Sejm znowelizował ustawę o dozorze technicznym oraz ustawę o transporcie kolejowym, wprowadzając przepisy dotyczące nowego rodzaju publicznego transportu zbiorowego – urządzeń do przewozu osób lub rzeczy poruszających się po jednej szynie (tzw. monorail) lub na poduszkach powietrznych czy magnetycznych. Za nowelą głosowało 445 posłów, nikt nie był przeciwny, 14 wstrzymało się od głosu.
Celem nowelizacji jest wprowadzenie podstawowych regulacji dotyczących urządzeń do przewozu osób lub rzeczy poruszających się po jednej szynie lub na poduszkach powietrznych lub magnetycznych oraz związanych z tym przewozem urządzeń technicznych, innych niż używane w transporcie kolejowym i transporcie linowo-terenowym, dzięki którym będzie możliwe rozpoczęcie procesu realizacji przedsięwzięć w zakresie tzw. monoraila.
Regulacja zakłada rozszerzenie kompetencji dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego o wykonywanie dozoru technicznego nad tymi urządzeniami, w związku z tym nie będą do nich stosowanie przepisy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
Kolej jednoszynowa występuje na prawie wszystkich kontynentach świata. Obecnie eksploatowanych jest ok. 56 linii kolei jednoszynowej, z czego 26 zlokalizowanych jest Azji.
Jak wynika z danych Ministerstwa Infrastruktury, w ostatnim czasie zainteresowanie rozwiązaniami tego środka transportu znacznie wzrosło – prawie 30 nowych linii kolei jednoszynowej jest w trakcie budowy, testów, w fazie planowania koncepcyjnego lub oczekuje na budowę.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Źródło: ISBnews