PRCH i EY: W Polsce było 11,9 mln m2 pow. handlowej na koniec I poł. 2018 r.

29.11.2018 16:21  Nieruchomości
PRCH i EY: W Polsce było 11,9 mln m2 pow. handlowej na koniec I poł. 2018 r. W Polsce na koniec I połowy 2018 r. istniało 11,9 mln m2 nowoczesnej powierzchni handlowej w ponad 500 obiektach, wynika z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych i EY pt. "Społeczno-ekonomiczne znaczenie rozwoju nieruchomości handlowych w Polsce". 

"W 2017 roku szacunkowa wartość sprzedaży w centrach handlowych odpowiadała 18% wielkości sprzedaży detalicznej w Polsce podczas gdy udział sprzedaży online 4,7%" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

W ostatnich 5 latach przybyło około 2,5 mln m2 powierzchni najmu nieruchomości handlowych Na każde 100 m2 powierzchni przypada 3,5 miejsca pracy, a średnio w każdym centrum w Polsce zatrudnionych jest ok. 800 osób, podano także. 

"Branża nieruchomości handlowych nad Wisłą to od lat stabilny sektor zarówno pod kątem systematycznego rozwoju, zatrudnienia, jak i inwestycji. Polska do tej pory cieszyła się najwyższym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej zainteresowaniem ze strony inwestorów, jak i sieci handlowych" - powiedział dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych. Radosław Knap, cytowany w komunikacie.

Według Research&Education Manager z Polskiej Rady Centrów Handlowych Anna Zachara-Widła, porównując strukturę rynku retail w Polsce, okres ostatnich 6 lat to powolny wzrost udziału parków handlowych i centrów wyprzedażowych na tle dominujących do tej pory tradycyjnych galerii handlowo-rozrywkowych.

"Na przestrzeni ostatnich lat zmienia się coraz bardziej lokalizacja i rodzaj nowych obiektów. Deweloperzy stawiają na miasta poniżej 100 000 mieszkańców. Większe zainteresowanie budową nowych projektów w mniejszych miejscowościach wynika z wysokiego stopnia nasycenia powierzchnią handlową w większych miastach" - powiedziała Anna ZacharaWidła, research&education manager PRCH, cytowana w komunikacie.

W najmniejszych ośrodkach miejskich powstają głównie parki handlowe. W ciągu ostatnich 6 lat udział podaży tych obiektów w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców w stosunku do całego rynku wzrósł z 7% do 22%. Kolejnym trendem obserwowanym na rynku jest rozwój centrów wyprzedażowych poza głównymi aglomeracjami. W 2012 roku centra wyprzedażowe występowały wyłącznie w największym miastach. Na koniec I poł. 2018 roku już 1/4 takich obiektów znajduje się w mniejszych miastach, podano także.

"Według danych Polskiej Rady Centrów Handlowych, średniej wielkości centrum handlowe odwiedzała około 4,2-4,8 mln klientów rocznie. Największe obiekty mogą liczyć na odwiedziny ponad 10 mln klientów rocznie. Bardzo wyraźna jest natomiast sezonowość odwiedzin klientów w ciągu roku. Tradycyjnie miesiącem z rekordowymi wynikami jest grudzień, kiedy odwiedzalność galerii jest przeciętnie o 26% wyższa niż w pozostałych miesiącach roku" - czytamy dalej.

W Polsce w 2017 roku w sektorze było zatrudnionych 22,8% pracujących i był on drugim po przemyśle sektorem pod względem zatrudnienia. Według danych GUS, cytowanych w materiale, zatrudnienie w sektorze w 2016 roku wynosiło 3,7 mln. Biorąc pod uwagę dane ICSC, centra handlowe generowały ponad 10% miejsc pracy w sektorze, podano także.

"Praca w centrach handlowych jest dobrą alternatywą dla studentów chcących dorobić w czasie studiów,  dzięki elastycznemu grafikowi młodzi ludzie są w stanie połączyć pracę zawodową ze studiami. Zgodnie z wynikami badań Kantar Millward Brown przeprowadzonymi na zlecenie PRCH, aż 63% pracowników centrów handlowych ma mniej niż 30 lat i aż 1/3 z nich kontynuuje naukę" - podsumował Knap.


ISBnews

 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

inwestowanie