Jesteś w: Strona główna » Biznes » Kariera

Czy gry symulacyjne rzeczywiście pomagają w edukacji?

29.06.2014 16:02  Kariera
Czy gry symulacyjne rzeczywiście pomagają w edukacji?
Myśląc o edukacji musimy brać pod uwagę dwa aspekty. Po pierwsze, nauka musi być efektywna. Po drugie, musi być ona przyjemna dla uczniów i nauczycieli.

Oznacza, to że najlepiej przyswajamy wiedzę podczas zabawy i rozrywki. Koniecznym warunkiem jest również to by forma nauki była ciekawa i zajmująca oraz, co najważniejsze, nie stanowiła jedynie teorii ale nawiązywała także do praktyki. Pozwalają na to m.in. zdobywające coraz większą popularność, edukacyjne gry symulacyjne.

Dlaczego gry symulacyjne możemy uznać za jedno z najskuteczniejszych rozwiązań? Z jednej strony umożliwiają nam rozwiązywanie problemów, z drugiej zaś pozwalają nam na rywalizację z innymi, co powoduje znacznie większe zaangażowanie, a przez to lepsze efekty poznawcze.

W erze wszechobecnego Internetu, jednym z elementów, które działają na młodzież jak magnes są różnego rodzaju gry komputerowe, zarówno te pudełkowe, jak i przeglądarkowe. Młodzież poświęca tym formom rozrywki bardzo wiele czasu, niejednokrotnie “zarywając nockę”. Gry internetowe tworzone są nie tylko przez programistów, równie wielki wpływ na ich funkcjonowanie mają psychologowie. Ich celem jest wykorzystanie różnego rodzaju bodźców do przyciągnięcia i utrzymania ludzi przy komputerze jak najdłużej i wymuszenia w nich potrzeby zdobywania nowych elementów poprzez mikro transakcje.

Wyobraźmy sobie wykorzystanie dokładnie tej samej “broni” w edukacji. Sprawmy, by młodzież zamiast wciągać się w bezproduktywne klikanie, poświęciła ten czas na zdobywanie potrzebnych w przyszłości umiejętności. Wyobraźmy sobie uczniów, którzy będą wywierali wpływ na nauczyciela, aby dał im więcej okazji na zdobycie lepszych “wirtualnych” ocen.

Jednocześnie niezbędne jest także, by tego rodzaju system posiadał funkcje, które ułatwią pracę nauczycielom. Po pierwsze bardzo istotne jest stworzenie jednej spójnej platformy, która będzie mogła być wykorzystywana przez nich na przestrzeni całego procesu nauczania. Wiąże się to zarówno z różnorodnymi rozgrywkami, które mają na celu edukację w różnych obszarach z podstawy programowej, jak również z dodatkową bazą zadań, która da możliwość rozwijania umiejętności uczniów w pozostałym zakresie.

Gry symulacyjne powinny umożliwiać dużą interakcję z uczniami i znacznie głębszą oraz bardziej wartościową analizę prowadzonych rozgrywek. Nauczyciel musi mieć możliwość porównania poszczególnych wyników uczniów i zainicjowania dyskusji na temat skutecznych strategii osiągnięcia sukcesu. Jedynie prawidłowe nauczanie i praktyka mogą pomóc w odniesieniu sukcesów zawodowych.

Niestety tego rodzaju rozwiązań w polskich szkołach jest bardzo mało. Zajęcia koncentrują się głównie na omawianiu teorii z podręczników i późniejszym sprawdzaniu czy uczniowie nauczyli się ich „na pamięć”. Bardzo rzadko stosowane są narzędzia dydaktyczne pozwalające na ocenę czy młodzież zrozumiała przekazywaną treść i czy będzie potrafiła ją wykorzystać w rzeczywistym świecie.

Podejmowanie tego rodzaju inicjatyw, zmierzających do urozmaicenia i zwiększania efektywności edukacji oraz promowania postaw przedsiębiorczych to z pewnością krok we właściwym kierunku.

Mana Game

kk

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, już teraz możesz zapisać się do naszego newslettera:

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

  • Bardzo oryginalna pomoc naukowa, myślę że uczniowie i nauczyciele będą zadowoleni!

    KRIS90   (11 lipca 2014 o 11:39)   Zgłoś spam
    Oceń komentarz:
    50%
  • zgadzammm się :) !!!!

    ~Ola   (3 lipca 2014 o 11:09)   Zgłoś spam
    Oceń komentarz:
    50%

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes