Unijne zmiany mogą podkopać polski transport

27.02.2019 11:52  Logistyka/Transport
Unijne zmiany mogą podkopać polski transport Unia Europejska pracuje obecnie nad zmianami prawnymi, które mogą poważnie zaszkodzić pozycji polskich firm przewozowych na rynku europejskim. Szczególne kontrowersje wzbudza przepis dotyczący konieczności opłacania składek na ubezpieczenie kierowcy w kraju, w którym wykonuje największą część swojej pracy.

Zmiany proponowane przez Unię Europejską dotyczą m.in. praw do zabezpieczenia społecznego obywateli krajów członkowskich UE oraz tzw. Pakietu Mobilności, czyli zbioru przepisów regulujących wykonywanie transportu drogowego na terenie krajów UE. Specjaliści ostrzegają, że wejście w życie nowych przepisów może poważnie zaszkodzić polskim firmom przewozowym, które obecnie pozostają liderem na rynku przewozów europejskich.

Zobacz także: Zerowy PIT dla młodych jeszcze w tym roku?

Jedna z najbardziej kontrowersyjnych propozycji nowego prawa mówi o tym, że pracownik mobilny ma płacić składki na ubezpieczenie w tym kraju, w którym wykonuje największą część swojej pracy. Może to oznaczać prawdziwą rewolucję dla firm transportowych, które będą musiały opłacać składki w tych państwach, do których ich kierowcy najczęściej podróżują. Sytuacja skomplikuje się jeszcze bardziej w przypadku firm, których pracownicy odbywają częste wyjazdy do różnych krajów.

Nowe przepisy mogą również zaowocować trudnościami w sprawach administracyjnych. Problemy z wypełnianiem dokumentów w obcym języku mogą mieć nie tylko firmy przewozowe, ale także ich kierowcy. Tymczasem w przypadku nieprawidłowo wypełnionych dokumentów mogą narazić się na kary, a nawet na pozbawienie prawa do emerytury.

Sporo problemów może pojawić się w związku ze zmianą przepisów regulujących wykonywanie transportu drogowego na terenie UE. Choć prace nad Pakietem Mobilności na razie zostały wstrzymane, jego widmo nadal krąży nad polskimi przewoźnikami. Obecnie projekt zapowiadanych zmian wrócił do Komisji Transportu i Turystyki TRAN, która ma go jeszcze raz przeanalizować i poddać niezbędnym poprawkom. Specjaliści przewidują, że temat ten wróci do Parlamentu Europejskiego dopiero po wyborach.

Zobacz także: 78% rynku aut używanych stanowiły w 2018 r. silniki do 1,9 litra

Z analizy Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska” wynika, że nowe przepisy mogą zabrać polskim firmom przewozowym nawet połowę rynku usług transportu międzynarodowego. W efekcie u wielu mniejszych przedsiębiorstw mogą pojawić się problemy z rentownością, prowadzące nawet do zamykania działalności.


Inwestycje.pl


Obejrzyj koniecznie materiały wideo od inwestorzy.tv:
 
#6 Śniadanie Inwestorów: CwMedia SA   Aforti Holding SA, Klaudiusz Sytek - Prezes Zarządu, #321 ZE SPÓŁEK
 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com


biznes