Wartość średniego koszyka zakupów w tradycyjnych sklepach spożywczych wzrosła o 8,2% r/r w lutym 2022 r., zaś obroty w tych placówkach odnotowały wzrost w wysokości 10% r/r, wynika z cyklicznych danych M/platform.
„Dane M/platform za luty 2022 przyniosły potwierdzenie dotychczasowych trendów w handlu tradycyjnym. Wartość średniego koszyka zakupowego w sklepie tradycyjnym wzrosła o 8,2% w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku, co w przeliczeniu na złotówki oznacza, iż na przeciętne zakupy wydajemy o 1,81 zł więcej niż przed rokiem. Nieco częściej odwiedzaliśmy też sklepy tradycyjne (wzrost o 1,6%). W efekcie obroty w sklepach tradycyjnych w lutym 2022 vs luty 2021 wzrosły o 10%” – powiedziała dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform Ewa Rybołowicz, cytowana w komunikacie.
W przeciwieństwie do poprzednich miesięcy znacznie więcej grup produktowych odnotowało wzrosty sprzedaży. Wśród kluczowych dla tego kanału sprzedaży kategorii jedyną, której wartość nie wzrosła, była kategoria wódki (-2,4%). Wzrosty odnotowały natomiast m.in. wyroby tytoniowe (+2,7%), piwo (+3,8%), nabiał (+6,7%), napoje bezalkoholowe (+2,7%), słodycze (+3,8%) czy alkohole mocne, jak whisky, rum, likiery, gin (+12,0%). Z uwagi na wojnę w Ukrainie, znaczące wzrosty wartości sprzedaży odnotowały także kategorie znajdujące się na dalszych miejscach w rankingu handlu tradycyjnego, jak gotowe posiłki (+5,3%), żywność sucha (25,3%), higiena osobista (+4,2%) czy środki ochrony zdrowia (+17%), wymieniono.
Jak wynika z cyklicznego badania, wskaźnik nastrojów w handlu tradycyjnym (NHT) wzrósł w lutym o 17,1 pkt w porównaniu do styczniowego notowania i wyniósł 32,3 pkt. Był również wyższy o 2,3 pkt. od prognozy na ubiegły miesiąc. Wskaźnik wyprzedzający (NHT+1) na marzec wyniósł natomiast 49,9 pkt i był wyższy o 19,9 pkt od przewidywań na luty.
„O tym, czy powodujące wzrost cen paliw mocne osłabienie złotego oraz wysoka inflacja będą mieć bezpośredni wpływ na handel tradycyjny dowiemy się dopiero w kolejnych miesiącach. Badanie M/platform zostało przeprowadzone na przełomie lutego i marca, po rozpoczęciu rosyjskiej agresji na Ukrainę, na próbie 1 098 osób prowadzących małe oraz średnie punkty handlu detalicznego” – zakończono w informacji.
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące. Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.
M/platform to pierwsza i największa w Polsce cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe.
Źródło: ISBnews