Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma » Kadry i Płace

Noworoczne wyzwanie dla firm – zacznijcie badać kompetencje swoich pracowników

18.12.2014 18:43  Kadry i Płace
Noworoczne wyzwanie dla firm – zacznijcie badać kompetencje swoich pracowników Zdolność przedsiębiorstw do zidentyfikowania i zatrzymania najlepszych pracowników oraz umiejętność promowania pożądanych postaw jest w nowoczesnej gospodarce kluczem do sukcesu.

Niestety 40 proc. polskich firm nie bada regularnie kompetencji swoich pracowników zapominając jak istotnym czynnikiem rozwoju firmy jest jakość kapitału ludzkiego i wykorzystanie tego kapitału na rynku.

Koniec roku to w przedsiębiorstwach zazwyczaj czas podsumowań, rozliczeń, dopinania planów sprzedażowych i aktywności marketingowych.  To wszystko po to, by utrzymać i wzmocnić pozycję rynkową firmy.  Ale czy poza przeglądem oferty, budżetów, polskie firmy dokonują również przeglądu kompetencji pracowników, by mieć pewność, że posiadają odpowiednie zasoby ludzkie do realizacji swoich planów? Chociaż większość firm w Polsce dostrzega konieczność podnoszenia kwalifikacji pracowników (69 proc.) i weryfikacji ich kompetencji (66 proc.), to wciąż prawie 40 proc. nie bada regularnie kompetencji swoich pracowników - wynika z projektu badawczego EFFECTIVENESS i agencji SW Research, przeprowadzonego wśród pracowników działów HR, członków zarządu, właścicieli firm.

W każdej firmie niezbędny jest okresowy przegląd kompetencji pracowników, aby mieć pewność, że mamy zespół ludzi, którzy będą w stanie zrealizować strategię firmy w zaplanowany sposób – mówi Anna Sarnacka, Master Certified Behavioural Consultant z EFFECTIVENESS. I wydaje się, że jest to oczywiste, więc dlaczego tak wiele firm nie bada regularnie poziomu kompetencji pracowników?

Dlaczego nie sprawdzają Państwo regularnie poziomu kompetencji swoich pracowników?
 N=93, wynik w %, Badani mogli wskazywać więcej niż 1 odpowiedź.



Badanie kompetencji jest dla firm wciąż ogromnym wyzwaniem, bo wiele z nich nie ma dobrych doświadczeń w tym obszarze. Naturalnym jest to, że potrzebują skutecznych rozwiązań, które dla firmy nie byłyby zbytnim obciążeniem finansowym. Narzedzia do badania są inwestycją, która szybko przekłada się na zwiększenie np. wyników sprzedaży, tak w odniesieniu do międzynarodowej korporacji, jak i średnich czy małych rodzinnych firm – dodaje Dariusz Chrzanowski, Client Business Partner z EFFECTIVENESS.  

Wyzwanie dla trenerów biznesu i działów HR

Natomiast zdaniem Jolanty Mieczkowskiej-Luto, psycholog, trener biznesu, kierownik Szkoły Trenerów Biznesu INTRA, na uwagę zasługuje to, że firmy, aby badać kompetencje pracowników, potrzebują do tego specjalistów (38 proc. badanych). Wyniki badania potwierdziły nasze obserwacje rynkowe i dlatego nie bez przyczyny już w najbliższej edycji szkoły będziemy certyfikować  pracowników HR, managerów, trenerów wewnętrznych z wykorzystywania narzędzi, w tym testów kompetencji, do określania, redefiniowania potrzeb organizacji, badania kompetencji i , a następnie udzielenia informacji zwrotnej pracownikowi i samemu Zarządowi. Taka informacja zwrotna powinna uwzględniać dotychczasowe osiągnięcia zespołu, mocne strony poszczególnych pracowników, ale ponad wszystko  konkretny plan działań, niezbędnych dla realizacji założonych efektów. I mam tu na myśli nie tylko tradycyjne formy szkoleniowe, ale również warsztaty online, indywidualny coaching dla kierowników zespołów.
Badanie kompetencji jest to zatem proces, który wymaga zastosowania od firm narzędzi o potwierdzonej skuteczności, jak i wykwalifikowanych ludzi, którzy ten proces przeprowadzą. Tylko takie podejście przyniesie oczekiwany efekt.


EFFECTIVENESS


  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes