Bank Pocztowy odnotował 31,04 mln zł jednostkowego zysku netto w 2021 r. wobec 9,17 mln zł straty rok wcześniej, podał bank w raporcie.
„Osiągnięte w 2021 roku przez Bank Pocztowy wyniki są znacznie lepsze niż zakładaliśmy zarówno w Strategii banku na lata 2021-2024, w Planie finansowym na rok 2021, czy wreszcie we wdrażanym Planie naprawy. Wśród trudnych decyzji podjętych w 2021 roku chciałem wyróżnić w szczególności działania restrukturyzacyjne w obszarze zatrudnienia. Proces ten był dla banku trudnym wyzwaniem, ale jego skuteczna realizacja przyczynia się niewątpliwie do wzrostu efektywności, a także pozwala wygospodarowywać środki na wyższe wynagrodzenia przy obserwowanym wzroście wydajności pracy” – napisał prezes Jakub Słupiński w liście dołączonym do raportu.
Osiągnięty w 2021 roku zysk netto na poziomie 31 mln zł jest też wynikiem najwyższym od 2015 roku, podkreślił prezes.
„Oczywiście było to możliwe ze względu na brak istotnych negatywnych zdarzeń wpływających na konieczność tworzenia dodatkowych rezerw, jak miało to miejsce w latach 2019 i 2020 w konsekwencji wyroku TSUE z dnia 11 września 2019 r. dotyczącego obowiązku zwrotu prowizji z tytułu wcześniejszych spłat kredytów konsumpcyjnych. Najlepsze od lat wyniki Banku Pocztowego to jednak także rezultat istotnie niższych niż zakładaliśmy kosztów ryzyka. Do poprawy wyników przyczyniły się wreszcie zmiany w otoczeniu rynkowym, w tym podwyżki stóp procentowych odnotowane w IV kwartale 2021r.” – napisał też Słupiński.
Wynik z tytułu odsetek wyniósł 204,8 mln zł wobec 224,46 mln zł rok wcześniej. Wynik z tytułu prowizji i opłat sięgnął 52,25 mln zł wobec 47,02 mln zł rok wcześniej.
Aktywa razem banku wyniosły 9,11 mld zł na koniec 2021 r. wobec 9,17 mld zł na koniec 2021 r.
„W 2021 r. został uruchomiony Plan naprawy, którego jednym z założeń była optymalizacja kosztów działania. Skoncentrowano się na obniżce kosztów dystrybucji produktów w efekcie renegocjacji umów z głównym dystrybutorem oraz konwersji sprzedaży do kanałów zdalnych. Ograniczono koszty informatyczne, wydatki projektowe, czy koszty osobowe poprzez zmniejszenie zatrudnienia. Ponadto, w roku 2021 bank poniósł niższe niż w 2020 koszty opłat BFG oraz koszty podatku bankowego. Łączny efekt to spadek kosztów działania o 7% tj. o 15,6 mln zł” – czytamy w raporcie.
Koszty administracyjne z amortyzacją wyniosły w ub.r. 206,52 mln zł.
„Na 31.12.2021 r. roczne koszty z tytułu utworzenia odpisów na straty kredytowe od aktywów finansowych niewycenianych przez wynik finansowy wyniosły 21,6 mln zł i były o 62,6 mln zł (o 74,4%) niższe niż na 31.12.2020 r.” – czytamy dalej.
W 2021 r. Bank Pocztowy odnotował wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE netto) na poziomie 6,11% – był on o 7,59 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej. Wskaźnik zwrotu z aktywów (ROA netto) wzrósł o 0,45 pkt proc. r/r do 0,34%.
„Spadek dochodów o 10% r/r przy spadku kosztów działania o 7 % r/r, przełożył się na pogorszenie relacji koszty/przychody (C/I). Na 31.12.2021 r. wskaźnik C/I dla Banku Pocztowego wyniósł 75,8%, i był wyższy o 2,4 pkt proc. w porównaniu do 31.12.2020 r.” – napisano także w raporcie.
Współczynnik wypłacalności (CAR) wyniósł w ub.r. 15% (wobec 17,9% rok wcześniej), a Tier 1 – odpowiednio: 12,4% wobec 15,4%.
„Na koniec 2021 r. udział kredytów w koszyku 3 w portfelu kredytowym ogółem (NPL) wyniósł 10,8% wobec 11,1% rok wcześniej. O polepszeniu wskaźnika NPL zdecydował spadek salda kredytów w koszyku 3 (o 9,6%) przy jednoczesnym spadku salda kredytów brutto ogółem (o 7,5%)” – czytamy dalej.
W 2021 r. Bank Pocztowy pozyskał 51,5 tys. nowych klientów detalicznych. Na koniec grudnia 2021 r. z usług banku korzystało 789,6 tys. klientów indywidualnych.
Na dzień 31 grudnia 2021 r., z usług banku korzystało blisko 25 tys. klientów instytucjonalnych, w tym z segmentu Mieszkalnictwa ok. 11,7 tys., z segmentu Przedsiębiorstw 718 oraz ok. 11,9 tys. z segmentu Mikroprzedsiębiorstw.
Bank Pocztowy świadczy usługi finansowe w urzędach pocztowych i własnych oddziałach w całym kraju. Powstał w 1990 roku w Bydgoszczy.
Źródło: ISBnews