Jesteś w: Strona główna » Biznes » Gospodarka » Logistyka/Transport

Miasta dostały zielone światło na wprowadzenie opłat za wjazd aut do centrum

11.06.2018 12:28  Logistyka/Transport
Miasta dostały zielone światło na wprowadzenie opłat za wjazd aut do centrum W ubiegłą środę Sejm uchwalił nowelizację ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Tym samym posłowie dali zielone światło władzom dużych miast na wprowadzanie opłat za wjazd aut spalinowych do centrum.

Nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych daje lokalnym władzom podstawę prawną do wprowadzania opłat za wjazd pojazdów spalinowych do centrum. Dodatkowa opłata ma obowiązywać wyłącznie w dużych miastach (powyżej 100 000 mieszkańców). Dotyczyć będzie samochodów wykorzystujących tradycyjne układy napędowe. Zwolnieni z opłaty, a zatem posiadający bezpłatne prawo wjazdu do tzw. strefy czystego transportu, mają być właściciele pojazdów elektrycznych, napędzanych wodorem oraz gazem ziemnym.

Opłata za wjazd samochodem o tradycyjnym układzie napędowym do strefy czystego transportu  ma mieć formę abonamentu lub ryczałtu. O jej dokładnej wysokości będą decydowały samorządy. Maksymalnie może wynieść 2,50 zł za godzinę. Niestety dla kierowców, którzy parkują w centrum miasta, nowe przepisy oznaczają podwójne koszty – za wjazd oraz za parking. Wiadomo już, że brak uregulowania opłaty wjazdowej również może poskutkować otrzymaniem mandatu. Jego wysokość może sięgać nawet 500 zł. Tymczasem oprócz możliwości wprowadzenia opłaty za wjazd do centrum, nowa ustawa wprowadza także tzw. opłatę emisyjną, która będzie doliczana do ceny paliw.

Pierwotnie pobieranie opłat za wjazd do centrum miało obowiązywać przez całą dobę. Dzięki poselskim poprawkom, czas ten ograniczono do kilku godzin dziennie – w godzinach od 9.00 do 17.00. Ten przedział ma pozwolić rodzicom na bezpłatne dowożenie dzieci do szkoły.

Pomysł wprowadzenia opłat za wjazd do centrum to próba walki ze smogiem oraz korkami w dużych miastach. Opłata wjazdowa ma pomóc w poprawieniu czystości powietrza w aglomeracjach. To również próba ochrony zdrowia mieszkańców dużych miast przed szkodliwym oddziaływaniem zanieczyszczeń pochodzących z transportu. Pieniądze uzyskane z tytułu opłat wjazdowych mają być wliczane w dochód danej gminy.


Martyna Sarniak
Inwestycje.pl


  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes