Polska posiada znaczący potencjał wytwórczy biometanu – tylko z surowców i pozostałości sektora rolno-spożywczego można pozyskać 7,8 mld m3 biogazu rocznie, wynika z uzasadnienia do projektu nowelizacji biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, który trafił do konsultacji publicznych.
„Obserwacje największych dojrzałych rynków i ich uczestników zachęcają do wykorzystania innowacji oraz lokalnych uwarunkowań w zakresie możliwości szerszego wykorzystania paliw alternatywnych” – czytamy w uzasadnieniu.
Przykładem innowacji jest możliwość wykorzystania niskoemisyjnego biometanu wytwarzanego z biomasy odpadowej (stanowiącego przykład biopaliw II generacji) czy powszechniejszego wykorzystania energii elektrycznej ze źródeł OZE.
„Polska posiada znaczący potencjał wytwórczy biometanu, wytwarzanego z biogazu w oparciu o krajowe surowce – np. tylko z surowców i pozostałości z sektora rolno-spożywczego można pozyskać 7,8 mld m3 biogazu rocznie” – podano także.
Doprecyzowano, że krajowy model rozwoju biogazowni zmierza w kierunku wzorca duńskiego, a nie niemieckiego (bazującego na kukurydzy jako głównym substracie), czego dowodem jest stały wzrost liczby stosowanych różnych kompozycji substratów, także wysoki udział surowców odpadowych wykorzystanych do wytworzenia biogazu.
Obecnie do produkcji biogazu w kraju w największym stopniu wykorzystywane są substraty nieprzydatne do produkcji żywności czy pasz: wywar gorzelniany (21%), pozostałości z przetwórstwa owoców i warzyw (21%), gnojowica (27%), co wynika z dużej dostępności oraz niskich kosztów pozyskania.
Ten aspekt jest jednym z większych atutów zwiększających zainteresowanie biometanem wytwarzanym z biogazu rolnego, który masowo wykorzystywany umożliwiłby realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) bez konieczności importu surowców potrzebnych do jego produkcji, podsumowano.
Narodowy Cel Wskaźnikowy określa minimalny udział paliw odnawialnych i biokomponentów zawartych w paliwach stosowanych we wszystkich rodzajach transportu w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw zużytych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie. Zgodnie z dyrektywą w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych „dyrektywą RED II” Polska jest zobowiązana do osiągnięcia w 2030 r. co najmniej 14-proc. udziału OZE w końcowym zużyciu energii w sektorze transportu drogowego i kolejowego ogółem.
Źródło: ISBnews