Jesteś w: Strona główna » Biznes » Start-up

Własna firma: startup w pięciu krokach

24.11.2013 20:14  Start-up
Własna firma: startup w pięciu krokach Czy istnieje przepis na sukces startupu? Gdyby tak było, na świecie co chwilę powstawałby kolejny startup na miarę facebooka. Idealnej metody nie ma, jednak istnieje wiele sposobów, które pozwalają na maksymalizowanie szans na powodzenie projektu biznesowego. 

Można uczyć się na własnych błędach, jednak jeśli istnieje możliwość skorzystania z doświadczenia innych osób, które już te błędy popełniły, to czemu nie skorzystać z takiej okazji? Z obserwacji kadry Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości przy Szkole Głównej Handlowej wynika, że istnieje kilka kroków w procesie budowy startupu, których wykonanie pozwala zmaksymalizować szanse na osiągnięcie sukcesu przez startup.  Jakie to kroki?

KROK 1 – Zacznij od szablonu

Wpadłeś na genialny, jedyny oraz niepowtarzalny pomysł biznesowy, a przynajmniej tak Ci się wydaje. Od czego zacząć? Jeszcze kilka lat temu od każdego eksperta biznesu jako złotą radę dotyczącą pierwszego kroku można było usłyszeć sugestię napisania biznesplanu. Obecnie możemy zaobserwować rozkwit nauk związanych z dziedziną przedsiębiorczości i narzędzie biznesplanu powoli odchodzi do lamusa.  Bardzo popularny w świecie startupów jest natomiast szablon modelu biznesowego.

Jest to narzędzie, która pozwala nam na opisanie modelu biznesowego w dziewięciu kluczowych dla danej działalności obszarach, takich jak: propozycja wartości, segmenty klientów, kanały dystrybucji, sposoby budowania relacji, kluczowe działania, kluczowe zasoby, partnerzy oraz struktura przychodów i kosztów. Jest to obecnie standard, jeśli chodzi o opracowanie i prezentację modeli biznesowych. Jeśli masz pomysł na biznes, pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, jest opracowanie modelu biznesowego, w którym zawarte będą liczne hipotezy.

Warto mieć na uwadze, że papier jest bardzo chłonnym materiałem i bezkrytycznie przyjmie wszystkie, nawet najbardziej śmiałe zapisy. Wszystko to, co zostanie zawarte w naszym modelu biznesowym, to jedynie hipotezy, które niezweryfikowane nie stanowią żadnej wartości. Od początku należy myśleć o modelu biznesowym w kategoriach stworzenia startupu na globalną skalę. Powinniśmy starać się stworzyć model biznesowy, który będzie w łatwy sposób skalowalny na kolejne rynki.

KROK 2 – Zminimalizuj koszty

Kiedy Twój model biznesowy „spina się” na papierze, należy przejść do weryfikacji hipotez. Zanim to jednak nastąpi, warto przemyśleć, w jaki sposób można zminimalizować początkowe koszty.  Chcąc otworzyć własną firmę, mamy do wyboru kilka możliwych dróg. Jedną z nich jest otworzenie tradycyjnej działalności gospodarczej rejestrowanej w Urzędzie Miasta lub Gminy. Jest to rozwiązanie dość kosztowne, ponieważ m.in. nakłada na nas obowiązek odprowadzania składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Rejestracja działalności gospodarczej w tradycyjny sposób wiąże się również z potrzebą nawiązania współpracy z biurem rachunkowym, co generuje kolejne koszty.

Jeszcze droższym rozwiązaniem jest rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Poza tym istnieje możliwość testowania swoich pomysłów biznesowych w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości przy Szkole Głównej Handlowej w ramach ekosystemu Polski Przedsiębiorczej. W zamian za miesięczną opłatę w wysokości 250 zł netto przedsiębiorca otrzymuje kompleksowe wsparcie, które obejmuje m.in.: obsługę księgową oraz prawną, dostęp do powierzchni biurowej oraz możliwość uczestnictwa w szeregu szkoleń i warsztatów organizowanych przez AIP.

Przedsiębiorcy, którzy działają w ramach AIP przy Szkole Głównej Handlowej, nie mają obowiązku opłacania składek ZUS. Wynika to z faktu, iż korzystają z osobowości prawnej AIP i nie są przedsiębiorcami w rozumieniu prawa. AIP przy SGH oferuje usługę, która umożliwia przetestowanie swojego pomysłu na biznes przy minimalnych kosztach i ryzyku. Z oferty AIP przy SGH może skorzystać każdy, nie trzeba posiadać statusu studenta, nie ma też ograniczeń wiekowych.

KROK 3 – Zweryfikuj swoje hipotezy


Weryfikacja hipotez zawartych w szablonie jest bardzo istotnym elementem na drodze do znalezienia modelu biznesowego, który będzie rentowny, skalowalny i powtarzalny. Od samego momentu powstania koncepcji biznesowej należy wyjść z ideą w teren i rozmawiać z potencjalnymi klientami.  Nie ma nic gorszego niż stworzenie produktu, którego nie chce kupić nikt oprócz nas samych, naszej rodziny i małej grupki znajomych.

By zweryfikować hipotezy dotyczące rynku, musimy opracować plan, który nam to umożliwi. Już na samym początku musimy zastanowić się, czy chcemy użyć internetowych ankiet, czy może lepszym rozwiązaniem będzie bezpośrednia rozmowa z naszymi potencjalnymi klientami. Jeśli w procesie weryfikacji hipotez niektóre z nich nie zostaną zweryfikowane, należy zastąpić je kolejnymi, które będą ponownie weryfikowane.

KROK 4 – Sprzedawaj


Każdy biznes szybko się wypali bez efektywnej sprzedaży. Przychody ze sprzedaży są jak paliwo, które napędza zespół do działania i umacnia w przekonaniu, że warto kontynuować pracę nad projektem. Jeśli możesz, to sprzedawaj sam pomysł np. podpisując listy intencyjne zakupu z potencjalnymi klientami. Staraj się wykreować wizerunek działającego przedsiębiorstwa, wtedy będziesz traktowany znacznie bardziej poważnie.  Jeśli uda Ci się sprzedać namiastkę gotowego produktu, dużo łatwiej będzie Ci przekonać potencjalnego inwestora do objęcia udziałów w przedsiębiorstwie.

KROK 5 – Skaluj


Musisz zadać sobie pytanie – jak z mojego biznesu może powstać coś dużego. Jeśli znajdziesz odpowiedź na to pytanie, wtedy możesz liczyć na inwestycję z funduszu AIP Seed Capital w wysokości 100 tysięcy złotych w zamian za 15% udziałów w Twojej firmie. Z programu mogą skorzystać m.in. najlepsze startupy, które rozwijają swoje pomysły biznesowe pod skrzydłami AIP przy Szkole Głównej Handlowej. Wsparcie kapitałowe umożliwia skalowanie pomysłu na kolejne rynki lub dalsze testowanie hipotez dotyczących naszego modelu biznesowego.

Zaprezentowane kroki pozwalają zredukować do minimum ryzyko związane z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Dzięki wskazówkom początkujący przedsiębiorca może znacznie ograniczyć koszty z otworzeniem własnej działalności. Czy pięć kroków to przepis na sukces? Nie możemy dać gwarancji, że tak właśnie będzie. Jednego jesteśmy pewni – nie dowiesz się, jeśli nie spróbujesz.

Damian Strzelczyk
TREND

kk


Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, już teraz możesz zapisać się do naszego newslettera:

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

biznes