Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma » Kadry i Płace

Pracodawca bliższy pracownikowi - 95% firm oferuje dodatkowe świadczenia

25.10.2011 14:07  Kadry i Płace
Pracodawca bliższy pracownikowi - 95% firm oferuje dodatkowe świadczenia
Rynek świadczeń pozapłacowych w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Jego wartość szacowana jest na 8 mld złotych. Już blisko 95% firm oferuje swoim pracownikom przynajmniej jedną formę wynagrodzenia, inną niż płaca zasadnicza. Wynika to z faktu, że wynagrodzenie przestało pełnić wystarczającą rolę motywacyjną.

Nawet premie, które cieszyły się dużą popularnością, tracą na znaczeniu w związku z ich doraźnym i krótkookresowym charakterem. Mimo, że w Polsce wciąż płaca zasadnicza stanowi ponad 70% całości wynagrodzenia, zmierzamy ku trendom europejskim, gdzie udział ten wynosi ok. 30%. Pracodawcy zmieniają politykę płacową w oparciu o coraz to nowe narzędzia motywacyjne, jakie oferuje im rynek, a pakiet dodatków pozapłacowych staje się coraz szerszy.

Najbardziej podstawowymi i jednocześnie najczęściej stosowanymi świadczeniami rzeczowymi są telefony i samochody służbowe, które swoim pracownikom oferuje ponad połowa przedsiębiorstw. W związku z faktem, że coraz więcej osób nie traktuje ich jako wyróżnienie, ale jako narzędzie pracy, pracodawcy szukają innych rozwiązań. Ponad 40% firm decyduje się na dofinansowanie wypoczynku (często warunkiem jest wzięcie 2 tygodni urlopu pod rząd) i przekazanie paczek świątecznych. Podobną popularnością cieszą się także nakłady na rozwój pracownika, mianowicie: szkolenia merytoryczne, kursy interpersonalne, kursy językowe, czy dopłaty do studiów.

Według badań “Wynagrodzenia i świadczenia pozapłacowe specjalistów w 2011 roku” przeprowadzonych przez Advisory Group "TEST" Human Resources znacząco wzrosły nakłady na dodatkowe świadczenia zdrowotne (z 23% do 43%) oraz na sport i rekreację. W 2010 roku 35% firm decydowało się dopłacać swoim pracownikom do zajęć sportowych, obecnie jest ich 46%.

W dobie zmieniającego się rynku pracy i rosnących oczekiwań pracowników benefity pozapłacowe zyskują na popularności. Pracodawcy starają się jak najlepiej odpowiadać na potrzeby swojego zespołu. Inicjatywa wprowadzenia w firmie dodatkowych benefitów należy nie tylko do pracodawców, często pomysłodawcami są sami pracownicy. Dzięki marketingowi szeptanemu i polecaniu przez znajomych z innych firm dowiadują się o różnego typu programach i zwracają się do pracodawców o możliwość wprowadzenia świadczeń.

Benefit Systems SA

kk


  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

  • w poprzedniej pracy w zasadzie nie miałem żadnym extra świadczeń, teraz w primesoft moge np. angielskiego sie nauczyc. To powinien byc standard :)

    ~monikk   (14 grudnia 2012 o 14:54)   Zgłoś spam
    Oceń komentarz:
    50%
  • Szkoda, że nie 100 % ;)

    ~Marcin   (25 października 2011 o 14:59)   Zgłoś spam
    Oceń komentarz:
    50%

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes