Jak zaprojektować biuro dla 2,5 mln efektywnych pracowników?

14.06.2018 13:26  Nieruchomości
Jak zaprojektować biuro dla 2,5 mln  efektywnych pracowników? Zapomnij o stołach do ping-ponga, pokojach do medytacji czy piwie w firmowym barku. Dziś, idealna przestrzeń biurowa, która zwiększa komfort i wydajność pracownika to kompromis sztuki i nauki – tłumaczy zespół ekspertów Regus, odpowiedzialny za opracowywanie kluczowych elementów doskonałej przestrzeni do pracy.

Według badań przeprowadzonych przez Gensler- firmę zajmującą się architekturą globalną – niska wydajność pracowników spowodowana źle zaprojektowaną przestrzenią biurową  w samym 2017 r. przyniosła amerykańskim pracodawcom ok. 330 miliardów dolarów strat.

Dobrze zaprojektowane biuro zwiększa zadowolenie pracowników o 33% oraz, jak twierdzi połowa respondentów, zwiększa produktywność pracownika, który w dalszej perspektywie, rzadziej decyduje się na zmianę pracy. Nowe biura Regusa, dostawcy przestrzeni biurowej dla 2,5 mln pracowników w 110 krajach – są przykładem świadomie zaprojektowanej, doskonałej przestrzeni pracy, która podejmuje wyzwanie rynku.

„Wspaniały projekt biura to równowaga między sztuką i nauką” – powiedział Filippo Sarti, dyrektor globalny ds. obsługi nieruchomości i organizacji nowych centrów w firmie Regus. „Sztuka to zaprojektowanie przestrzeni tak, aby była atrakcyjna i zachwycała użytkownika. Nauka to zadbanie, aby przestrzeń odpowiadała zarówno firmom, które ją wynajmują, jak i pracownikom, którzy z niej korzystają”
.
„Ludzie zwykle myślą, że projektowanie biur polega po prostu na odpowiednim rozmieszczeniu biurek, ale to o wiele więcej” – powiedział Francis Cleary z Hongkongu, dyrektor projektu ds. organizacji nowych centrów w rejonie Azji i Pacyfiku w firmie Regus. „Chodzi o reagowanie na to, kiedy, gdzie i jak pracują ludzie. Biura muszą być przestrzenią, która sprzyja produktywności, kreatywności i współpracy”. Wraz z ewolucją projektu nowoczesnego biura ewoluuje też projekt firmy Regus. Nowe biuro Regus ma się do pierwszego biura sprzed 30 lat tak, jak Tesla z 2018 r. do Hondy Accord z roku 1989.

Nowe centra biznesowe Regus opierają się na jednym z kilku projektów. Lokalizacja oraz klienci określają, która opcja zostanie zastosowana. „Wśród naszych klientów są zarówno millenialsi z technologicznych startupów i branży kreatywnych, jak i specjaliści w dziedzinie finansów i usług” – powiedział Cleary. „Chcemy zaoferować przestrzeń, która będzie odpowiednia dla różnych rodzajów działalności i związanych z nimi potrzeb”.

Przykładem takiego projektu może być inspirowane naturą i czterema porami roku Sagano zrealizowane w lokalizacji Regus Villa Metro (obok metra Wilanowska w W-wie) - przejrzysta i nowoczesna przestrzeń wykorzystująca eleganckie linie, stal nierdzewną czy szkło hartowane. Projekt Sagano wpisuje się w obecny trend w projektowaniu – biofilię, czyli ludzkie pragnienie do kontaktu z innymi formami życia. Dzięki połączeniu żywych organizmów, naturalnych wzorów i elementów inspirowanych naturą pracownicy mogą czuć się zrelaksowani, zaangażowani i połączeni z otaczającym ich światem. „Dzięki zastosowaniu naturalnych materiałów, w tym fornirów drewnianych i czystego, jasnego oświetlenia, tworzymy spokojną, wydajną przestrzeń. Centrum Clarahuus w Bazylei w Szwajcarii jest kolejną z realizacji tego projektu. Ten profesjonalny w wyglądzie i stylu kompleks idealnie wpisuje się w konwencję obszaru geograficznego oraz charakteru firm, które z niego korzystają” – powiedział Cleary.

Dla porównania, projekt Bauhaus, ma industrialny charakter, który cieszy się popularnością wśród startupów i młodych firm. „Firmom nastawionym na twórcze, artystyczne działania Bauhaus oferuje stylowe, niekonwencjonalne środowisko, z dużą różnorodnością przestrzeni do pracy” –wyjaśnił Cleary. Centrum biznesowe „Warszawa Solec” oraz Ramat Hachayal w Tel Awiwie było jednym z pierwszych projektów w tym stylu.

Magia kolorów i zakrzywionych linii. 

Nowe podejście do dobrego samopoczucia pracowników ma wpływ na nowy projekt biura.  Badania wykazały, że ekspozycja na - obecne w biurach Regusa - błękity i zielenie -  może pobudzać kreatywność, a czerwień poprawia wydajność w zadaniach wymagających skupienia.

Zastosowanie w nowych lokalizacjach okrągłych stołów lub biurek z zaokrąglonymi rogami  również nie są przypadkowe. Jak dowodzą badania, środowisko z zakrzywionymi liniami wiąże się z pozytywnymi emocjami, które wspomagają kreatywność i produktywność.

Kroimy na miarę.

Kolejnym etapem projektowania biura jest świadome dzielenie przestrzeni. Badanie dotyczące przestrzeni do pracy przeprowadzone przez brytyjską firmę Gensler w 2016 r. wykazało, że 67% pracowników w Wielkiej Brytanii czuje pod koniec każdego dnia pracy wyczerpanie spowodowane swoim najbliższym otoczeniem. To samo badanie wykazało również, że pracownicy byli bardziej skłonni do innowacji, gdy mieli dostęp do szeregu przestrzeni wspierających różne style pracy.

Dziś odchodzi się od open-spaców a stawia na maksymalnie zróżnicowane otoczenie, które jest  przyjazne pracy opartej na aktywności oraz swobodzie przemieszczania się.

„W przeszłości, biura często przypominały sale lekcyjne” – powiedział Cleary. „Tę jednolitość zastąpiono różnorodnymi elementami, takimi jak indywidualne biura, boksy do spotkań, wspólne stoły, stoły do czytania, miejsca, w którym można spokojnie pomyśleć, boksy do rozmów telefonicznych, oraz sale konferencyjne. Kluczem do sukcesu jest zaoferowanie pracownikowi, który de facto na różnym etapie dnia pracy ma inne potrzeby, potencjalnie każdego rodzaju przestrzeni. Wyzwanie natomiast polega na prawidłowym oszacowaniu popytu na dany element, aby przestrzeń nie była ani zatłoczona, ani niedostatecznie wykorzystana”.

W interakcjach siła.


Kolejnym ważnym aspektem jest przestrzeń do relaksu. Badania pokazują, że interakcje, w tym przypadkowe spotkania — czasem nazywane „kolizjami twórczymi” – wbrew pozorom, zwiększają produktywność. Studium przypadku cytowane w miesięczniku Harvard Business Review opisuje sytuację, gdy pracownicy otrzymali znaczki socjometryczne umożliwiające śledzenie ich ruchów i interakcji. Dane zebrane w ciągu kilku tygodni wykazały, że gdy sprzedawca zwiększył interakcje ze współpracownikami w innych zespołach o 10%, jego sprzedaż wzrosła również o 10%.

Prosta decyzja o tym, gdzie są umieszczane ekspresy do kawy, może okazać się krytyczna w inżynierii takich kolizji. Dlatego właśnie kafejka i przestrzeń socjalna są sercem każdego nowego centrum biznesowego — od Chin po Kolumbię. „Chcemy zachęcać do interakcji” –powiedział Cleary. „Kafejka znajduje się tuż przy wejściu i jest połączona ze wszystkimi pozostałymi obszarami, dzięki czemu poszczególni pracownicy również mogą poczuć większą więź”.
 

W Rzymie zachowuj się jak Rzymianin.

Ostatni etap polega na indywidualnym dostosowaniu przestrzeni za pomocą materiałów, wyselekcjonowanego umeblowania czy dzieł sztuki. To tutaj istnieje największy potencjał, aby nadać każdemu centrum biznesowemu odrębną a jednak współgrającą z lokalizacją, tożsamość. W centrum biznesowym Menara Boustead, które zostało otwarte w 2017 r. w Penang w Malezji, stare mapy Penang pokrywają ściany, a dekoracyjne płytki podłogowe pochodzą z tradycyjnych malezyjskich sklepów. „Chodzi o to, aby wybrać jakąś część lokalnej architektury i nadać przestrzeni indywidualny charakter” – powiedział Cleary.

„Błędem byłoby ignorowanie wpływu lokalizacji na projekt” – powiedział Sarti. „Centra Regus na całym świecie mogą opierać się na tych samych wytycznych projektowych i dążyć do utrzymania stałej jakości i standardu, ale korzystają z produktów lokalnych i są dalekie od jednostajności”.

Nowe technologie na straży Twojej produktywności i jakości naszych usług. 


Od czujników pod blatami po elektroniczne identyfikatory, wszystko w biurach Regus ma dostarczać informacji na temat potencjalnych potrzeb klienta. „Dysponujemy ogromnymi zasobami informacji na temat sposobu korzystania z naszych centrów” – powiedział Andre Sharpe, dyrektor ds. informacji w firmie Regus. Jesteśmy jak laboratorium, które może monitorować sposób korzystania z naszych produktów i usług, a następnie dostosowywać je i zapewniać użytkownikom większą wygodę na podstawie otrzymanych wyników.

Jednym z przykładów jest wykorzystywanie danych dot. rezerwacji sal, z różnych lokalizacji Regus na świecie a następnie monitorowanie, w jaki sposób klienci korzystają z danego centrum biznesowego. Widzimy, w których przestrzeniach i o jakich porach dnia panuje duży ruch. Pomaga nam to zrozumieć, czy obszary zapewniają naszym klientom optymalną wydajność”.

„W przyszłości, na podstwie tego typu informacji, firmy będą mogły opracować schematy wydajności pracownika oraz tego w jaki sposób dana przestrzeń służy użytkownikom i jak wpływa na firmę”. – powiedział Sharpe.

Sharpe podkreśla, że chociaż poufność danych będzie kluczowym czynnikiem, to usługi te, gdy są prawidłowo wykorzystywane, pomagają firmom tworzyć indywidualnie dostosowane biura, które wspierają współpracę i osiąganie pozytywnych wyników.

Cleary i Sarti dostrzegają również znaczenie wykorzystania danych do zapewniania informacji na potrzeby przyszłych projektów: „Projektujemy dla firm, ale projektujemy także dla ludzi. Jeśli możemy dać ludziom to, czego chcą w miejscu pracy, zanim sami się o tym dowiedzą, będzie to korzystne dla wszystkich”.

Najnowsze badanie Regus przeprowadzone wśród 20 000 starszych menedżerów i właścicieli firm na całym świecie, wykazują, że jedna piąta respondentów wybrała centra biznesowe jako najpopularniejszą lokalizację do pracy zdalnej. „Dzisiejsze biura zmierzają do tego, aby stać się przestrzenią typu docelowego” — powiedział Cleary. „To miejsce, w którym decydujesz się pracować, ponieważ tam pracujesz najlepiej”.



Regus


  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

inwestowanie