Jesteś w: Strona główna » Biznes » Firma » Leasing

Carefleet: 53,1% MŚP finansuje samochody firmowe za pomocą leasingu

24.10.2018 12:07  Leasing
Carefleet: 53,1% MŚP finansuje samochody firmowe za pomocą leasingu W przeszło połowie (53,1%) firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) leasing jest jednym z najczęściej wybieranych modeli finansowania samochodów służbowych, wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet. Mikro-, małe i średnie firmy chętnie kupują także samochody ze środków własnych. Niemal 1/4 ich przedstawicieli deklaruje ponadto, że korzysta z przynajmniej dwóch źródeł finansowania służbowych pojazdów.

Jak wynika z danych zebranych na zlecenie Carefleet, z leasingu korzysta obecnie 50% mikro-, ponad 57% małych oraz 47% średnich firm w Polsce. W przeciwieństwie np. do zakupu aut za gotówkę, rozwiązanie to nie skutkuje zamrożeniem kapitału, który może zostać wykorzystany do realizacji strategicznych celów firmy, a minimum formalności i relatywnie niskie wymogi odnośnie zabezpieczenia transakcji w porównaniu z kredytem bankowym są dla przedsiębiorców dodatkową zachętą, podano w komunikacie. 

"Decydując się na finansowanie floty w formie leasingu, firmy mogą wybierać spośród dwóch jego rodzajów - operacyjnego i finansowego. Jak pokazują statystyki, przedsiębiorcy w naszym kraju o wiele chętniej korzystają z pierwszej opcji, choć są również takie sytuacje, w których leasing finansowy może być korzystniejszy. Generalnie wybór pomiędzy dostępnymi na rynku usługami powinien zostać poprzedzony analizą potrzeb przedsiębiorstwa i bilansem korzyści, jakie mogą przynieść dostępne rozwiązania. Pod uwagę należy wziąć przede wszystkim kwestie związane z wykupem auta, wysokością miesięcznego czynszu oraz odpisami amortyzacyjnymi" - powiedział dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet Bartosz Olejnik, cytowany w komunikacie.

Według danych zebranych na zlecenie Carefleet, z leasingu najchętniej korzystają firmy z branży handlowej (56,7% wskazań), transportowej (48% wskazań) oraz  produkcyjnej (54,8% wskazań). Wiele firm z sektora MŚP nadal chętnie finansuje flotę ze środków własnych. Ta forma zakupu pojazdów służbowych jest obecnie jedną z dominujących w 47,6% badanych przedsiębiorstw, wskazano również. 

Z kredytów, które jeszcze kilkanaście lat temu były bardzo popularną formą finansowania aut służbowych, korzysta obecnie 11,6% badanych mikro-, małych i średnich firm. Sukcesywnie rośnie natomiast zainteresowanie wynajmem długoterminowym samochodów - jako jedną z dominujących form finansowania wskazało go 10% ankietowanych. O ile popularność leasingu i finansowania samochodów ze środków własnych utrzymuje się na podobnym poziomie w mikro-, małych i średnich firmach, o tyle zainteresowanie wynajmem długoterminowym rośnie wraz z wielkością przedsiębiorstwa. Odwrotnie natomiast sytuacja przedstawia się w przypadku kredytów. Jako jedną z najczęstszych form finansowania pojazdów służbowych wskazuje je 24% mikroprzedsiębiorstw. W firmach średniej wielkości odsetek ten wynosi zaledwie 4%, podano.

"Wciąż na rynku funkcjonuje duża grupa firm, które korzystają z tradycyjnych modeli finansowania samochodów służbowych, takich jak kredyt czy zakup ze środków własnych. Ci przedsiębiorcy powoli otwierają się jednak na korzyści wynikające z rozwiązań outsourcingowych. Z drugiej strony mamy niemal 1/4 firm, które korzystają jednocześnie z kilku modeli finansowania floty, a także bardzo liczne grono korzystających z leasingu i coraz mocniej zarysowującą się grupę zwolenników wynajmu długoterminowego. Warto zauważyć, że wynajem pojazdów to na polskim rynku rozwiązanie stosunkowo nowe, a jednak bardzo chętnie wykorzystywane przez korporacje i duże przedsiębiorstwa. Prognozy wskazują, że zainteresowanie tą usługą w sektorze MŚP będzie sukcesywnie rosło. Wymaga to jednak czasu, zmian w mentalności przedsiębiorców oraz dużego zaangażowania ze strony firm oferujących usługi  CFM" - dodał Olejnik.

Jak wynika z badania, 18,3% firm z sektora MŚP korzysta w ogóle z wynajmu długoterminowego samochodów. Rozwiązanie to cieszy się największą popularnością w średnich firmach, zatrudniających od 50 do 249 pracowników (29% wskazań). Wynajem długoterminowy jako forma finansowania floty najrzadziej wykorzystywany jest w mikroprzedsiębiorstwach (11% wskazań). Jednocześnie niemal 40% przedstawicieli tych podmiotów rozważa skorzystanie z usługi, wskazano także.

"Usługa wynajmu długoterminowego coraz bardziej zyskuje na znaczeniu w sektorze MŚP. Według naszych badań w 2009 roku tylko niecałe 5% mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw korzystało z tego rozwiązania. Dziś jest to niemal 20%. Polska branża Car Fleet Management konsekwentnie podąża tą samą drogą, którą przeszły kraje Europy Zachodniej, gdzie obecnie większość aut służbowych finansowana jest w formie wynajmu długoterminowego. Tam również z usługi początkowo korzystały korporacje i duże przedsiębiorstwa, a dopiero później, mniejsze podmioty" - podsumował Olejnik. 

Według danych z badania, nieco ponad 47% ankietowanych zna, ale w chwili obecnej nie rozważa korzystania z wynajmu długoterminowego jako modelu finansowania samochodów służbowych, a ponad 11% badanych przedsiębiorców w ogóle nie zna tego rozwiązania.

ISBnews

 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com


Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes