Rozwój na rynku pożyczek krótkoterminowych

10.11.2011 15:30  NewConnect
Rozwój na rynku pożyczek krótkoterminowych
Inwestycje.pl rozmawiają z Marcinem Tokarkiem, prezesem SMS Kredyt Holding S.A. Spółka zadebiutowała na rynku NewConnect w lipcu 2011 r.
 
Inwestycje.pl: Od lipca tego roku jesteście spółką notowaną na rynku NewConnect. Jak ta decyzja wpłynęła na działalność Państwa firmy?

Marcin Tokarek: Przede wszystkim kapitał pozyskany dzięki rynkowi NewConnect pozwolił nam na bardzo dynamiczny rozwój sprzedaży w bieżącym roku. Parząc na rosnącą sprzedaż uważam, iż decyzja o debiucie giełdowym spełniła nasze oczekiwania co do dalszego rozwoju spółki. Marka SMS Kredyt stała się rozpoznawalna nie tylko w śród osób z branży ale także zwykłych ludzi stanowiących grupę docelową dla naszych produktów. Obecność na NewConnect jest dodatkowym zobowiązaniem do osiągania coraz to lepszych wyników. Ponadto zaufanie inwestorów stanowi dla nas bardzo dużą wartość.
 
I: Oferta spółki cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem wśród inwestorów, o czym świadczyła duża stopa redukcji w zapisach na akcje. Spodziewaliście się takiego rozwoju sytuacji?

MT: Rzeczywiście redukcja była bardzo duża, przekraczając 50%. W naszej ocenie obecny rok jest znakomitym momentem do inwestowania w segmencie firm niebankowych oferujących produkty finansowe. Co raz więcej Polaków nie może zaspokoić swoich podstawowych potrzeb finansowych w bankach. Ludzie ci są podstawową grupą do której adresujemy naszą ofertę. Odpowiadając konkretnie na zadane pytanie przyznam, iż nie spodziewaliśmy się problemów z uplasowaniem emisji tym bardziej, że naszym autoryzowanym doradcą był PROFESCAPITAL – posiadający bogate doświadczenie w przeprowadzaniu tego typu emisji. 
 
I: Rynek pożyczek krótkoterminowych rozwija się w Polsce dynamicznie. Jak to wygląda w innych krajach naszego regionu, a jak na przykład w krajach Europy zachodniej?

MT: Z naszych obserwacji wynika, iż rynek pożyczek krótkoterminowych ma swoje korzenie i jest najbardziej rozwinięty w krajach skandynawskich (Szwecja, Finlandia) oraz bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia). Uważam, iż w krajach z naszego regionu ten rynek jest na podobnym etapie rozwoju jak u nas. Jestem przekonany, że wraz z zaostrzaniem polityki kredytowej w krajach europejskich nastąpi dalsza ekspansja niebankowych podmiotów oferujących produkty finansowe osobom fizycznym. Natomiast jako przykład kraju w Europie Zachodniej z dobrze rozwiniętym rynkiem możemy podać Wielką Brytanię. Jeżeli chodzi o nasze plany to obecnie koncentrujemy się na rynku polskim jednak nie wykluczamy ekspansji zagranicznej w kolejnych latach.
 
I: Produkty spółki dystrybuowane są poprzez SMS, stronę internetową, telefon oraz współpracę z biurami kredytowymi. Który z tych kanałów jest dominujący? Którą z form sprzedaży chcecie szczególnie rozwijać?

MT: Od ponad roku realizujemy strategię rozwoju dystrybucji w oparciu o współpracę z biurami kredytowymi. Przez ten okres nawiązaliśmy współpracę z większością punktów pośrednictwa finansowego działających w Polsce dzięki czemu ten kanał dystrybucji generuje większość naszych obrotów. Szybki rozwój sieci dystrybucji a tym samym wzrost sprzedaży wiąże się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na kapitał. W tym celu spółka wyemitowała obligacje o wartości 500 tys. PLN i oprocentowaniu 15%, a do końca listopada planuje pozyskać z obligacji kolejne 2 mln PLN. W obecnym czasie skupiamy się na rozwoju oferty tak aby w już działającej sieci pośredników uzyskiwać jak najwyższe poziomy sprzedaży. Oferujemy naszym agentom platformę informatyczną dostosowaną do ich potrzeb oraz możliwość stworzenia indywidualnej gamy produktowej zależnie od ich potrzeb.
 
I: Zupełnie niedawno podpisaliście umowę o współpracy z firmą Fines? Czy już są jej efekty? Czy w strategii spółki, w Państwa planach, jest wejście w kooperację z podobnymi operatorami bankowymi?

MT: Jesteśmy bardzo zadowoleni z tej współpracy. Operator bankowy jakim jest Fines posiada duże doświadczenie w sprzedaży produktów finansowych. Mamy nadzieję, iż do końca roku uda nam się uruchomić cały potencjał sprzedaży. Oczywiście jesteśmy otwarci na współpracę z każdym partnerem który chce uzupełnić swoją ofertę o nasze produkty. Dotyczy to zarówno operatorów bankowych jak również agencji płatności dla których nasz produkt wydaje się idealny z uwagi na prostotę obsługi po stronie agenta.
 
I: W 2010 r. spółka wypłaciła ponad 7 mln zł pożyczek i osiągnęła ponad 0,5 mln zł zysku netto. Prognoza na 2011 r. zakłada wypłacenie pożyczek na kwotę ponad 27 mln zł i zysk netto na poziomie 2,3 mln zł. Czy uda się to zrealizować?

MT: Uruchomienie sprzedaży w sieciach agencyjnych zajęło nam więcej czasu niż prognozowaliśmy, dodatkowo zmieniła się struktura sprzedaży na rzecz produktów wieloratalnych. Z jednej strony bardzo nas to cieszy, bo są to produkty wysoko marżowe, co zdecydowanie przełoży się na wypracowywany zysk netto, ale z drugiej strony przy założeniu zasady memoriałowej rozliczania przychodów nastąpi to w przyszłych kwartałach, dlatego nie możemy osiągnąć zakładanego poziomu zysku w tym roku. W związku z tym skorygowaliśmy prognozy finansowe na lata 2011-2013. Prognozujemy wypracowanie 825 tys. PLN zysku netto w 2011 roku oraz 8,1 mln PLN w 2012 roku i 17,9 mln PLN w 2013 roku.
 
I: Dziękujemy za rozmowę.
 

kk 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com

Przeczytaj również:


Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

gielda