Inwestycje.pl

« Powrót

Tygodniowy przegląd wiadomości z sektora TMT

Biznes i finanse

Wartość polskiego rynku reklamowego w 2012 r. spadnie o 0,7% do 7,09 mld zł netto, wynika z nowej prognozy ZenithOptimedia Group, cytowanej przez Wirtualnemedia.pl. Wcześniej spodziewano się 1,9-proc. wzrostu.

"Zredukowaliśmy wcześniejsze estymacje z uwagi na mało optymistyczne informacje płynące z rynku, dotyczące wartości wydatków reklamowych w pierwszym kwartale oraz prognozy gospodarcze mówiące o spowolnieniu wzrostu PKB, spadku eksportu, inwestycji i konsumpcji" - powiedziała dyrektor działu rozwoju badań DriveR w ZenithOptimedia Group Anna Marszalik-Kraszewska, cytowana przez Wirtualnemedia.pl. Dodała, że zweryfikowano oczekiwania w stosunku do wpływu Euro 2012 na branżę reklamową. "Pierwotnie spodziewano się zwiększonej aktywności reklamodawców, ci jednak obcięli swoje inwestycje w obawie przed zbyt dużym nasyceniem reklamowym" - zaznaczyła Marszalik-Kraszewska.

Giełda, fuzje i przejęcia

Netia nadal może w tym roku przeznaczyć łącznie do 125 mln zł na skup akcji własnych, podała spółka w aktualizacji "polityki dystrybucji środków do akcjonariuszy". Niezależnie od tego spółka nadal chce przeprowadzić kolejne akwizycje.

"Pewne istotne transakcje akwizycyjne są nadal możliwe w stacjonarnym segmencie telekomunikacyjnym (...). Dalsza ekspansja przez akwizycje pozostaje optymalną drogą wzrostu dźwigni finansowej do maksymalnego poziomu 2.5x zysku EBITDA oraz docelowego poziomu 1.5x zysku EBITDA" - czytamy w komunikacie. Spółka ocenia, że optymalnym sposobem sfinansowania akwizycji jest zaciągnięcie dodatkowego kredytu i/lub emisja pięcioletnich obligacji denominowanych w polskiej walucie. "Cele akwizycyjne to podmioty generujące zysk EBITDA, co powinno pozwolić na pozyskanie dodatkowego finansowania" - podano także. Pod koniec zeszłego roku Netia sfinalizowała przejęcie Telefonii Dialog za 968,93 mln zł oraz Crowley Data Poland za 31,8 mln USD. Spółka deklarowała wcześniej, że jest też zainteresowana przejęciem Exatela oraz TK Telekom. Równocześnie Netia deklaruje kontynuację realizacji programu skupu akcji własnych w celu umorzenia.

AdMassive, spółka działająca segmencie e-marketingu oraz wsparcia sprzedaży w kanałach cyfrowych, liczy na podtrzymanie dynamiki wzrostu przychodów, a także negocjuje dwie akwizycje, poinformował prezes Rafał Michalczyk w rozmowie z agencją ISB.

Dodał, że spółka będzie rozważać kolejne akwizycje oraz planuje z czasem przeniesienie notowań na rynek główny."W trakcie road show rozmawialiśmy z wieloma inwestorami, którzy byli zainteresowani naszą spółką, ale co do zasady nie inwestują w NewConnect lub nie interesują ich inwestycje poniżej 1 mln euro" - powiedział ISB Michalczyk. Dodał, że spółka ma ambicje podtrzymania tempa wzrostu i jest zainteresowana w ciągu kilku lat przeniesieniem notowań na rynek główny.

Surfland Deweloper System (SDS) rozpoczął prywatną emisję nowych akcji i planuje w III kw. tego roku zadebiutować na NewConnect, poinformowała spółka informatyczna w komunikacie. SDS planuje m.in. ekspansję zagraniczną.

