7 lub wyższy jest ona przez Google uznawana za perspektywiczną stronę pod względem klikalności. Reklamy do stron z takim wskaźnikiem otrzymują wyższą pozycję w rankingu i niższe ceny za reklamę (Google może przyznać rabat w wysokości nawet 1/3 ceny). Oznacza to, że im wyższy wynik jakości danego zapytania, tym niższą stawkę trzeba zapłacić za słowo kluczowe.

Tworząc słowa kluczowe najlepiej stosować tzw. logn-tail keywords. Są to bardziej złożone sformułowania dokładniej określające branże, jej lokalizację lub formę zakupu. Inspiracją na słowa kluczowe mogą być m.in.:

  • AdWords keyword tool, czyli pnaler słów kluczowych,
  • AdWords Search term report,
  • Google analyticcs-organic search report,
  • SemRush i inne narzedzia płatne,
  • pomoc agencji SEM/SEO.

Pozycjonowanie (linki)

W odróżnieniu od płatnych kampanii Google wysoką pozycję w indeksie osiągnąć można też praktycznie za darmo. W tym celu najczęściej wykorzystywaną techniką jest linkowanie. Choć potrzebuje ona więcej czasu na osiągnięcie zauważalnych efektów, jeśli linkowanie przeprowadzone zostanie prawidłowo gwarantuje wysoką pozycję w indeksie jeszcze przez długi czasu po zakończeniu działań.

Czasem nawet kilka linków do pozycjonowanej witryny z dużych serwisów może przyczynić się do umieszczenia jej na czołowej pozycji w wyszukiwarce. 

Wartościowe linki można zdobywać tworząc na zlecenie dużych serwisów wpisy eksperckie i gościnne, w których zawarty będzie odnośnik do strony pozycjonowanej, a także biorąc udział w dyskusjach pod interesującymi wpisami. Zatem jakie kryteria powinny spełniać wartościowe linki?

- link zawarty jest w tekście,
- kieruje do strony, która może sie okazać przydatna dla użytkownika,
- link prowadzi do strony, która została zaindeksowana (najlepiej wysoko),
- link kieruje to "najlepszej" ze stron (strona główna).

Uwaga. Jeśli linkowanie nie będzie spełniało ustalonych standardów (pochodzi ze stron ze spamem, linki zawsze pojawiają się w jednym miejscu, albo pochodzą ze stron zawierających już ponad innych 100 linków) zostanie to szybko wykryte i ukarane przez roboty wyszukiwarek.

Katalogowanie

Umieszczanie witryny w wiarygodnych katalogach stron i firm to kolejny pomysł na zdobywanie linków (należy rozważnie dobierać katalogi, by nie umieszczać strony w miejscu, które zamiast klientów będzie sprowadzać telemarketerów). Co więcej w ten sposób można nie tylko podbić miejsce w rankingu, ale przede wszystkim dołożyć kolejna cegiełkę do zbudowania pozytywnego wizerunku firmy.

Strony z najlepszymi opiniami i opisami w danym katalogu, które wyglądają na najbardziej wiarygodne osiągają znacznie lepsze zyski ze sprzedaży od konkurencji.
Swoją witrynę można umieścić m.in. na stronach typu zoomi. W ten sposób wzmocni się jej pozycja w oczach Google, SEO lokalne, a klienci znając lokalizację firmy otrzymają namacalny dowód na jej istnienie.

Zaplecze

Duże firmy SEO posiadają w swojej ofercie tzw. zaplecze SEO. Jest to sieć stron internetowych tematycznie powiązanych ze stroną pozycjonowaną - skuteczne miejsce do linkowania zewnętrznego. Najlepiej jeśli zaplecze jest jak największe i nie linkuje pomiędzy sobą (odnośniki prowadzą tylko do strony pozycjonowanej, a nie do innych stron zaplecza).

Wartościowe zaplecze powinno przybierać formę stron z poradam i(kolejny przykład na to, że chcąc sprzedawać więcej trzeba inwestować w content). W ten sposób wzmacnia się świadomość marki, buduje zaufanie w oczach klientów, a także Google. To kolejny przykład na to, że chcąc zwiększyć zyski należy w takim samym stopniu dbać zarówno o klientów jak i roboty wyszukiwarek.

Analiza

Żadna z powyższych technik nie przyniesie pozytywnych rezultatów jeśli nie będzie realizowana z rozmysłem. Aby nie popełniać błędów i nie tracić więcej niż zyskiwać, warto wspomagać się pomocą agencji marketingowych, doświadczeniem wykwalifikowanych pracowników oraz specjalnymi narzędziami. Kluczowym będzie analiza ruchu na stronie i monitoring zachowania użytkowników. By otrzymywać raporty wspomagające wyciąganie wartościowych wniosków można skorzystać m.in. z Google Analytics, Piwik, czy Website Analyzer.

Wszystkie powyższe założenia sprowadzają się do jednej prostej zasady - sukces w Internecie zależy od bycia widzialnym - osiągnięcia wysokiej i stabilnej pozycji w rankingu wyszukiwarki, a także zwiększenia wiarygodności i rozpoznawalności firmy pośród klientów .


Adam Trześniowski
Specjalista ds. Marketingu w firmie Seoway.
Zaangażowany w rozwój projektu WPDASH.

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com


Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes