Jesteś w: Strona główna » Inwestowanie » Nieruchomości » Raporty rynku nieruchomości


5 kierunków rozwoju handlu w Polsce

09.07.2018 10:48  Raporty rynku nieruchomości
5 kierunków rozwoju handlu w Polsce
W 2018 roku spodziewamy się dużego wzrostu na rynku powierzchni handlowych. Szacujemy, że do użytku zostanie oddanych 460 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, czyli aż o 27% więcej niż w 2017 roku. Dodatkowo, modernizacji ulegną dotychczasowe obiekty, bo w sektorze handlowym do głosu dochodzą nowe trendy.

Polski rynek centrów handlowych rozwija się dynamicznie w pięciu kierunkach.

Kierunek #1: centra społecznościowe
 
Centra handlowe przestają być wyłącznie destynacją zakupową, a stają się centrami społecznościowymi. Zyskują rozbudowane funkcje rozrywkowo-rekreacyjne, kulturalne, są wzbogacane o przestrzeń publiczną. Dzięki temu klienci traktują je jako miejsce spotkań i różnorodnych form spędzania wolnego czasu. Przykładem może być nowo otwarte Forum Gdańsk. 
 
Kierunek #2: wygodne zakupy na małej przestrzeni
 
Lokalne centra handlowe typu „convenience” są coraz popularniejsze. To mniejsze obiekty umożliwiające szybkie i sprawne zakupy pierwszej potrzeby. Centra tego typu muszą być dobrze zlokalizowane i oferować łatwy dostęp do parkingu. Najczęściej są budowane w mniejszych miastach, do 20 tys. mieszkańców.
 
Kierunek #3: remonty i modernizacje
 
Budowa tradycyjnego obiektu handlowego, ze względu na dużą konkurencję czy brak dostępności odpowiednich działek, będzie możliwa coraz rzadziej. Z tego powodu właściciele istniejących centrów handlowych skupią się na możliwościach rozbudowy i modernizacji istniejących obiektów oraz dopasowaniu ich oferty do potrzeb klientów. Przykładem jest warszawskie Blue City, które zainwestowało w rozwój funkcji gastronomicznej i rozrywkowej, a ostatnio zawarło umowę z siecią IKEA, która otworzy tam swój butikowy koncept.
 
Kierunek #4: wielofunkcyjne projekty
 
Powierzchnie handlowe są coraz częściej elementem projektów wielofunkcyjnych, tzw. „mixed-use”, które często powstają w rewitalizowanych, pofabrycznych budynkach, nadając im nowy postindustrialny charakter. Najlepszym przykładem jest powstająca Bohema na warszawskiej Pradze, gdzie będzie m.in. część biurowa, rozrywkowa – aparthotel czy sklepowa. Takie obiekty są odpowiedzią na główne trendy na rynku nieruchomości, takie jak rewitalizacja, demografia czy rozwój nowych technologii.
 
Kierunek #5: oglądamy w sklepie, kupujemy w Internecie i odwrotnie
 
Centra handlowe stawiają na łączenie sprzedaży internetowej z tradycyjnymi kanałami. Zjawisko „showromingu” przenika się z „webroomingiem”. Klienci często odwiedzają sklepy stacjonarne, aby obejrzeć i przymierzyć produkt, a następnie dokonują zakupu w Internecie (showrooming). Z drugiej strony, sprzedawcy, poprzez spersonalizowaną obsługę klienta, starają się zachęcić go, aby po obejrzeniu produktu online dokonał zakupu w ich sklepie tradycyjnym (webrooming). 

Magdalena Frątczak, Szefowa sektora handlowego w CBRE
 
 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

inwestowanie