"Dzięki nowej emisji akcji, spółka planuje rozwinąć produkty o nowe funkcjonalności oraz dokonać standaryzacji niektórych z nich, co ma umożliwić sprawniejszą obsługę polskich przedsiębiorstw. Ważnym celem emisyjnym jest również planowana ekspansja na rynki Europy Środkowo-Wschodniej" - czytamy w komunikacie. Spółka dostarcza zaawansowane rozwiązania informatyczne dla spółek z branży deweloperskiej, w szczególności w dużych aglomeracjach. SDS deklaruje, że jest liderem polskiego rynku w obszarze oprogramowania użytkowego dla deweloperów, a wśród jej ponad 60 klientów znalazły się m.in. takie przedsiębiorstwa jak: Gant, Atlas, Vantage oraz Robyg.

Kadry


Romuald Rutkowski zrezygnował z funkcji prezesa Asseco Business Solutions, poinformowała spółka w raporcie. Nie podano przyczyn jego rezygnacji.

"Zarząd Asseco Business Solutions podaje do publicznej wiadomości, iż w dniu dzisiejszym tj. 20 czerwca 2012 r. doręczone zostało do spółki oświadczenie o rezygnacji Pana Romualda Rutkowskiego z pełnienia funkcji Prezesa Zarządu oraz z członkowstwa w Zarządzie Asseco Business Solutions z dniem 30 czerwca 2012 r." - czytamy w raporcie. Rutkowski wejdzie w skład rady nadzorczej spółki.

Produkty i wdrożenia, inne wiadomości


Najczęściej wymienianym selekcjonerem w serwisie Twitter jest Roy Hodgson (Anglia) - 30% wszystkich wiadomości dotyczących selekcjonerów, poinformowali analitycy IBM Netezza Lab, którzy analizują postrzeganie Euro 2012 w mediach społecznościowych.  Ponad dwa razy mniej mają następni w kolejności: Laurent Blanc (Francja) - 13,2% oraz Franciszek Smuda 12,6%.

Niestety użytkownicy Twittera nie wykazali się zdolnościami prognostycznymi. Według analiz IBM aż 58% osób typujących wynik meczu Polska-Czechy, który miał decydować o wyjściu z grupy spodziewają się wygranej „Biało-czerwonych". Raporty wskazują m.in. jakie były najchętniej powtarzany tweety oraz jacy piłkarze budzą największe zainteresowanie w sieci. Choć analizę Euro można uznać za zabawę, to wykorzystuje się w niej zaawansowane rozwiązania, które pozwalają na analizę bardzo dużej liczby danych również pod względem ich wydźwięku. „Rozwiązanie przygotowane przez IBM Netezza Lab pozwala na gromadzenie i analizowanie komentarzy, krótkich wiadomości, postów oraz innych wypowiedzi dotyczących danego zagadnienia w blogosferze. Drugi etap polega na wydobyciu i uporządkowaniu przydatnych informacji. Można więc dokonać jakościowej klasyfikacji opinii zamieszczonych w Internecie, zorganizowanych wokół atrybutu (smak, postrzeganie obrazu, itd.)" – deklaruje IBM w swojej informacji prasowej. Ostatecznie, treść może być poddana głębszej analizie w celu pozyskania informacji dotyczących głównych tematów, wydźwięku odczuć, percepcji i uczuć klientów.

Zdaniem 71% prezesów technologia jest tym elementem, który w perspektywie 3-5 lat w największym stopniu wpłynie na zarządzane przez nich organizacje, wynika z badania CEO Study 2012 przygotowanego przez IBM Institute for Business Value.

„Przeprowadzone wśród ponad 1 700 prezesów z 64 krajów na świecie badanie pokazało, że istnieje silna korelacja między nowym stylem zarządzania, a wynikami firmy. Prezesi przedsiębiorstw osiągających najlepsze rezultaty o 1/3 częściej niż ich konkurenci uznają otwartość za element, który znacząco wpływa na kierowane przez nich organizacje. Wspomniana otwartość często oznacza wykorzystanie mediów społecznościowych w pracy, dzięki czemu innowacyjne podejście pracowników i partnerów biznesowych oraz informacje zwrotne z otoczenia przyczyniają się do zwiększania wzrostu firmy i jej rentowności" – podaje IBM. Kluczowym czynnikiem przewagi jest – według prezesów – „czynnik ludzki". Prezesi z Europy Środkowej i Wschodniej doceniają znaczenie tego elementu, ale ważniejsze są – według nich – relacje z klientami.

Komisja zwróciła się do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości o nałożenie kary finansowej na Polskę z powodu niepełnego wdrożenia przepisów dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, podała Komisja w komunikacie. Komisja proponuje dzienną karę w wysokości 112tys. euro.

"Komisja Europejska postanowiła skierować sprawę do Trybunału Sprawiedliwości UE w związku z niepełnym wdrożeniem przez Polskę przepisów unijnej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Polska dokonała częściowej transpozycji dyrektywy, lecz nie wdrożyła przepisów dotyczących usług na żądanie. Oznacza to, że dostawcy takich usług nie są zobowiązani do ochrony widzów, przede wszystkim dzieci, przed ukrytymi reklamami (takimi jak reklamy podprogowe) lub przed treściami nawołującymi do nienawiści" - czytamy w komunikacie. Polska nie przestrzega również przepisów dotyczących europejskich treści usług świadczonych na żądanie. Ostateczny termin wdrożenia dyrektywy, w tym zasad dotyczących usług na żądanie, upłynął w grudniu 2009 r., podano także.

Asseco Poland uruchomiło nowy Centralny System Bankowy w Banku Ochrony Środowiska. Start produkcyjny głównych modułów def3000 – Systemu Transakcyjnego i Księgi Głównej odbył się 11 czerwca 2012 roku. Wdrożenie zostało zrealizowane zgodnie z założonym harmonogramem, pomimo dużej skali projektu oraz wielu zmian regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania systemów. 

Umowa na dostawę i wdrożenie kompleksowego systemu informatycznego opartego o autorskie rozwiązanie Asseco Poland - def3000 – została podpisana 15 października 2009 roku. W listopadzie 2010 roku (ponad 3 miesiące przed planowanych terminem) Asseco uruchomiło moduł def3000/TR (Treasury), a we wrześniu 2011 roku (na 9 miesięcy przed planowanym terminem) moduł def3000/CL (Obsługa Rozliczeń). W dniu 10 czerwca sukcesem zakończyła się migracja danych transakcyjnych, która umożliwiła uruchomienie produkcyjne głównych systemów bankowych: transakcyjnego systemu bankowego (def3000/CB - Core Banking) i księgi głównej (def3000GL - General Ledger).

Comarch zrealizuje kolejny projekt dla sektora inwestycyjnego na rynku skandynawskim. Umowa ze Skagen Funds (Norwegia) obejmuje wdrożenie rozwiązania Comarch Investment Advisor wspierającego proces doradztwa w zakresie oferowania produktów inwestycyjnych dla klientów prywatnych i instytucjonalnych.

Rozwiązanie w części dedykowanej dla doradców klienta umożliwi m.in. kompleksową analizę profilu inwestycyjnego klientów, zdefiniowanie celów inwestycyjnych oraz planów finansowych i emerytalnych klienta, wybór odpowiednich strategii oraz produktów finansowych oraz przygotowanie dokumentów związanych z procesem doradczym. W ramach projektu dostarczone zostaną również narzędzia dedykowane bezpośrednio dla klienta m.in. kwestionariusze i kalkulatory finansowe, których głównym zadaniem będzie edukacja klientów i przygotowanie do kontaktu z doradcą. Rozwiązanie doradcze zostanie zintegrowane z portalem raportowym i komunikacyjnym Skagen Funds wdrożonym pomyślnie przez Comarch w ubiegłym roku.

Gra „Bright",  jedna z najnowszych produkcji Vivid Games, została zaakceptowana przez koncern SONY dla konsoli Sony PlayStation 3. Gra w cyfrowej dystrybucji trafi do sprzedaży w 2013 roku.

