Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma » Kadry i Płace

Jak angażować pracowników, by odnieść sukces?

07.12.2017 08:33  Kadry i Płace
Jak angażować pracowników, by odnieść sukces?
Obecnie rynek pracy kusi mnogością ofert. Coraz bardziej komfortowe warunki zatrudnienia w firmach powodują, że kandydaci mają większe niż kilka lat temu wymagania. Zmienił się także system motywowania pracowników. Ekspertka ds. employer brandingu z firmy HRK doradza, w jaki sposób można skutecznie angażować ludzi do wykonywania zadań w pracy.
Budowanie wizerunku wewnątrz organizacji staje się obecnie priorytetem – dzięki skutecznym działaniom zatrudnieni czują się docenieni i zmotywowani do pracy. Zaangażowany pracownik wykracza poza swoje minimum obowiązków i przyczynia się do rozwoju firmy. Osoby, które czują, że odgrywają istotną rolę w działaniu organizacji, z większą starannością wykonują swoje zadania i budują pozytywną atmosferę wśród pozostałych współpracowników.  
 
Znalezienie odpowiednich pracowników jest coraz trudniejsze. Dla młodszego pokolenia, które niedawno weszło na rynek pracy, ważna jest między innymi wysokość pensji oraz dodatkowe korzyści, np. rozwój umiejętności, możliwość pracy zdalnej czy komfortowe warunki. Millenialsi bardziej cenią sobie ciekawe projekty niż poczucie stabilności, dlatego zatrzymanie operatywnych, ambitnych osób w strukturach firmy jest wyzwaniem dla pracodawców  – komentuje Gabriela Golińska, Employer Branding Specialist w HRK.
 
Jak wykazały ostatnie badania Instytutu Gallupa, tylko 13% pracowników na świecie jest zaangażowanych w swoje obowiązki zawodowe. Nie ma jednego, niezawodnego sposobu na zmotywowanie wszystkich osób do pracy. Środki są zróżnicowane ze względu na podział wiekowy pracowników, branżę oraz strukturę organizacji. Warto, aby osoby odpowiedzialne za employer branding planowały strategię w taki sposób, aby odpowiednio dopasować ją do odbiorców. 
 
Komunikacja wewnętrzna 3.0
 
Komunikacja wewnętrzna jest najważniejszym elementem w poprawnym funkcjonowaniu każdej organizacji. Wzmacnia poczucie przynależności, motywuje pracowników do wykonywania obowiązków i odkrywa potencjał drzemiący w zespole. Wraz z rozwojem firmy, zwiększaniem się liczby zatrudnionych w niej osób i pracujących zdalnie pojawiają się problemy w utrzymywaniu dwustronnej komunikacji z pracownikami. Na szczęście z pomocą przychodzą nowe technologie.
 
W dzisiejszych czasach możemy wykorzystywać media społecznościowe i inne platformy internetowe do realizacji celów biznesowych. Dzięki tego typu komunikatorom firmy, które zatrudniają pracowników na całym świecie, mogą sprawnie zarządzać komunikacją i docierać do każdej osoby za pomocą jednego kliknięcia. Jest to duże ułatwienie w budowaniu relacji. Może jednak też stanowić zagrożenie – coraz mniejszą uwagę przykłada się komunikacji bezpośredniej, której często nie da się zastąpić innymi formami rozmów. Dwustronna komunikacja łączy pracownika z firmą, dzięki czemu ten staje się jej ambasadorem – przyznaje Gabriela Golińska.
 
Dobra praca, w dobrej atmosferze, z dobrymi dodatkami i szkoleniami
 
Oprócz nacisku na komunikację wewnątrz firmy ważne jest także tworzenie pozytywnego  środowiska pracy. Pracownik powinien czuć się w nim komfortowo i bezpiecznie, ponieważ spędza w pracy zazwyczaj ponad połowę swojego dnia. Dobre warunki w miejscu pracy korzystnie wpływają na zaangażowanie w wykonywanie obowiązków. Duże firmy prześcigają się w innowacyjnych rozwiązaniach i udogodnieniach, oferując np. masaże w przerwie od pracy czy nowoczesne i ergonomiczne przestrzenie.  
 
Pracownicy pokładają wielkie nadzieje w możliwości rozwoju umiejętności. Jest to istotne zwłaszcza dla młodych ludzi, którzy cechują się często brakiem cierpliwości w pracy – oczekują szybkiego awansu i ciągłego poszerzania swoich kompetencji. Szkolenia umożliwiają osiągnięcie tego celu. Inwestowanie w pracownika i jego rozwój postrzega się jako przejaw zaufania i troski ze strony pracodawcy. Pracownik, który czuje, że jest ważny dla swojej firmy, pracuje z większym zaangażowaniem i pozytywniej myśli o swoim pracodawcy – mówi  Gabriela Golińska, specjalistka ds. employer brandingu w HRK Employer Branding.
 
Ile firm, tyle pomysłów na dodatki motywujące zatrudnionych. Pracodawcy oferują dofinansowanie do kursów językowych, wyjazdy integracyjne do ciekawych miejsc czy benefity takie jak bony upominkowe i bilety do kina. Coraz popularniejsze jest dostarczanie świeżych owoców i warzyw do firmy, organizowanie lunchów czy dni tematycznych. Ciekawym rozwiązaniem są także konkursy, w których zatrudnieni mogą ujawnić swój talent bądź podzielić się pasją i zainteresowaniami.  Najważniejsze jednak w angażowaniu do wykonywania obowiązków jest stworzenie poczucie zaufania. 
 
