Jesteś w: Strona główna » Finanse Osobiste » Ubezpieczenia » Ubezpieczenia samochodowe


Najmłodsi czy najstarsi: którzy kierowcy jeżdżą gorzej i więcej płacą za OC?

07.11.2017 08:36  Ubezpieczenia samochodowe
Najmłodsi czy najstarsi: którzy kierowcy jeżdżą gorzej i więcej płacą za OC?
Zgodnie z drogowymi stereotypami najmłodsi kierowcy jeżdżą brawurowo, a najstarsi o wiele bardziej zachowawczo. Ten opis potwierdzają policyjne statystyki – młodzi kierowcy stwarzają największe zagrożenie na drogach, a najstarsi najmniejsze.Wiek ma również duży wpływ na cenę obowiązkowego ubezpieczenia OC. Ile za polisę płacą przedstawiciele tych grup wiekowych?
 
Zbierane przez Komendę Główną Policji statystyki wypadków drogowych nie pozostawiają złudzeń: kierowców z grupy wiekowej od 18 do 24 lat trudno uznać za bezkolizyjnych. W ubiegłym roku spowodowali oni blisko 6 tys. wypadków, czyli aż 20% wszystkich zdarzeń, do których doszło z winy kierujących pojazdami. Co gorsze, ponad połowa wszystkich zabitych na drogach osób to ofiary właśnie tej grupy prowadzących jedno i wieloślady. Na każde 10 tys. najmłodszych kierowców przypada aż 18,4 wypadków, a wśród osób po 60. roku życia jest ich zaledwie 4,9 –zdecydowanie najmniej spośród wszystkich grup wiekowych.
 
Senior na drodze…
 
Można zakładać, że mniejsza liczba zdarzeń drogowych z udziałem seniorów wynika m.in. wolniejszej jazdy, częstszego korzystania ze znanych im dróg czy rezygnacji z podróży w nocy i przy złych warunkach atmosferycznych. Jednak współuczestnicy ruchu drogowego często narzekają, że starsi kierowcy jeżdżą nieprzewidywalnie, bez zwracania uwagi na otoczenie. Przyczyną problemów są naturalne dla tego wieku ograniczenia – słabsza i wolniejsza reakcja, problemy ze wzrokiem czy zła ocena sytuacji. Co ważne, dane Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) wskazują, że kierowcy 50+ są najszybciej rosnącą grupą zmotoryzowanych, a według prognoz GUS do 2035 roku co piąty Polak będzie miał powyżej 65 lat. 
 
– W niedalekiej przyszłości kierowcy w starszym wieku będą częściej korzystali z auta i pokonywali więcej kilometrów. To wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej, która będzie musiała dostosować się do nowej struktury wiekowej zmotoryzowanych i oszacować związane z tym ryzyko występowania szkód komunikacyjnych w coraz liczniejszej grupie starszych kierowców – zauważa Jakub Nowiński, członek zarządu w multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia. 
 
Wiek posiadacza pojazdu to ważne kryterium brane pod uwagę przez wszystkich ubezpieczycieli przy ustalaniu stawki za obowiązkową polisę komunikacyjną. Nierozerwalnie wiąże się to z prawdopodobieństwem spowodowania szkody – wysokim w przypadku młodych i stosunkowo niskim w przypadku seniorów. Aby sprawdzić, jak różnią się ceny obowiązkowej polisy OC, multiagencja Superpolisa Ubezpieczenia wykonała przykładowe wyliczenia dla młodego i zdecydowanie starszego kierowcy przy założeniu, że ubezpieczają identyczne auto – 5-letniego opla astrę o mocy 110 KM i pojemności 1,7 l. 
 
Prawie 5 razy więcej za polisę dla młodych
 
Z przeprowadzonych kalkulacji wynika, że 25-latek z Warszawy za swoje pierwsze OC musiałby zapłacić minimum 3 710 zł. To dużo, ale i tak niewiele, biorąc pod uwagę, że u jednego z ubezpieczycieli taką samą polisę mógłby kupić za 8 960 zł, czyli o 5 250 zł więcej! Za identyczną ochronę 63-latek, od 25 lat opłacający OC i bez szkód na koncie, w stolicy znajdzie OC już za 820 zł – czyli blisko pięć razy mniej niż młody kierowca. W najgorszym wypadku cena polisy dla seniora to 2 194 zł.
 
– Duże znaczenie dla kalkulacji składki za OC mają statystyki wypadkowe, z których jednoznacznie wynika, że w grupie najmłodszych kierowców ryzyko spowodowania szkody jest najwyższe. Nie bez znaczenia jest także ich brak doświadczenia i historii ubezpieczeniowej. Wszystko to sprawia, że niewiele towarzystw patrzy na młodych kierowców łaskawym okiem. O „kredyt zaufania” zdecydowanie łatwiej seniorom. Choć część ubezpieczycieli również w przypadku kierowców 60+ stosuje zwyżki za wiek, to są firmy, które są skłonne obniżyć ceny, zwłaszcza jeśli senior wypracował maksymalne zniżki za bezszkodową jazdę – wyjaśnia Jakub Nowiński z Superpolisy.
 
Trzeba wiedzieć, że polityka cenowa, czyli kryteria przydzielania zniżek i zwyżek w OC, jest różna w każdym z towarzystw. Najczęściej największą zwyżkę stosuje się wobec właścicieli pojazdów, którzy nie ukończyli 26. roku życia i prawo jazdy mają krócej niż 3 lata. Często najbardziej uprzywilejowaną grupą są osoby w wieku 35-55 lat.
 
Superpolisa Ubezpieczenia
 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

   → Zobacz wszystkie

Najnowsze

  • Zawsze warto skorzystać z dobrej porównywarki cen ubezpieczeń - dzięki temu można zaoszczędzić w wielu wypadkach nawet tysiące złotych. Dotyczy to również osób z tych grup kierowców, które płaca z reguły więcej (np. właśnie młodzi kierowcy). Pozdrawiam. Ekspert Superpolisy.

    Superpolisa   (6 grudnia 2017 o 12:58)   Zgłoś spam
    Oceń komentarz:
    50%
  • Dlatego warto na kalkulatorze cuk porównać sobie wysokość składek.

    ~marty   (28 listopada 2017 o 11:20)   Zgłoś spam
    Oceń komentarz:
    50%

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

finanse_osobiste