Jak wybrać opony zimowe?

15.02.2019 13:27  Logistyka/Transport
Jak wybrać opony zimowe?

Co to są właściwie opony zimowe ? Tanie i dobre - to podstawowe określenia, które polscy kierowcy używają względem opon zimowych. Tanie jest pojęciem względnym, a co będzie oznaczało stwierdzenie dobre zimówki?

Tak zwane zimówki to opony przystosowane do użytkowania w trudnych warunkach klimatycznych, gdzie temperatura powietrza spada poniżej 5-7 stopni Celsjusza, a na drogach bardzo często pojawia się śnieg, lód, czy też błoto pośniegowe. Dużo lepsze reakcje w takich sytuacjach zapewnia odpowiednia konstrukcja bieżnika. Większa ilość wąskich nacięć, lameli pomaga niejako w ,,wgryzaniu" się w lód i ubity śnieg, mieszanka gumowa z większą ilością krzemionki sprawia, że guma nie będzie twardnieć w niskiej temperaturze, co zwiększa skuteczność działania lameli.


Czym różni się opona 3PMSF od M+S ?

Najważniejszym oznaczeniem opon jest umieszczany na nich symbol 3PMSF, czyli ikonka, która przedstawia płatek śniegu na tle góry z trzema szczytami. Symbol ten został zatwierdzony przez Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy. W Unii Europejskiej obowiązuje od listopada 2012 roku. 3PMSF umieszczone na oponie oznacza, że spełnia one określone wymagania, które stawiane są oponom zimowym, co zostało potwierdzone testami z końcowym certyfikatem. Kupując opony z takim oznaczeniem mamy pewność, że są to na pewno opony zimowe. Oznaczenie M+S to określenie opony błotno-śniegowej. Przez lata było ono uznawane za oznaczenie opony zimowej i po dziś dzień możemy znaleźć je na każdej opinie zimowej z oznaczeniem 3PMSF. Niemniej jednak M+S to wyłącznie deklaracja producenta. Dlatego też opona z tymże oznaczeniem wcale nie musiała przejść żadnych testów, aby zostały potwierdzone jej właściwości zimowe. Ponadto takie oznaczenie można spotkać nie tylko na oponach zimowych, ale również na oponach przeznaczonych do samochodów terenowych, czy na oponach pochodzących z dalekiego wschodu, które nijak mają się do prawdziwych opon zimowych.

Typowa opona zimowa, czyli po prostu opona alpejska

Opony zimowe można podzielić na różne rodzaje. Chociażby ze względu na strefę klimatyczną, w której będą stosowane. W Polsce, w klimacie umiarkowanym sprzedaje się tak zwane opony alpejskie. Projektuje się je z myślą o odśnieżanych drogach, które są na ogół posypywane środkami chemicznymi, albo solą drogową. Tego typu opony dostępne są praktycznie u każdego producenta (patrz też: Autoczescionline24.pl). Podczas projektowania opon alpejskich, ich producenci zwracają szczególną uwagę na zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni w niskiej temperaturze, na zdolność do odprowadzenia błota pośniegowego, albo też jazdę po bardzo śliskich nawierzchniach. Nie zmienia to jednakże faktu, że opony alpejskie nie poradzą sobie w najbardziej ekstremalnych warunkach, czyli na lodzie i na ubitym, śliskim śniegu. Istnieją jednakże opony, które sprawdzą się znacznie lepiej w tej roli.

Opona nordycka

To opona przystosowana do najcięższych warunków drogowych. Sprzedaje się je na ogół w krajach, gdzie panują surowe zimy (USA, Kanada, Ukraina, Rosja i Skandynawia), gdzie drogi są odśnieżane, ale niekoniecznie posypuje się je solą, ani tym bardziej środkami chemicznymi. Są projektowane w taki sposób, żeby radziły sobie z trudnymi warunkami bez konieczności użycia kolców. W przeciwieństwie do opon alpejskich wykazują one znacznie słabsze właściwości na suchej i mokrej nawierzchni, czyli najczęstszych warunkach na naszych rodzimych drogach. Ich ceny na polskim rynku są bardzo wysokie, a sama podaż znacznie ograniczona.

Opona sportowa, SUV

Czy opona zimowa może być sportowa ? To żaden problem, bowiem w ofercie praktycznie każdego z koncernów znaleźć można opony zimowe przeznaczone do samochodów posiadających silniki z dużą mocą. Takie opony będą idealne dla kierowców, którzy często korzystają z autostrad, czyli pokonują duże dystanse z dużą prędkością.

Właściciele pojazdów typu SUV mają znacznie mniejszy wybór ogumienia na zimę, niemniej jednak praktycznie każdy producent oferuje produkty, które przeznaczone są właśnie do takiego typu samochodów. Obecnie można nabyć nawet sportowe opony zimowe do aut typu SUV.

Silikon, krzemionka, kształt bieżnika

Pierwsze opony zimowe przypominały obecne opony M/T i A/T przeznaczone do samochodów terenowych. Posiadały bieżnik z dużymi blokami, które miały za zadanie wbijać się w niedokładnie ubity śnieg. Z czasem jednakże pojawiły się lamele, czyli po prostu nacięcia polepszające przyczepność na śliskiej nawierzchni, a bloki stały się dużo mniejsze, co wynikało z dużo lepiej utrzymywanych dróg.

Współcześnie produkowane opony zimowe mają przewagę nad oponami M+S dzięki zastosowaniu specjalnych mieszanek gumowych razem z krzemionką, silikonem i trzymanymi w tajemnicy dodatkami, które mają za zadanie polepszyć tarcie na śliskiej nawierzchni. Sam kształt bieżnika nie będzie wystarczający, bowiem nowoczesna opona to połączenie wielu różnorodnych technologii, które mają za zadanie zwiększyć parametry przydatne podczas jazdy w bardzo niskich temperaturach. Kształt bieżnika powinien być ostatnią właściwością, według której będziemy wybierać opony zimowe. Dobrym przykładem będą opony chińskie, które często posiadają dobrze wyglądający bieżnik, ale jego właściwości nie dorównują tym od znanych producentów. Za to w sklepach dostępne są tak zwane opony całoroczne, które w zimowych warunkach radzą sobie bardzo dobrze.

 

 

 

 


  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com
biznes