Pracownicy, którzy mogą zaufać swojemu pracodawcy – tzn. wiedzą, czego mogą się spodziewać i czują stabilność zatrudnienia – będą odwdzięczali się w postaci proaktywnego realizowania celów firmy.  
 
Jasne cele i możliwość wpływania na decyzje firmy
 
Kiedy firma posiada już właściwych pracowników, przełożeni powinni przekazywać im jasne, ambitne i realne cele – takie, które są powiązane ze strategią organizacji. Ciekawą praktyką jest samodzielne wyznaczanie celów do osiągnięcia – zwiększa to motywację do pracy i ogranicza frustrację z niemożliwych do osiągnięcia planów, które zabiją zaangażowanie już na samym wstępie.
 
Ostatnimi czasy zauważamy, że coraz więcej firm stawia na transparentność, co objawia się m.in. w jasno sprecyzowanych i komunikowanych celach nie tylko dla poszczególnych zespołów, ale i tych wyznaczonych dla całej firmy. Pozwala to pracownikom zrozumieć zarówno sens wykonywanej pracy, jak i działanie organizacji. Ważne jest też zadbanie o to, aby komunikacja była obustronna – w wielu firmach pracownicy mogą wyrażać swoje opinie na różne tematy związane z funkcjonowaniem organizacji. Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli daje się pracownikom możliwość wygłoszenia swojego zdania, to później konsekwentnie trzeba się z nim zapoznać i starać się wprowadzić w życie. Da to poczucie szacunku i realnego wpływu na podejmowane decyzje w firmie – mówi Gabriela Golińska, Employer Branding Specialist w HRK.
 
Zarówno misja, jak i wizja firmy to coś, co wyróżnia ją spośród tysiąca innych podobnych organizacji. Im lepiej pracownik poznaje, co jest priorytetem w celach biznesowych, tym szybciej zaczyna rozumieć i utożsamiać się z postawionymi planami. Dzięki umiejętnemu komunikowaniu misji i wizji przedsiębiorstwa zatrudnione osoby zaczynają czuć sens wykonywanych obowiązków, co przekłada się na ich zwiększone zaangażowanie w pracę. 
 
Misję firmy często widzimy na plakatach porozwieszanych na korytarzach, ale im dłużej one tam wiszą, tym bardziej przestajemy zwracać na nie uwagę. Z tego względu komunikowanie misji i wizji powinno przede wszystkim objawiać się w działaniach pracodawców, a nie tylko być oprawione w ramki. Jeżeli pracodawca jest konsekwentny w swoich decyzjach, celach oraz w działaniach, a także postępuje zgodnie z ustaloną misją – pracownicy będą o niej pamiętać, rozumieć i się z nią utożsamiać – przyznaje ekspertka Gabriela Golińska. 
 
Świadome i zaplanowane systemy motywacyjne
 
Pracodawcy mają coraz większą świadomość, że proces budowania zaangażowania zatrudnionych osób jest długotrwały i wymagający konsekwencji w działaniu. Oferowanie podwyżki w celu zwiększenia motywacji pracownika często jest wykorzystywane jako działanie ad hoc. Cechuje się jednak krótkotrwałym wpływem. Według badania Aon Hewitt 2015 „Systemy wynagrodzeń”, otrzymanie awansu poprawia motywację i satysfakcję pracownika na okres od 1 do 3 miesięcy. Tylko konsekwentne realizowanie długoterminowych planów daje efekt długotrwałego zaangażowania pracowników.
 
Sytuacja na polskim rynku pracy powoduje, że firmy, które przez wiele lat nie pracowały nad budowaniem swojego wizerunku zewnętrznego i wewnętrznego, mają teraz bardzo duży problem z pozyskiwaniem nowych i utrzymywaniem obecnych pracowników. Często budzą się dopiero w momencie, kiedy jest już za późno na przygotowanie się do podejmowanych działań. Działania ad hoc, które nie są poprzedzone odpowiednimi badaniami, pozwalającymi wypracować EVP firmy (Employer Value Preposition), rzadko kiedy pozwolą osiągnąć natychmiastowy i oczekiwany skutek. Ważne jest także opracowanie odpowiedniej strategii – przyznaje ekspertka Gabriela Golińska. 
 
Istnieje wiele nowych sposobów na zaangażowanie pracowników. Mogą to być zarówno platformy wspomagające komunikację między pracownikami, jak i rozwiązania polegające na wprowadzaniu zdrowej rywalizacji sportowej wewnątrz firmy. Istnieją też systemy, które pozwalają nagradzać pracowników, zarówno indywidualnie, jak i zespołowo, co daje im poczucie docenienia. 
 
Rozwój employer brandingu sprawia, że na rynku pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania, które pomagają motywować pracowników. Wyróżniają one pracodawców i ułatwiają pozyskiwanie nowych kandydatów do pracy. Należy jednak pamiętać, że warto umiejętnie dobierać oferowane na rynku narzędzia. Podczas wyboru wskazane jest, aby dopasować system do charakteru firmy i do celu, jaki dzięki niemu ma zostać zrealizowany. 
 
HRK 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes