Inflacja konsumencka wyniosła 8,5% w ujęciu rocznym w lutym 2022 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług obniżyły się o 0,3%.
W ujęciu rocznym wzrost cen usług wyniósł 9,1%, a towarów sięgnął o 8,3%. W ujęciu m/m było to odpowiednio: +1,5% i +0,9%).
GUS zaktualizował też dane za styczeń – roczna inflacja wyniosła 9,4% (wobec 9,2% r/r sprzed zmiany koszyka inflacyjnego). Wskaźnik miesięczny wyniósł +1,9% (wobec +1,9% m/m przed zmianą koszyka inflacyjnego).
„W lutym br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 2,7%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,2%), zdrowia (o 1,2%), łączności (o 1,4%) oraz restauracji i hoteli (o 1,5%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,16 pkt proc., 0,08 pkt proc. i po 0,07 pkt proc.Niższe ceny w zakresie transportu (o 4,6%) oraz żywności (o 1,1%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,44 pkt proc. i 0,28 pkt proc” – czytamy w komunikacie.
W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie mieszkania (o 12,7%), żywności (o 7,8%) oraz transportu (o 9,9%) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 3,19 pkt proc., 1,91 pkt proc. i 0,89 pkt proc.
Poniżej zmiany % wskaźnika CPI w lutym w ujęciu r/r
% r/r | |
---|---|
Ogółem | 8,5 |
Żywność i napoje bezalkoholowe | 7,6 |
Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe | 4,6 |
Odzież i obuwie | 3,5 |
Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii | 14,3 |
Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego | 7,3 |
Zdrowie | 4,6 |
Transport | 9,9 |
Łączność | 5,4 |
Rekreacja i kultura | 8,6 |
Edukacja | 5,6 |
Restauracje i hotele | 11,5 |
Inne towary i usługi | 5,3 |
Konsensus rynkowy wyniósł w lutym 8,1% r/r.
Wcześniej w szybkim szacunku danych GUS podał, że inflacja wyniosła 9,2% w ujęciu rocznym w styczniu br. (wobec 8,6% r/r w grudniu).
Źródło: ISBnews