Jesteś w: Strona główna » Biznes » Prawo

Proste i zrozumiałe listy zamiast tradycyjnych upomnień poprawiają ściągalność podatków

12.06.2017 09:20  Prawo
Proste i zrozumiałe listy zamiast tradycyjnych upomnień poprawiają ściągalność podatków
 Liczba podatników płacących zaległy podatek mogłaby wzrosnąć o 20 procent, gdyby administracja skarbowa zastąpiła wysyłane obecnie tradycyjne, pisane urzędowym językiem upomnienia prostymi, zrozumiałymi i bezpośrednimi listami wzywającymi do zapłacenia zaległego podatku, wynika z opublikowanego w poniedziałek raportu Banku Światowego.
 
Spośród tak zwanych listów behawioralnych – w odróżnieniu od standardowych upomnień pisanych urzędowym językiem – najbardziej na Polaków zalegających z opłaceniem podatków działają te, które zawierają ostrzeżenia i odwołują się do kar. Podatnicy w dużo mniejszym stopniu reagują na argumenty dobra publicznego, które podkreślają na przykład, że uchylanie się od zapłaty podatku uderza w finansowanie przedszkoli, szkół czy dróg.
 
„Raport pokazuje jak w prosty, szybki i tani sposób zwiększyć przychody podatkowe, wykorzystując coraz popularniejsze na świecie techniki behawioralne. Nasze badanie było unikalne, ponieważ objęło wszystkich podatników podatku dochodowego z całej Polski zalegających z zapłatą podatku, czyli niemal 150 tysięcy osób. Sukces tego przedsięwzięcia nie byłby możliwy, gdyby nie wzorowa współpraca naszych ekspertów z przedstawicielami Ministerstwa Finansów oraz lokalnej administracji skarbowej” – mówi Przedstawiciel Banku Światowego na Polskę i kraje bałtyckie Carlos Piñerúa.
 
Poprawianie ściągalności podatków i zwiększanie dochodów podatkowych jest priorytetem dla polskiego rządu. Oprócz środków tradycyjnych, takich jak zmiany w prawie podatkowym czy reformy administracyjne, za granicą na znaczeniu zyskują działania o charakterze behawioralnym, czyli wykorzystujące wiedzę psychologiczną czy socjologiczną. Ministerstwo Finansów postanowiło sprawdzić czy zastosowanie rozwiązań behawioralnych mogłoby poprawić wypełnianie obowiązków podatkowych także przez Polaków.
 
„Wszyscy jesteśmy podatnikami a misją Krajowej Administracji Skarbowej jest zabezpieczenie dochodów budżetowych państwa. Dlatego zależy nam, aby administracja skarbowa była zarówno przyjazna dla podatników jak i skuteczna w pobieraniu podatków. Badanie przeprowadzone przez Bank Światowy wpisuje się w szeroką strategię działań, zmierzających do uszczelniania systemu podatkowego, ale też do podniesienia poziomu komunikacji z podatnikami. Wnioski z tego badania są dla nas cennym źródłem wiedzy i będziemy je brali pod uwagę rozwijając usługi Krajowej Administracji Skarbowej” – powiedział Sekretarz Stanu, Szef KAS Marian Banaś.
 
Raport Banku Światowego głosi, że skuteczność niektórych rodzajów listów była uzależniona od charakterystyki podatników. Na przykład przekaz oparty na idei dobra publicznego pomógł w zwiększeniu ściągalności podatków wśród osób w wieku 20-29 lat, ale miał negatywne skutki w przypadku podatników w wieku 50-64 lat. Podobnie, pisma oparte na koncepcji dobra publicznego są bardziej skuteczne na obszarach wiejskich, prawdopodobnie z uwagi na bardziej bezpośredni związek z rezultatami tego rodzaju wydatków i ich znaczeniem dla społeczności lokalnej.
 
Bank Światowy

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes