Wprowadzone w ramach Tarczy Antyinflacyjnej zmiany w zakresie podatków – redukcja stawki podatku VAT na paliwa, energię oraz żywność – przyniosły spowolnienie inflacji CPI w lutym. Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w zestawieniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 8,5%, natomiast względem stycznia spadły o 0,3%. Lutowy odczyt okazał się więc wyraźnie niższy niż w styczniu, kiedy wskaźnik pokazał 9,2% dynamikę wzrostu cen w ujęciu rok do roku.
W lutym rosnące ceny usług przejęły pałeczkę „przyspieszacza” inflacji – wzrosły one o 9,1% w zestawieniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Do obniżenia wskaźnika przyczyniły się za to ceny towarów, które w minionym miesiącu wzrosły o 8,3%. Warto nadmienić, że lutowy odczyt inflacji został obliczony na podstawie zaktualizowanej przez Główny Urząd Statystyczny struktury wydatków gospodarstw domowych. Po modyfikacjach w statystycznym koszyku inflacyjnym wzrósł udział takich kategorii jak turystyka, rekreacja i kultura, transport, restauracje i hotele czy odzież i obuwie, co jest związane z odblokowaniem przedcovidowych wydatków.
Inflacyjna ulga prawdopodobnie będzie miała jednak krótkofalowy charakter – najnowsze dane nie uwzględniają bowiem skutków rosyjskiej inwazji na Ukrainę i związanego z nią rekordowego wzrostu cen paliw. Sytuacji nie poprawiają najnowsze doniesienia z Chin o zaostrzeniu covidowych restrykcji w związku ze wzrostem liczby zakażeń, co generuje m.in. ryzyko wzrostu kosztów przewozu towarów drogą morską. Niewykluczone, że marcowy odczyt inflacji okaże się dwucyfrowy.
W odpowiedzi na utrzymujące się na wysokim poziomie oczekiwania inflacyjne, wojnę na Ukrainie i wywołaną przez nią wysoką zmienność na rynkach finansowych, Polscy inwestorzy poszukują skutecznych sposobów na przeniesienie wartości pieniądza w czasie i zabezpieczeniem oszczędności. Wszystko to sprawia, że zainteresowanie fizycznym złotem inwestycyjnym zajmujący wysokie miejsce wśród najchętniej wybieranych aktywów z grona „safe-haven” nie tylko utrzymuje się na wysokim poziomie, ale również sukcesywnie rośnie. W minionym miesiącu sprzedaż złota przez firmę Tavex w postaci sztabek i monet wzrosła o 35% w zestawieniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku mimo wzrostu ceny tego kruszcu wyrażonej w polskiej walucie o około 25%.
Źródło: Tavex