Udane relacje z klientami to podstawa sukcesu nowoczesnego biznesu. Wdrożenie skutecznych rozwiązań w tym zakresie powinno więc być priorytetem każdej nowoczesnej firmy. Pomaga w tym system CRM rozumiany jako filozofia lub zestaw narzędzi ułatwiających zarządzanie relacjami z klientami. Dowiedz się, na czym to polega i dlaczego jest tak istotne.
Customer relationship management – czym jest system CRM?
CRM to skrót od customer relationship management, co oznacza dosłownie zarządzanie relacjami z klientami. System CRM można rozumieć jako zbiór zadań, procedur i narzędzi, które są niezbędne w kontakcie z klientem. Współcześnie jest to postawa nie tylko do zaistnienia, ale również przetrwania na rynku.
Wdrożenie systemu CRM ułatwia dotarcie do nowych, potencjalnych klientów, a także zatrzymanie i docenienie tych obecnych. Firmy coraz częściej wdrażają specjalne oprogramowanie CRM, które pomaga zbierać informacje o obecnych kontrahentach, tworzyć metody dojścia do nowych klientów i działać w taki sposób, by zwiększać sprzedaż. To rozwiązanie przydatne w każdej nowoczesnej firmie, która chce się rozwijać i budować trwałe relacje z odbiorcami.
Jak CRM może wspomóc procesy w firmie?
System CRM gromadzi informacje na temat klientów, ułatwiając budowanie z nimi silnych relacji i odpowiadanie na ich potrzeby. Wspiera szereg istotnych procesów w firmie, dając przejrzysty dostęp do kompletu informacji przydatnych w pracy różnych działów. Systemy CRM wspomagają między innymi:
- proces sprzedaży – stanowiąc swoisty drogowskaz dla handlowców, definiując ścieżki i szanse sprzedaży, a także analizując potrzeby klientów, co ułatwia dostosowanie oferty firmy i metod działania; system CRM wspiera również takie obszary, jak automatyzacja sprzedaży;
- działania marketingowe – informacje zgromadzone w ramach programu CRM to w zasadzie gotowe wytyczne dotyczące tego, jacy są istniejący i potencjalni klienci firmy oraz czego oczekują; pomaga podzielić ich na grupy, ułatwiając np. automatyczne wysyłanie odpowiednio dopasowanych materiałów marketingowych;
- komunikację i zarządzanie kontaktami – pozwala zachowywać i przeglądać informacje dotyczące każdego konkretnego klienta, a także historię kontaktów, dzięki czemu komunikacja może być bardziej spersonalizowana i po prostu trafniejsza;
- wdrażanie nowych pracowników i koordynację pracy różnych działów – ułatwiając wymianę informacji w zakresie zarządzania relacjami z klientem.
W efekcie odpowiednio wdrożony i użytkowany system CRM pozwala zwiększać sprzedaż, usprawniać obsługę klienta czy poprawiać wydajność pracowników. Za sprawą integracji z innymi systemami możliwa jest też automatyzacja procesów biznesowych czy systemów księgowych oraz wspomaganie zarządzania magazynem, co w dalszym stopniu usprawnia działanie całego przedsiębiorstwa.
Dlaczego CRM może być przydatny w każdej firmie?
Definicja CRM jest bardzo prosta, a jego zastosowanie niezwykle szerokie. Zarządzanie relacjami z klientem jest bowiem istotne w każdej branży. Z całą pewnością sprawdzi się również w Twojej firmie, przyczyniając się do jej szybszego rozwoju.
Z systemów CRM korzystają nie tylko przedsiębiorstwa kojarzone bezpośrednio z obsługą klienta. Trzeba bowiem pamiętać, że głównym celem każdej firmy jest sprzedaż, a ta wymaga zdobywania nowych klientów i podtrzymywania relacji z obecnymi. Dobry system tego typu, taki jak Exact CRM, pomaga tworzyć niezwykle cenne bazy danych gromadzące niekiedy lata doświadczeń i relacji. Dzięki temu ułatwia też kontrolę i analizę poczynań firmy w obszarze sprzedaży, marketingu czy obsługi klienta. Charakterystyczna dla tego narzędzia jest też możliwość doboru rozwiązań do indywidualnych potrzeb organizacji.
Jakie efekty przynosi praca z programem CRM?
Dzięki systemowi CRM możesz uporządkować informacje o swoich klientach i dostrzec, czego potrzebują. W efekcie rezultaty korzystania z tego typu narzędzi obejmują:
- zwiększenie sprzedaży,
- zwiększenie skuteczności działań marketingowych,
- zwiększenie zadowolenia klientów dzięki wyższej jakości obsługi,
- uproszczenie systemu tworzenia ofert,
- usystematyzowanie pracy i zwiększenie wydajności wielu działów.
Wymienione powyżej to zaledwie najważniejsze korzyści! Chcąc znaleźć dla siebie miejsce na konkurencyjnym rynku, na pewno warto skorzystać ze wsparcia technicznego, np. ze strony ekspertów z firmy Exact i pokusić się o zainstalowanie nowoczesnego oprogramowania CRM.
Artykuł sponsorowany