Liczba rejestracji nowych pojazdów ciężarowych zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG) wzrosła o 115% do 1 346 sztuk w 2021 roku, podał Duon. Jeszcze w 2019 roku w Polsce zarejestrowano zaledwie 15 szt. tego typu pojazdów.
W roku 2021 zarejestrowano 1 346 nowych pojazdów powyżej 3,5 t zasilanych LNG oraz 61 używanych wobec odpowiednio 626 i 24 w
roku 2020.
„Jeszcze w 2019 roku ta liczba była dosłownie znikoma – w ciągu całego roku zarejestrowano zaledwie 15 nowych ciężarówek na LNG. Dodajmy też, że w sumie w latach 2019-2021 zarejestrowano 1 987 nowych pojazdów ciężarowych na LNG, z czego 67% w roku ubiegłym. Co więcej, zwróciłbym uwagę, że rok do roku wzrósł udział pojazdów zasilanych LNG wśród ogółu nowych samochodów ciężarowych z 3% do 4%. Te dane potwierdzają, że skroplony gaz ziemny stał się ważną alternatywą dla tradycyjnego diesla, ale też istotnym paliwem pomostowym w drodze do zeroemisyjności transportu” – powiedział dyrektor logistyki w Duon Rafał Świerczyński, cytowany w komunikacie.
Jego zdaniem, podejście właścicieli firm zmienia się, nawet pomimo faktu, że odejście od diesla wiąże się z kosztami wymiany taboru.
„Nie musi oznaczać to ekstra wydatków, może być wpisane w cykl odmładzania używanego taboru” – dodał Świerczyński.
Wzrost zainteresowania pojazdami zasilanymi LNG nie został zahamowany nawet przez wyższe ceny gazu, bo – w ocenie przewoźników – jest to sytuacja przejściowa.
„Istotne oszczędności, jakie można uzyskać wynikają również ze zwolnienia z opłat MAUT w Niemczech i niższych opłat drogowych we Włoszech. Wprowadzenie podobnych ulg rozważają inne kraje Unii Europejskiej, w tym Polska” – podsumował Świerczyński.
Duon Dystrybucja specjalizuje się w dostawach gazu ziemnego sieciowego i skroplonego LNG. Posiada własną infrastrukturę, na którą składają się sieci dystrybucyjne oraz stacje regazyfikacji gazu LNG.
Źródło: ISBnews