„Bright", od początku roku produkowany jest na konsolę Sony PlayStation Vita. Teraz uzyskał również akceptację Sony jeśli chodzi o produkcję gry na PS3. „Umowa z Sony na produkcję i dystrybucję gier na konsoli Sony PlayStation 3 wpisuje się w naszą strategię rozszerzania portfolio platform, na których dostępne będą nasze produkcje, a co za tym idzie rozwojem firmy" – powiedział prezes Remigiusz Kościelny, cytowany w komunikacie.

Asseco Poland realizuje wdrożenie systemu SAP dla firmy JSC Chimpharm z siedzibą w Kazachstanie. Spółka JSC Chimpharm należy do Grupy Polpharma i działa pod marką Santo Member Of Polpharma Group. Ma 50-procentowy udział w kazachskim rynku produkcji leków.

Rozwiązanie SAP służy firmie JSC Chimpharm do wsparcia kluczowych procesów biznesowych. Projekt obejmie dostosowanie rozwiązania do standardów obowiązujących w branży farmaceutycznej oraz w Grupie Polpharma. Zakończenie projektu planowane jest na koniec 2012 roku.

Na polskim rynku e-commerce zawarto w ciągu ostatnich 12 miesięcy 2,5 miliona transakcji, przy trzycyfrowym wzroście sprzedaży, wynika z raportu firmy Zanox. Największe udziały w nich miał sektor telekomunikacyjny, serwisy zakupów grupowych oraz sprzedawcy biletów lotniczych.

Analiza zanox pokazuje preferencje zakupowe Polaków z ostatnich 12 miesięcy. Wynika z niej, że najwięcej transakcji generował sektor telekomunikacyjny - 260 tysięcy transakcji, a szczyt przypadał na okres od listopada 2011 do lutego 2012. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zakupy grupowe z 250 tysiącami transakcjami. Największy wolumen obrotów wygenerowała natomiast sprzedaż biletów lotniczych, których zakupiono 200 tysięcy, z największą liczbą transakcji w styczniu bieżącego roku.

Od  piątku 22 czerwca Play wprowadził do swojej oferty iPhone 4S. Ceny wynoszą: złotówka na start plus miesięczna opłata w wysokości 179 zł za model 16GB, złotówka na start plus miesięczna opłata 199 zł za model 32 GB oraz złotówka na start plus miesięczna opłata 219 zł za model 64GB – wszystko w ramach umowy na 24 miesiące.

„Play cieszy się, że może wprowadzić tak zaawansowane urządzenie do swojej sieci. Jesteśmy liderem technologii w Polsce, więc nasi klienci oczekują od nas innowacyjnych produktów, konkurencyjnych cen oraz niezawodnej sieci" – powiedział prezes P4 Jørgen Bang-Jensen.

Helios otwiera w środę swoje pierwsze kino w Tczewie zlokalizowane w  "Galerii Kociewskiej", poinformowała Agora, do której należy ta spółka. Kino, w czterech salach, ma miejsce dla ponad 800 widzów.

"Multipleks w Tczewie jest 28. kinem sieci Helios. W planach spółki jest uruchomienie w 2012 r. 4 kolejnych kin: w Kędzierzynie-Koźlu, Bełchatowie, Rzeszowie i Szczecinie oraz otwarcie następnych 6 multipleksów do końca 2013 r. w: Bydgoszczy, Gdyni, Kaliszu, Nowym Sączu, Białymstoku i Siedlcach" - czytamy w komunikacie.  Helios jest trzecim największym operatorem kin wielosalowych w Polsce. Dzięki rozwojowi organicznemu oraz przejęciom Helios stworzył ogólnopolską sieć kinową, w której skład wchodzi obecnie 28 kin: 26 multipleksów i 2 kina tradycyjne, w których znajduje się 149 sal kinowych i ponad 33 tys. miejsc siedzących.

ISB

kk